הסתדרות המורים הכריזה סכסוך עבודה בדרישה לבטל את מבחני המיצ”ב

הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה כחלק ממאבקה למען ביטולם של מבחני המיצ"ב, שלטענתה מהווים נטל בלתי סביר על עובדי ההוראה, פוגעים בתנאי העבודה שלהם ובתהליך החינוכי אותו הם מובילים בכיתות. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: "אנחנו מסרבים להיות חלק מהפיקציה הזאת".

ההכרזה על סכסוך העבודה באה בעקבות החלטת משרד החינוך להמשיך ולקיים את המבחנים, תוך כדי הצהרה שהמשרד ינסה למצוא פתרון משפטי שיאפשר לא לפרסם את תוצאותיהם, מה שאמור להשקיט את הרעש הציבורי שנוצר ולעודד את תיקון הכשלים.

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90).

למרות הביקורת של הסתדרות המורים על המבחן, והתמיכה הגורפת לה זכתה מקרב המנהלים וצוותי ההוראה, לטענת בן דויד משרד החינוך לא מתכוון לגשת לנושא באופן רציני ולהשיב לטענות הביקורת, למרות שהצהיר שהוא יפעל בנושא, ויפעל רק לתיקון משפטי ספציפי שאמור להפסיק את פרסום התוצאות באופן ציבורי "משרד החינוך ממשיך להוליך שולל את המנהלים ועובדי ההוראה… ‘הפיתרון’ לכאורה שמציג משרד החינוך הינו חסר משמעות ונועד לנסות לייצר כותרות. לא הותירו לנו ברירה".

לפני כחודש, אחרי שפורסם כי נתוני המיצ"ב פורסמו באיחור בשל חשד להטיית תוצאות המבחנים באופן מכוון על ידי חלק ממנהלי בתי הספר, יצאה הסתדרות המורים בביקורת חריפה מול משרד החינוך על כך שמיהר להאשים את מנהלי בתי הספר בלי בדיקה מעמיקה ומעקיפה.

שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב בהצגת תוצאות המיצ"ב ב-2017 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)

"מנהלים ומנהלות מסורים העושים את עבודתם נאמנה הוכפשו ברבים מבלי שהוכחה אשמתם ומשרד החינוך, שהוא המעסיק שלהם, לא יצא להגנתם", כתבה בן דויד במכתב שנשלח הבוקר לצוותי ההוראה בכל רחבי בתי הספר בו יידעה אותם על סכסוך העבודה. על פי המכתב, משרד החינוך עדיין לא סיפק תשובה לשאלה מדוע התקיים המבחן למרות דיווח מוקדם של מנהלים למשרד על מספר התלמידים הזכאים להתאמות. לטענת בן דויד, "אם חשדו בראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה, ד.ט) במהימנות הדיווחים, היו צריכים לעצור את המבחן לפני ביצועו (כמות חריגה שגרמה, לטענת המשרד, לביטול תוצאות המיצ"ב במתמטיקה ואנגלית בכיתות ה’ בבחינה האחרונה, ד.ט)". לטענתה, "חוסר היכולת של משרד החינוך להגיב בנושא מעידה, שלא המנהלים אשמים בכך שהתוצאות לא פורסמו, אלא הסיבה היא אחרת".

הסתדרות המורים תקפה גם את אופן ניהולו של כל מערך מבחני המיצ"ב שלטענתה הפך לכלי תחרותי בין בתי הספר וצוותי ההוראה, המטיל עומס כבד של פיקוח ובקרה מדידים על בתי הספר, פוגע בתהליכי הלמידה של התלמידים ובאופן התכנותו, מראש מטיל את האחריות המלאה לתוצאותיהם האמפיריים של התלמידים על סגל ההוראה.

"משרד החינוך, עת הנהיג את מבחני המיצ"ב, היה מודע לנזקים שהוא עלול לעורר ובמיוחד פרסום התוצאות" כתבה בן דויד במכתב חריף לשר החינוך נפתלי בנט בו קראה לבטל את המבחן, שלטענה, "אינם משתמשים עוד ככלי חינוכי בידי סגל ההוראה אלא במה לפוליטיקאים ובעלי אינטרס להשתמש בנתונים לצורכיהם שלהם".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website