יום השואה הבינלאומי יצוין היום בישראל ובעולם

יום השואה הבינלאומי יצוין היום (ראשון) בישראל וברחבי העולם. בשנת 2005 נקבע ה-27 בינואר כיום זיכרון בינלאומי לשואה על ידי האו"ם. התאריך מציין את שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ בפולין על ידי הצבא האדום. פרופסור יהודה באואר, בכיר חוקרי השואה בישראל: "המציאות אינה ‘לעולם לא עוד’ אלא ‘לעולם עוד ועוד’".

מחר יציין האו"ם את יום השואה הבינלאומי בסדרת אירועים, כשבמרכזם כינוס מיוחד של מליאת העצרת הכללית שיכלול נאומים של מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ושגריר ישראל באו"ם, דני דנון.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון נואם באסיפת האו"ם. ארכיון. (צילום: אמיר לוי/ פלאש 90)

 

לאחר מכן, תערוך משלחת ישראל באו"ם, בשיתוף עם המשלחות של פרו ופורטוגל, אירוע לפתיחת תערוכה המוקדשת לדיפלומטים חסידי אומות עולם במטה הארגון בניו יורק. מזכ"ל האו"ם גוטרש ייקח חלק באירוע הישראלי, לצד שגרירים ובני משפחותיהם של הדיפלומטים שהוכרו כחסידי אומות עולם.

בתום האירועים, תצא לפולין משלחת של 40 שגרירי או"ם בהובלת השגריר הישראלי לביקור במחנות השמדה ולאחר מכן תגיע לישראל. "חלק מהדיפלומטים במלחמת העולם השנייה ראו ביהודים קודם כל בני אדם" אמר דנון, "בגבורה ותוך סיכון חיים הם הצילו אותם מתופת הנאצים כאשר האמת והמוסר ניווטו את דרכם. כולנו תקווה שהדיפלומטים בתקופתנו יצטרפו לישראל במאבק באנטישמיות ונגד הקולות שיוצאים מטהרן להשמיד את מדינת היהודים".

"להעביר לדורות הבאים את האמת על הברבריות במעשי הנאצים"

ביום שישי האחרון ערך מכון משואה אירוע לציון יום השואה הבינלאומי, האירוע אורגן במכון בשיתוף משרד החוץ ובנוכחות כ-60 שגרירים. פרופסור יהודה באואר, בכיר חוקרי השואה בישראל ומהבולטים בעולם, אמר לקהל כי כי "המציאות אינה ‘לעולם לא עוד’ אלא ‘לעולם עוד ועוד’", בהתייחסו לתופעת רצח-העם ברואנדה, קמבודיה, ואף בורמה וגואטמלה.

אירוע לציון יום השואה הבינלאומי 2019 נערך במכון משואה. (צילום: ארז רביב).

עוד אמר באואר, כי שהאנטישמיות היא לא בעיה יהודית אלא בעיה עולמית. "אנטישמיות משחיתה בכל מקום בו, היא הורסת את החברה, את הפוליטיקה, את הכלכלה ואת התרבות ולכן מאבק באנטישמיות הוא מאבק למען האנושות". הוא הדגיש שאנטישמיות היא תופעה שקיימת בעיקר באירופה ובאמריקה ולכן ברוב העולם אין אנטישמיות. אך לשואה, שהיא תוצר של אנטישמיות, יש השפעה על כל העולם, בהיותה רצח העם הגדול ביותר שהאנושות חוותה עד היום.

"אין דרך להילחם בג’נוסייד בלי ללמוד על השואה" אמר באואר, והוסיף כי "מאמצים בינלאומיים למלחמה ברצח עם נגזרים תמיד מלקחי השואה שנבעה מאנטישמיות". ביחס לתופעת רצח העם אמר כי " הסיסמא ‘לעולם לא עוד’ היא שקר. המציאות אינה ‘לעולם לא עוד’ אלא ‘לעולם עוד ועוד’ ". באואר התייחס לאתגר האסלאם הרדיקלי ואמר: "הדרך היחידה להיאבק באסלאם הרדיקלי, כולל האנטישמיות שלו, שהיא הרסנית ורצחנית, היא בעזרת ברית בין העולם החופשי לבין מוסלמים מתונים. יש מאות מליוני מוסלמים בהודו. למעט מיעוט קטן, הם לא אנטישמים. יש אפשרות לברית".

פרופסור יהודה באואר באירוע לציון יום השואה הבינלאומי 2019 נערך במכון משואה. (צילום: ארז רביב).

לדבריו, "פעולה ממשלתית היא חיונית, וחשובה, וכל ההשוואות שנעשות בין שנות ה-30 להיום הן השוואות שגויות ומטעות. המצב היום הוא לא 1932, 1933 או 1938. היום, בניגוד לאז, אין ממשלה באירופה או באמריקה שהיא אנטישמית בגלוי. היום יש אפשרות לפעולה ממשלתית, אך היא לא מספיקה. היא פורמלית, חוקתית, דוגמת הגנה על קהילות יהודיות". החיסרון, לטענתו הוא בכך ש"אנו זקוקים לחברה שבה קהילות יהודיות לא זקוקות להגנה מיוחדת. עלינו לחנך את עצמנו".

השר יובל שטייניץ שנאם אף הוא באירוע, אמר כי "העולם לא למד את לקחי השואה. איראן של היום דומה לגרמניה הנאצית; העולם עושה מעט מאוד כנגד התוקפנות האיראנית שמנסה להשמיד את המדינה היהודית מתוך שטח סוריה".

שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, ייצג את הקהילה הדיפלומטית בנאומו הפומבי הראשון מאז נכנס לתפקיד. הוא הדגיש בדבריו את מחויבותה של רוסיה ושל הנשיא ולדימיר פוטין להילחם במכחישי השואה ובקריאתה של רוסיה לנקוט צעדים כנגד כל ניסיון כזה. "כולנו זוכרים את מיליוני היהודים שנרצחו באכזריות על-ידי הנאצים בגטאות ובמחנות", והדגיש את החובה "להעביר לדורות הבאים את האמת על הברבריות במעשי הנאצים", כמו גם את החשיבות שבמאבק כנגד אנטישמיות וכנגד שנאת זרים בכללותה. בנוסף, הזכיר השגריר את תפקידה המכריע של רוסיה בהכנעת גרמניה במלחמה וציין שאלפי יהודים רוסים היו חלק בצבא האדום שתרם רבות לתבוסת המכונה הנאצית.

שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב באירוע לציון יום השואה הבינלאומי 2019 נערך במכון משואה. (צילום: ארז רביב).

ריצ’רד אלן גרין, עורך חדשות בכיר ב-CNN, הציג בפני הקהל את הסקר אותו הוביל עבור ערוץ החדשות בנובמבר האחרון, ממנו עלה כי האנטישמיות באירופה חיה ובועטת. ממדי האנטישמיות שנחשפו בסקר הפתיעו רבים, וגילו כי יותר משליש מהאירופאים מעולם לא שמעו על השואה, גם בפולין שעל אדמתה פעלו מחנות ההשמדה. כ-25% מהאירופאים מאמינים כי השפעתם של היהודים היא גדולה מדי בעסקים ובעולם הכספים. בהונגריה, מספרם מגיע ל-42% ואילו 44% מהאירופאים מסכימים לקביעה כי האנטישמיות בתאוצה באירופה. הסקר הראה גם כי שנאת הזרים היא באחוזים גבוהים מאוד. בסקר השתתפו מעל ל-7,000 איש ברחבי אירופה (אוסטריה, צרפת, גרמניה, בריטניה, הונגריה, פולין ושוודיה).

אירוע לציון יום השואה הבינלאומי 2019 נערך במכון משואה. (צילום: סהר אורן).

איה בן נפתלי, מנכ"לית מכון משואה, אמרה כי "בזכרו את השואה, על העולם לדעת שהאנטישמיות מהווה אות אזהרה לכל חברה ליברלית ודמוקרטית. השנאה מתחילה ביהודים אך לעולם לא נגמרת בהם. בעשורים הראשונים שלאחר מלחמת העולם השנייה והשואה, דומה היה שהזוועות שנחשפו יהוו לעד בלם בפני כל ביטוי של גזענות ואנטישמיות. אולם, האמונה בעולם חופשי ונאור שהתגבשה בשנות ה-50 של המאה שחלפה הומרה במפנה המאה ה-21 בתהליכים מואצים של רדיקליזציה גזענית, של אנטישמיות ושל שנאת זרים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website