הקפאה ל-45 ימים

בית המשפט המחוזי בירושלים אישר היום (רביעי) את בקשת ‘קואופ ישראל’ לצו הקפאת הליכים של רשת הסופרמרקטים קואופ ישראל ל-45 ימים, עד ה-11 לינואר 2019, וקבע את מינויים של שני נאמנים: עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ’ב.

רשת הסופרמקרטים, שמעסיקה כאלף עובדים, הכריזה ביום שני שלא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה וביקשה מבית המשפט להורות על "הקפאת" התחייבויותיה למשך שלושה חודשים על מנת לאפשר לה לבצע מכירת נכסים שתאפשר, לטענת ההנהלה, חזרה לפעילות רווחית.

מקרר בשר בסופרמקרט (צילום: Rostislav Ageev / Shutterstock.com)

על אף העובדה שמספר רשתות גדולות הביעו עניין ברכישת הרשת, בקואופ טוענים שלא מדובר בקריסה כלכלית, אלא בבעיה תזרימית, שתיפתר באמצעות "תכנית הבראה". לטענת החברה, מדובר ב"משבר שהחריף משנת 2011 לאור העלייה בעלויות התפעול והגברת התחרות בשוק ללא ירידה במחירי הסחורות, והוביל לסגירתן של חברות רבות, גדולות וקטנות, בשוק הקמעונאות הישראלי".

תכנית ההבראה המדוברת תכלול, ככל הנראה, סגירה של סניפים לא רווחיים ומכירת נדל"ן שנמצא בבעלות הרשת. אלו יביאו כמובן לפיטורי עובדים – וזו הסיבה שההסתדרות כבר הכריזה על סכסוך עבודה בחברה. ב’קואופ ישראל’ טוענים שמכירת הנכסים תביא להכנסה גבוהה יותר מסך החובות שלה, וכי הדבר יאפשר לרשת לחזור לפעילות רווחית, כאמור. עם זאת, על פי ניתוח שערכה חברת ניהול הסיכונים "דן אנד ברדסטריט" ונחשף ב"גלובס" אתמול, סבלה הרשת מירידה של 2% במכירות בין 2016 עד 2017, והדירוג אותו קיבלה הוא "סיכון גבוה".

נראה כי מצבה של רשת ‘קואופ ישראל’ היא שיקוף של מצבו העגום של ענף הקמעונאות בישראל, שסובל בשנים האחרונות מירידה ברווחיות. על פי דו"ח למ"ס שהתפרסם אתמול, בענף רשתות המזון חלה ירידה של 2.8% בהכנסות מאז תחילת השנה. בכל רשתות השיווק חלה ירידה של 2.3% בין החודשים מאי-יולי השנה.

‘קואופ’ היא רשת סופרמקטים יחודית למדי בישראל. למעשה, הרשת נמצאת בבעלותה של האגודה השיתופית " קואופ ישראל". האגודה היא למעשה קואופרטיב צרכני, בו חברים  כ-13,000 חברים. הקואופרטיב מתנהל באופן דמוקרטי, וכל חבר רשאי להצביע בנושאים שונים, ומצביעים על הרכב הנהלת הרשת. בניגוד למבנה הרגיל של חברת מניות, החברה איננה מחלקת דיבידנדים לחברי האגודה, אלא הם זוכים להנחה של 10% על הרכישות ברשת.

המשבר ב’קואופ ישראל’ הוא ביטוי נוסף למצבו העגום של ענף הקמעונאות בישראל, שסובל בשנים האחרונות מירידה ברווחיות

לקואופרטיב הצרכני יש היסטוריה ארוכה, ומספר קואופרטיבים מסוג זה התקיימו לאורך השנים בישראל. קואופ ישראל התחיל כ"קואופ ירושלים" בשנת 1939, ומפעילה מאז שנות ה-70 רשת סופרים. החל משנות האלפיים התרחבה החברה אל מחוץ לירושלים, ורכשה סניפים באזורים שונים בפריפריה הגיאוגרפית בישראל.

קואופ ישראל חברה בתנועת הקואופרטיבים העולמית, ומתגאה ביחס ההוגן שלה כלפיה עובדיה, ובשיעור העסקת הנשים בה, שעומד על 52%. עם זאת, האגודה השיתופית איננה גוף ציבורי. לכן, הדוחות הכספיים של החברה אינם גלויים לציבור, ולא ניתן להעריך את היקף הבעיות הכלכליות בה נמצאת החברה.

עם זאת, ידוע שהרשת נמצאת בקשיים בשנים האחרונות, כמו כל ענף הקמעונאות. נכון להיום, ‘קואופ ישראל’ מפעילה 42 סניפים ברחבי הארץ, ובין השנים 2013-2015 בלבד נסגרו 10 סניפים. ענף הקמעונאות כולו נמצא בעיצומו של משבר, כאשר הירידה ברווחיות מאפיינת את כלל הענף. כך למשל, בשנת 2015 קרסה רשת הסופרמרקטים "מגה", ורבים צופים שכך יקרה כם עם רשת קואופ. בגלובס נחשף כי "דן אנד ברדסטריט" העריכו כי אי העמידה העקבית של החברה בתשלומים לספקיה מעידה על סיכון גבוה בהשקעה ובהתקשרות איתה. מספר ספקים כבר החליטו לשקול מחדש את ההתקשרות עם רשת קואופ. כך למשל, בימים האחרונים הודיעה תנובה כי תסכים לעבוד עם הרשת רק בתמורה לתשלום מראש וללא אשראי.

על פי ‘קואופ’, אחת הסיבות לקושי התזרימי של החברה נובע מכניסתה למושבים. לפני שנתיים התרחבה הרשת לפעילות במושבים תחת המותג "קואופ בכפר" והחלה לספק סחורה ולהפעיל כ-130 מכולות. על פי החברה, התרחבות זו דרשה השקעה גדולה מהמצופה, והניבה הכנסות נמוכות ממה שצפתה ההנהלה והפכה לגורם שהחריף את הקשיים התזרימיים של החברה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website