חידושים בתחום האנרגיות המתחדשות: בעולם שוברים שיאים וישראל נמצאת הרחק מאחור

המדע והטכנולוגיה בתחומי האנרגיות המתחדשות ורשתות החשמל מתפתחים בקצב הולך וגובר ברחבי העולם ומתבטאים בשיאי יכולת אחסון אנרגיה ושיאי מחיר שלילי לטכנולוגיות חדשות. ובישראל, משרד האנרגיה מצמצמם את התמיכה בחדשנות בתחום זה. מענקי משרד האנרגיה, למחקר ופיתוח בתחומי האחריות של המשרד, עומדים השנה על 15 מליון שקלים בלבד, לעומת 20 מליון שקלים שחולקו בשנה שעברה.

נשבר שיא שלילי במחירי החשמל הסולרי

ההצעות במכרז הסולרי בפורטוגל באוגוסט שברו שיא שלילי נוסף במחירי השדות הסולריים, לפי אתר PVTECH. מדובר בכ-13.12 דולר למגהואט של הספק מותקן, לעומת השיא הקודם של 13.5 דולר למגהואט באבו-דאבי. ההישג מרשים עוד יותר, בהתחשב בכך שגודל המכרז, 700 מגהואט בסך הכל, הוא פחות ממחצית המכרז באבו דאבי – 1,500 מגהואט.

היתרון הכלכלי של הטכנולוגיה, מסתמן גם במדינת טקסס, הידועה יותר כמובילה בקידוחי נפט וגז. לאחרונה אושרו במדינה 58 פרויקטים סולריים, בהיקף מצטבר של 11,900 מגהואט, כך לפי PV MAGAZINE.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

נשבר שיא אגירת אנרגיה בסוללות

סוללת האגירה הגדולה ביותר בעולם החלה לפעול במחוז סן דייגו בקליפורניה, כך על פי אתר RECHARGE. פרוייקט חוות הסוללות GATEWAY של חברת LS POWER שבר את שיא האחסון של חוות הסוללות של טסלה בהורנסדייל אוסטרליה (כיום 150 מגהואט/ 193 מגהואט/שעה, לאחר שדרוג). ב-GATEWAY מותקנות סוללות פעילות מתוצרת LG, בהספק של 230 מגהואט (230 מגהואט/שעה).

מדובר בפרויקט מתגלגל ו-LS POWER עוד לא חשפה את כמות אנרגיית החשמל הסופית המיועדת לו, אלא רק את ההספק. בראשית אוגוסט הפרויקט הגיע ל-200 מגהואט, באמצע החודש הוא כבר הגיע ל-230, ובקרוב יגיע ל-250. בעתיד הוא מתוכנן להתרחב עד הספק של 750 מגהואט, וייתכן שאף יותר מכך.

הבשלת הפרויקט דרושה במיוחד לרשת החשמל בקליפורניה, שמתקשה להתמודד עם התנודות הקיצוניות באספקת החשמל, הנגרמות משילוב היקף גבוה של אנרגיות מתחדשות, בייחוד באשר לצניחה בייצור הסולרי החל מהשעה 15:00 ושיאי הביקוש בערב, בשעות 20:00-18:00, תוך כדי גל חום קיצוני ושריפות ענק.

טסלה מצידה בונה בקליפורניה חוות סוללות אחרת, בהיקף של 182.5 מגהואט, למשך 4 שעות (730 מגהואט/שעה).

שיא נוסף הוא במספר מערכות האגירה הביתיות, שצפוי לקפוץ ב-400% במדינה, לכ-50,000 התקנות השנה, כך דווח על נתוני בלומברג באתר סולר אינדסטרי. הזינוק מושפע מאוד מקשיי מערכת החשמל והפסקות חשמל יזומות.

חברת OHMCONNECT, יצרה תחנת כוח וירטואלית, באמצעות חוזים שמאפשרים לתושבים לקבל תשלום על הפחתה בצריכת החשמל בשעות מסוימות או על מכירת חשמל לרשת ממערכות ביתיות. ב-15 באוגוסט, החברה שילמה 300,000 דולר ביום אחד. לחברה כ-150,000 לקוחות פעילים, אך היא לא פרסמה כמה מתוכם קיבלו תשלום באותו יום חם במיוחד. לחברה אין חדשנות טכנולוגית, אלא מודל עסקי חדשני, שמאפשר להודיע ללקוחות כמה כסף יקבלו אם יצרכו פחות חשמל בהסכמה, מה שיכול למתן את הסיכוי להפסקת חשמל כוללת בשל ביקושים מעל יכולת אספקת החשמל של הרשת.

נשבר שיא הגיבוי מכלי רכב לרשת החשמל (V2G)

גיבוי חשמלי מסוג רכב-רשת vehicle-to-grid (V2G) הוא פוטנציאל חיוני לשמירה על יציבות רשתות חשמל, היות ויותר ויותר כלי רכב יטענו את עצמם ברשת ויוסיפו עליה עומסים. בשיטה זו, ניתן לקבל תשלום על הזרמת חשמל לרשת בחזרה, בשעות בהן הרשת זקוקה לו והרכב אינו נוסע. לפי האתר הבריטי current-news, פרויקט ה-V2G הגדול בעולם נחנך בלונדון באוגוסט, בעזרת 100 אוטובוסים חשמליים חדשים. בשלב הניסוי, 28 אוטובוסים יאפשרו לרשת לקבל 1.1 מגהואט בו זמנית מחניון האוטובוסים הייעודי בצפון העיר. החשמל מהאוטובוסים לא מחליף תחנות כוח, אלא משמש למתן שירותי איזון עומסים ברשת החלוקה ומגביר את יציבותה. בכל אוטובוס מותקנות סוללות המכילות כמעט 0.4 מגהואט/שעה.

מחקר: לבנים יוכלו לאחסן חשמל בכמות זעירה

בשונה מטכנולוגיות אנרגיה מסורתיות ומזהמות כמו תחנות כוח מונעות בפחם ובגז, קצב ההמצאות והפיתוח, היכולות החדשות בתחום החשמל והאנרגיות המתחדשות גבוה בהרבה ורחוק ממיצוי.

כך למשל, מחקר פורץ דרך שפורסם באוגוסט גילה כי ניתן לצפות לבנים פשוטות וזולות בציפוי פולימרי, המאפשר להן לתפקד גם כ’קבלי-על’. כלומר, כל לבנה יכולה לאחסן חשמל בכמות זעירה, ללא כל דעיכה, גם אחרי מאות אלפי סבבי טעינה ופריקה.

PEDOT coating turns bricks into super capacitors – https://t.co/I4TcREsKLM pic.twitter.com/ljjl5V7EON

— Emco UK (@Emco_UK) August 17, 2020

Leave a Reply

Name *
Email *
Website