יו”ר איגוד רופאי בריאות הציבור על בדיקות הקורונה: “לשים ראשון את מי שבסיכון למות”

"חייבים לשים ראשון את מי שבסיכון למות" אמר יו"ר איגוד רופאי הציבור, פרופ’ חגי לוין לוועדת הקורונה של הכנסת. בדיון שנערך היום (ראשון) על בדיקות לנגיף הקורונה, עלו דאגות שהבדיקות לא נגישות מספיק לאנשים שנמצאים בקבוצות סיכון בגלל גילם או בשל מחלות רקע שעושים אותם פגיעים יותר למחלה. יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) אמר שהוועדה מסכימה כי "צריך להרחיב את הבדיקות ולבצע אותן יותר באוכלוסיות בסיכון, ובמי שמטפלים באוכלוסיות אלו".

ההחלטה לבצע לאדם מסויים בדיקה לקורונה מתקבלת על ידי מד"א, על פי הנחיות שנקבעות על ידי משרד הבריאות. ההנחיות עודכנו מספר פעמים מאז ינואר. כיום מתאפשרת בדיקה לכל מי סובל מחום, שיעול או קוצר נשימה, חזר מחו"ל, היה במגע עם חולה מאומת ב-14 הימים האחרונים, או נמצא במוסד סגור (כמו בית אבות) בו הייתה תחלואה. בנוסף, מתבצעות בדיקות מדגמיות מדיירים וצוותים של בתי חולים ושל מוסדות סגורים בהם היו מקרים של חולי קורונה, ללא בדיקת כלל הדיירים והצוותים. גם אנשים ללא תסמינים שחזרו מחו"ל, או שהיו קשורים לצברי הדבקה ידועים, יכולים לקבל אישור לבדיקה.

וועדת הכנסת בנושא מגפת הקורונה. (קרדיט: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

לדבריו של פרופ’ לוין, הנוהל הקיים לא מגן מספיק על דיירי מוסדות סגורים פגיעים. "צריך לבדוק את המקרה התסמיני הראשון בתנאים סגורים ולא לחכות להתפרצות" אמר. לפי ההנחיות הקיימות, אם מתפתחת דלקת ריאות אצל דייר בבית אבות או אם חברת צוות באה לעבודה משתעלת, לא מאשרים בדיקת קורונה, אם לא היו כבר מקרים מאומתים במוסד. מנהלי בתי אבות מדווחים כי בתנאים כאלה, אין דרך לעצור את התפרצות המחלה.

פרופ" לוין המליץ  שעקב חוסרים בערכות בדיקה, לא בהכרח חייבים לבצע בדיקות לחולים עם תסמינים קלים של קורונה שלא חברים בקבוצת סיכון גבוה, ונמצאים כבר בבידוד עקב מגע עם חולה מאומת. לטענתו, אותם החולים יכולים להישאר בבידוד עד שיבריאו. הוא אמר כי גם אנשים שחוזרו מחו"ל או ממוקד התפרצות, צריכים להישאר בבידוד ולא זקוקים לבדיקות. 
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

במקום ביצוע בדיקות לאנשים שהיו במגע עם חולים, הציע פרופ’ לוין הציע לבצע בדיקות ניטור, או סקר, אצל מגוון רחב של אוכלוסיות ואזורים, גם אצל אנשים ללא תסמינים, כדי לאפשר למשרד הבריאות לזהות מוקדי התפרצות המחלה מוקדם ולטפל בהם. הוא העיר גם שתהליך קבלת ההחלטות על הקריטריונים צריך להיות שקוף יותר.  לוין המליץ לצרף לצוות המייעץ שמקבל החלטות על קריטריונים לבדיקות רופא מחוזי, רופא קליני, נציג ציבור ונציג מהמרכז לבקרת מחלות. "כל יום שעובר הוא קריטי לגיבוש קריטריונים שיאפשרו בדיקות למי שהכי צריך" אמר לוין.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website