ועדת הכספים למשרד הרווחה: בטלו את עליית מחירי המעונות או שנעצור תקציבים למשרד

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) איים לעצור את העברת התקציבים למשרד הרווחה באם לא יינתן מענה שיביא לביטול עליית המחירים במעונות ובמשפחתונים, במהלך ישיבה שערכה הוועדה בנושא. חברי הוועדה מתחו ביקורת קשה על משרדי הרווחה והאוצר בשל הקיצוץ בתקציב המעונות המפוקחים והעלייה במחירים להורים. לנציגי משרד האוצר אמר גפני כי "אתם לא רוצים לעודד נשים לעבוד, אלא כסף כדי שתוכלו לבוא ולהגיד שאין גרעון גדול." עליית המחירים מגיעה בעקבות הקיצוץ הרוחבי שדרש האוצר לפני כשבוע. בסך הכל מדובר על כ-60 מיליון שקלים שקוצצו מתקציב משרד הרווחה לסבסוד המעונות.

מעון שי של רשת נעמ"ת ברחובות (תמונה באדיבות המעון).

על פי נתוני משרד הרווחה, שמובאים בדו"ח חדש של הכלכלנית אילנית בר ממכון המחקר והמידע של הכנסת הוצג בדיון, בשנת תש"ף יפעלו ברחבי הארץ 2,362 מעונות, גידול של כ-5% ביחס לשנת תשע"ח בה פעלו 2,247 מעונות יום. מניתוח ההפרש בתשלומי ההורים במסגרות המפוקחות בין שנת תשע"ט לשנת תש"ף שהובא בדו"ח, עולה כי בשנת הלימודים הנוכחית חלה עלייה בהשתתפות ההורים בשכר הלימוד החודשי בכל המסגרות שבפיקוח באופן הבא: במעונות יום בניהול מלכ"ר חלה עלייה בסכום של 114-108 שקלים בתשלומי ההורים החודשיים עבור ילד, ועלייה של  142-123 שקלים בתשלומי ההורים החודשיים עבור תינוק בדרגות 15-3 (פרט לדרגות 12-11 בהן אין סבסוד ממשלתי). ככל שההכנסה לנפש נמוכה יותר, העלייה בתשלומי ההורים הייתה גבוהה יותר. עם זאת חשוב לציין, כי שיעור ההשתתפות של הורים בעלי הכנסה קטנה יותר מתוך סך שכר הלימוד הוא נמוך יותר.

נציג משרד הרווחה אמר בדיון: "אנחנו מנסים לעשות את המיטב שהפגיעה בשכבות החלשות, 5-3, תהייה הכי נמוכה. בתוך המסגרת הזו, נפרסם בימים הקרובים דרגות סבסוד מעודכנות, כך שתהייה פגיעה מינימלית בשכבות החלשות. זה יחול רטרואקטיבית. אם התוספת הכי גבוה בטבלה הייתה 142 שקלים, העלות החדשה תהיה פחות מ-100 שקלים, תהייה דלתא של 50 שקלים."

איציק דניאל, רכז תעסוקה, משרד האוצר טען כי  "אנחנו רוצים לעודד נשים. יש הטבה להורים בזה שהמחיר מפוקח על ידי ועדת המחירים. בשל ההתייקרות של המדד, המחיר המפוקח עלה ב-50 עד 60 שקלים לחודש. היו גם קיצוצים רוחביים, שקיצצו רוחבית בכל משרדי הממשלה, כולל בזרוע העבודה והרווחה. נקבע כי המשרדים יצטרכו לקבוע את התמהיל, ישבנו עם המשרד ולא ניתן היה לעשות תמהיל שונה בתוך המשרד."

בתגובה לדברים אלה אמר גפני כי "אתם לא רוצים לעודד נשים, על מי אתם משקרים? אתם רוצים כסף כדי שתוכלו לבוא ולהגיד אין גרעון גדול. תקציב סבסוד המעונות גדל משנה לשנה, יש בעיה בבינוי, לכן תקציב הבינוי גדל. אני רותח מזעם על ההתנהלות של אגף התקציבים ומשרד הרווחה, אתם הולכים ופוגעים באוכלוסיות החלשות ביותר. האם יש או אין דרך להוריד את הקיצוץ ולסייע כפי שנעשה בעבר? המדיניות הזו קלוקלת. צריך לסבסד את האימהות שיוצאות לעבוד".

"יש העברה גדולה של משרד הרווחה בקיצוץ הרוחבי, אני לא אביא את זה לדיון", הוסיף גפני, "אני רוצה תשובה לשאלה המאוד פשוטה, למה אי אפשר לתת מענה לפגיעה הקשה הזו באוכלוסייה החלשה ביותר? אנחנו דורשים שהקיצוץ ימומן בדרכים אחרות, ותמצאו דרך למנוע את עליית המחירים במעונות. אנחנו מבקשים תשובה תוך שבוע."

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הוסיף כי "בתקופה הזו של כאוס ניהולי ותקציבי שקיים, התוצאות שלו בדרך כלל הן עוולות על גב הציבור. עליות מחירים על חשבון האוכלוסיות החלשות ביותר, דבר כזה לא יכול להיות שיהיה. היו פה דיונים והיו הבטחות. יש תקציב של בינוי, התקציב הזה לא מנוצל במלואו. כל הזמן מטיחים ורוצים שאנשים יצאו לעבוד, כעת אומרים להם שבו בבית, טפלו בילדים ואל תלכו לעבוד. אני בטוח שהעניין הזה יתוקן, במסגרת הוועדה, שאני לא קורא לה ועדת הכספים, אלא ועדת האדם האחראי בישראל."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website