יוזמה להשבתת מסעדות באירוויזיון במחאה על פגיעת המדינה בענף

בארגון ‘מסעדנים חזקים ביחד’ פועלים בימים אלה לארגן השבתה בת יום של ענף המסעדנות, דווקא במהלך האירוויזיון כשישראל תוצף באלפי תיירים. המסעדנים מוחים כנגד הרגולציה החונקת, מדיניות המיסוי וההתעלמות הממשלתית ממצוקותיהם. "המדינה מפרסמת ברחבי העולם את הקולינריה הישראלית התוססת והשופעת. נורא גאים בנו, אבל כשזה מגיע לעיסוק בקשיים הבלתי הגיוניים ולא פרופורציונליים שמוטלים עלינו – לא סופרים אותנו", אמר ל’דבר ראשון’ תומר מור, מיוזמי ההתארגנות ומבעלי מסעדת ג’רמיה שבדיזינגוף, ת"א.

מדובר ביוזמה מורכבת, שכן בישראל למעלה מ-12 אלף עסקים בתחום המזון, וימי האירוויזיון צפויים להיות ימים של ביקושי שיא, כך שמחירה של השבתה בימים אלה גבוהה. עם זאת, בארגון מדווחים כי בשטח יש תסיסה רבה ורצון בשינוי. "אנחנו מקבלים פניות של מסעדנים שירשמו אותם. הכוונה היא לצאת לשביתה ארצית ולא רק בתל אביב", אומר מור. לדבריו, בתוך יומיים מהרגע שעלה הרעיון לראשונה, נרשמו אצלם כבר למעלה מ-300 עסקים מכל רחבי הארץ שאמרו כי ירצו לקחת חלק בהשבתה. "אנחנו ב’מסעדנים חזקים ביחד’ פועלים כבר שישה חודשים. הקמנו פלטפורמת תקשורת גדולה עם למעלה מ-3,000 חברים בפייסבוק, קבוצות ווטסאפ אזוריות, קבוצת טלגרם עם מאות מסעדנים. אנחנו כבר מיומנים בהעברת מידע ויוזמות". בין המסעדות שכבר אישרו שיצטרפו ליוזמה גם קבוצת M2R, קבוצת דא דא דא, רשת ג’ירף, ג’וז ולוז, בר א וין, סינטה בר בחיפה, לחמנינה ומסעדות רבות נוספות.

מחאת המסעדנים בכיכר הבימה (צילום: עידן וייצמן)

הענף ידע בשנתיים החולפות שתי פסיקות שהרעידו את הקרקע מתחת לרגליו. לאורך שנים העסיקו המסעדנים מבקשי מקלט, כשהם מתבססים על חוות דעת משפטיות על-פיהן הם אינם צריכים לשלם בגינם היטל עובדים זרים. אלא שבספטמבר 2017 קבע בג"צ כי החובה על תשלום ההיטל חלה עליהם – רטרואקטיבית. "שומות המס הרטרואקטיביות שקיבלנו במאות אלפי שקלים ואפילו מיליונים וחוק הפיקדון עושים בנו שמות מבחינת תשלומים ומיסוי", מוסיף מור. "לצד זאת, קיים מחסור בכוח אדם וחוסר רצון לתת לנו אפשרות להציע עבודה מועדפת – בעוד שבמלונאות והתיירות כל עבודה היא מועדפת. הרי התיירות בישראל מבוססת גם עלינו, אנשים ישנים בבתי מלון ומבלים אצלנו. אנחנו מבקשים השוואה של התנאים".

"חלק מהבעיות שלנו נובעות גם מפסיקת הטיפים", מסביר מור ומתייחס לפסק דינו של נשיא בית הדין הארצי לעבודה בדימוס, יגאל פליטמן, ממרץ 2018. בעוד שעד היום התבסס הענף על תשלום שכר המלצרים מכספי הטיפ והזכויות הסוציאליות שולמו על-פי רוב לפי שכר המינימום – פסק הדין שנכנס לתוקפו בתחילת השנה קבע כי יש לשלם זכויות סוציאליות על השכר הכולל ובכללו על כספי הטיפים. משמעות הדבר היא עליה בהוצאות המעביד בענף, בייחוד ככל שמקבלים את פרשנותו של השופט פליטמן לפסק דינו, כפי שהסביר ל’דבר ראשון’ – על פיה כמעט ולא ייתכן מצב בו ישולמו זכויות סוציאליות אלו מכספי הטיפים עצמם. רק לאחרונה עתרה הקבוצה לנציב הקבילות על השופטים כנגד התבטאותו זו. עתירה חסרת שיניים בהתחשב בעובדה ששופטים שפרשו לא נמצאים בתחום אחריותו של הנציב.

המדינה מפרסמת ברחבי העולם את הקולינריה הישראלית התוססת והשופעת. נורא גאים בנו, אבל כשזה מגיע לעיסוק בקשיים הבלתי הגיוניים ולא פרופורציונליים שמוטלים עלינו – לא סופרים אותנו

בעקבות הפסיקה התבטאה גם רשות המיסים וטענה כי היא בוחנת את האפשרות להתחיל ולגבות מע"מ על כספי הטיפים, אולם לבסוף הוציאה הודעה לפיה לא יחול שינוי במדיניות המיסוי על הטיפים עד תחילת אפריל, אלא שתחילת אפריל הולך ומתקרב. "אנחנו במגעים מול רשות המיסים ואנחנו מצפים להארכה של אי-השתת המע"מ על הטיפים", אומר מור ומעריך כי הארכה שכזו אכן תינתן. בארגון מקווים לפעול להסדרה קבועה של הנושא מול הכנסת הבאה.

פרסומת לאירוויזיון בתל אביב במרכז העיר. ינואר 2019 (צילום: אדם שולדמן / פלאש 90).

"אנחנו מאמינים שהגיע הזמן להסדיר את העשייה שלנו באופן מלא, כולל יחסי העבודה", מסמן מור את יעדי מאבקם. "העובדים בתעשייה שלנו הם חלק אינטגרלי מהעסקים, ובדרך כלל הקשרים הם גם מאוד אישיים. אנחנו רוצים לעשות סדר ולהפסיק להיות תלויים בשופטים כמו פליטמן ואחרים שנותנים פסיקות שלעיתים הנזק שלהן עולה על התועלת". בשבועות האחרונים נפגשו נציגי "מסעדנים חזקים ביחד" גם עם המפלגות השונות המתמודדות בבחירות במטרה להציף מולן את מצוקת הענף.

תגובת רשות המיסים תשולב לכשתתקבל. במשרד האוצר בחרו שלא להתייחס לפניית ‘דבר ראשון’ בנושא.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website