טראמפ: איראן יכולה לעשות מה שהיא רוצה בסוריה

"איראן יכולה לעשות בסוריה מה שהיא רוצה, למען האמת", אמר אמש (רביעי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך ישיבת קבינט בבית הלבן ועל רקע ההיערכות לנסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה. "אבל הם מוציאים אנשים משם" הוסיף, "הם מוציאים אנשים מתימן. איראן רוצה לשרוד עכשיו. איראן הייתה כוח במזרח התיכון, הם עמדו להשתלט על כל המזרח התיכון ורצו להשמיד את ישראל, אבל איראן היא מדינה מאוד שונה עכשיו".

הנשיא לא נקב בלוחות זמנים לנסיגת 2,000 החיילים האמריקאים ואמר כי "היא תתנהל לאורך פרק זמן". לדבריו, "אמרו ארבעה חודשים, אבל זה לא מה שאמרתי". הוא הוסיף שאין לארצות הברית מה לחפש בסוריה כי "יש שם רק חול ומוות, אנחנו לא מדברים על עושר רב".

נשיא ארה"ב טראמפ ורעייתו בביקור בעירק, דצמבר 2018 (AP Photo/Andrew Harnik)

טראמפ התייחס גם לטענת הכורדים שטראמפ בגד בהם, ואמר: "הכורדים – זה מאוד מעניין. טורקיה לא אוהבת אותם, אנשים אחרים כן. לא אהבתי את העובדה שהכורדים – השותפים שלנו – מוכרים את קצת הנפט שיש להם לאיראן, וביקשנו מהם לא למכור אותו לאיראן. אבל הם לוחמים טוב יותר כשאנחנו לוחמים איתם, כשאנחנו שולחים 30 מטוסי F-18 לפניהם. למרות הכל אנחנו רוצים להגן עליהם".

חוסר שביעות רצון הובעה גם לגבי המעורבות האמריקאית במלחמה באפגניסטן, שלדברי טראמפ ארה"ב השקיעה בה מאות מיליארדים. "גנרל מאטיס (שר ההכנה היוצא של ארה"ב, המערכת) היה כל כך נרגש" אמר טראמפ, "אבל מה הוא עשה למעני? כמה הוא הצליח באפגניסטן? לא יותר מדי. אני לא שמח במיוחד עם מה שקורה באפגניסטן".

"אני מאחל לו הצלחה" הוסיף, "אני מקווה שיצליח. אבל כפי שאתם יודעים אובמה פיטר אותו ולמעשה גם אני". למרות דבריו של הנשיא, מאטיס דווקא התפטר במחאה על הנסיגה מסוריה.

שר ההגנה האמריקאי היוצא, ג’יימס מאטיס (צילום: (AP Photo/J. Scott Applewhite).

החלטתו הפתאומית של נשיא ארה"ב להסיג את כל הכוחות האמריקאים מסוריה, ולהקטין בחצי את הכוחות באפגניסטן, זכתה לקיתונות של ביקורת מצד כל בנות בריתה של ארה"ב למעט טורקיה. החל מהביקורת הפומבית מפי שרי החוץ של מעצמות העל בריטניה וצרפת, ועד לביקורת מוצנעת של מדינות שונות באזור כמו ירדן וסעודיה. ההחלטה הובילה גם לשורה של התפטרויות בממשל האמריקאית, ובראשה שר ההגנה ג’יימס מטיס.

לפי ה"וול סטריט ג’ורנל", החלטתו של טראמפ הותירה את המפקדים הבכירים ביותר בצבא האמריקאי בעלטה בכל הנוגע למה יגידו למפקדים ולחיילים בשטח. כך למשל הגנרל רוברט נלר, מפקד חיל הנחתים האמריקאי, שביקר בבסיסים מעבר לים נשאל על ידי חייל מה משמעות ההחלטה על הנסיגה מסוריה על החיילים שנמצאים בחזית הקרבות בשטח. "זו באמת שאלה טובה" ענה לו הגנרל, "והתשובה הכנה ביותר היא שאין לי מושג".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website