הפיכה צבאית שקטה בגבון: כוחות הצבא השתלטו על תחנת רדיו, כנראה ללא אלימות

חיילים בצבא גבון הכריזו הבוקר (שני) על הפיכה צבאית בהודעה מיוחדת ששודרה ברדיו. זאת בזמן שהנשיא עלי בונגו, שירש את השלטון מאביו ב-2009 לאחר שזה שלט במדינה מאז 1967, נמצא מחוץ למדינה מזה שלושה חודשים בשל מצבו הרפואי. על פי הערכות שונות, יתכן כי ארה"ב הייתה מתואמת עם צבא גבון בנוגע להפיכה.

סגן קלי אונדו אוביאנג, מנהיג "התנועה הפטריוטית" של כוחות הביטחון של גבון, אמר בנאום ששודר ברדיו כי נאומו של בונגו לרגל השנה החדשה "חיזק את הספקות לגבי יכולתו של הנשיא לבצע את משימותיו בתפקיד". נאומו של בונגו שודר ממרוקו, וניכר בו כי הנשיא איננו בריא ולא יכול להזיז את ידו הימנית. גורם המקורב לבונגו אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הנשיא צפוי לשלוח מסר לאומה בשעות הקרובות, אולם הצבא שולט בבירה ליברוויל ובעיר השניה בגודלה פרנסוויל ללא כל התנגדות. כתב AFP בגבון דיווח כי נשמעו יריות בלילה בסמוך לתחנת הרדיו הממלכתית ממנה שודר מסר ההפיכה, אולם מאז נשמר השקט ברחובות. על פי דיווחים ברשתות החברתיות האינטרנט בבירה נותק. מסרטונים שהופצו על ידי גולשים נראים רחובות ריקים מאדם וכלי רכב צבאיים נוסעים בהם.

נשיא גבון המודח, עלי בונגו אונדימבה, בטקס ההשבעה ב2016. (AP Photo/Jeremi Mba)

ביום רביעי האחרון הודיע הנשיא טראמפ כי 80 חיילים אמריקאים התמקמו בגבון, על מנת שיוכלו להכנס מיד לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו אם תפרוץ שם מלחמת אזרחים, זאת לאחר מערכת בחירות סוערת במדינה רווית המלחמות.

בונגו, בן 59, הואשם על ידי ההופכים בשחיתות. לטענתם הוא "איננו כשיר בריאותית ומנטלית לשמש כנשיא". בונגו אושפז באוקטובר האחרון בערב הסעודית, אחרי שלקה בשבץ ומאז נובמבר הוא מאושפז במרוקו.

‏גבון היא מדינה גדולה ועשירה בנפט, המצב הביטחוני בה יציב והיא נחשבת לאחת המדינות המשגשגות באפריקה. על עצמאותה מצרפת הכריזה ב-1960, ומלבד כמה ניסיונות הפיכה כושלים והפגנות המוניות שפוזרו באלימות, לא ידעה מלחמות. אוכלוסייתה מונה כ-1.7 מיליון נפשות ביניהם יותר מחצי מיליון בבירה ליברוויל היושבת על חצי אי מרוחק מהיבשה. מיליון תושבים נוספים מפוזרים על שטח הגדול פי 10 מישראל. גבון עדין מושפעת מצרפת כמו גם מארה"ב, מסין, ומשכנותיה הגדולות קונגו קינשאסה, קונגו ברזוייל וקמרון. צרפת היא שותפת הסחר הגדולה של המדינה האפריקאית ומחזיקה בסיס צבאי קבוע בה. צרפתית השפה הרשמית של גבון.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website