ועדה נולדה

ועדת הכספים אישרה הבוקר (רביעי) את הקמת הוועדה ליציבות פיננסית. לאחר תקופה ארוכה של דיונים, הצעת התיקון לחוק בנק ישראל תועבר לקריאה שניה ושלישית אחרי שהוכנסו להצעה מספר תיקונים קלים. הוועדה ליציבות פיננסית אמורה לשמש כלי שלטוני שיביא לשיפור העברת המידע בין כלל הרגולטורים הפיננסיים וליצירת תשתית לקבלת החלטות, הן בימי שגרה והן מול משברים כלכליים. הקמת הוועדה היא פרי המלצות של קרן המטבע הבינלאומית כתוצאה מהמשבר העולמי של 2008. המלצות אלה הועברו לישראל בשנת 2012 ומאז דנים בבנק ישראל ובמשרד האוצר בהקמת הוועדה, סמכויותיה ושיטות עבודתה.

אישור הקמת הוועדה בוועדת הכספים התאפשרה אחרי שחבר הוועדה, חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), פעל למציאת נוסחת ביניים במספר סוגיות בחוק כשהמרכזית שבהן היא חובת הדיווח של שר האוצר לוועדת הכספים באשר להמלצותיה של הוועדה ליציבות פיננסית במקרה של משבר פיננסי. על-פי הנוסחה שאליה הגיע לוי, ייקבע בחוק כי לשר האוצר תינתן האפשרות לדווח לוועדת הכספים אך לא תהיה חובת דיווח.

ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90

במהלך הדיון אמר יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), כי חברי הכנסת דנו בעניין הזה פעמים רבות וכי "מתחיל קצת להעליב שהוועדה עוסקת בשטות כזו כל-כך הרבה זמן ולא מצליחה להעביר חוק כל כך חשוב. נשאר רק קטע שיש עליו הסכמה מכל חברי הכנסת". גפני טען כי גיבה לוי בכוונתו להתפשר ולמצוא נוסח מוסכם. "הוא אמר לי עכשיו שיש נוסח שעליו הוא מבקש להצביע. ההצעה אומרת שברגע שיש את המקרה הגרוע ביותר מבחינה כלכלית, שהוא נדיר, יכול לקרות אחת לדור, שר האוצר ידווח ליו"ר ועדת הכספים, הוא לא חייב, זה תלוי בשיקול הדעת שלו, גם אם המדינה מתמוטטת כלכלית זה להחלטתו. הוא צריך להודיע לנגיד או לנגידה שהחליט לדווח. זו הפשרה הכי גדולה וח"כ מיקי לוי קיבל אותה, אני מקבל אותה והולך להצביע עליה", דברי גפני.

חבר הכנסת לוי הוסיף כי "ועדת הכספים היא שאמורה להצביע. האחריות היא שלנו ויגידו לנו שהאחריות היא שלנו ביום פקודה. ועדת הכספים מפקחת על הממשלה, היא איננה חותמת גומי של אף אחד. בתחילת הדרך סברתי שצריך להודיע לכל חברי הוועדה, חזרתי בי כי הסבירה לי יועמ"ש הוועדה לחזור בי, גם שביקשתי שידווחו כחובה ליו"ר הוועדה חזרתי בי, עם מה נשארנו – רק עם דיווח רשות ליו"ר הוועדה, וגם את זה ביקשו להפחית. אני מזכיר שיו"ר הוועדה חבר בוועדה המסווגת עם חוץ וביטחון, אז לא סומכים עליו בדבר כזה?! לכן לא הסכמתי להתפשר, החוק והמתווה הזה מאוזן. הפשרה היא קצה הקצה".

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

יש לציין כי החלטת ועדת הכספים התקבלה למרות התנגדויות של נציגי האוצר שנכחו בדיון. לאחר הדיון נרשם רגע חריג כשבדיון העוקב נכנס מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, לחדר הוועדה והתפרץ לדיון תוך שהוא צועק על יו"ר הוועדה כי הוא לא עמד בסיכומים עמו והביא את ההחלטה לדיון מוקדם מכפי שסוכם. "גם אני לא אעמוד בסיכומים איתך", הטיח באב"ד בגפני.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website