יו”ר הר”י: “אנו התרענו על תת תקצוב של מערכת הבריאות בזמן אמת”

איגוד רופאי בריאות הציבור מגיב לדו"ח מבקר המדינה בנושא טיפול מערכת הבריאות במחלות מתפרצות שיצא היום (שני) ואומר כי במשרד הבריאות "לא משקיעים בשגרה ולא בחירום את המשאבים וכוח האדם הנדרשים לצורך הגנה על בריאות הציבור". הדו"ח, שנכתב בשנת 2019, לפני התפרצות מגפת הקורונה, מסקר את מוכנות מערכת הבריאות למחלות זיהומיות כדוגמת חצבת, שפעת פנדמית, ואבולה, ומחלות מדבקות שמקורן בעלי חיים כמו לישמניה ועכברת. עם זאת, הליקויים במוכנות שנחשפות בדו"ח מעידים על בעיות במוכנות למקרים בריאותיים גם בעיתות חירום, מה שלטענת האיגוד מקשה גם על ההתמודדות הנוכחית עם נגיף הקורונה. לטענת האיגוד, החלשת מערכת בריאות הציבור "פוגעת קשות במוכנות שלנו בחירום."

האיגוד מציין את מחסור כוח האדם בשירות בריאות הציבור כליקוי מרכזי במוכנות מערכת הבריאות לשעת חירום. הם מצביעים על מחסור של 23% באחיות טיפות חלב, ועל מחסור שקיים ברופאי בריאות הציבור שייבצעו חקירות אפידמיולוגיות כליקוי אשר מקשה על ההתמודדות הנוכחית עם מגפת הקורונה.

פרופ ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, אמר "אנו התרענו על תת תקצוב של מערכת הבריאות בזמן אמת." ביחס למגפת הקורונה איתה מתמודדים כעת, הוא מדגיש כי חשוב לרכוש יותר אמצעי מיגון לצוות הרפואה ולהרחיב את מערך האשפוז ואת היקף הבדיקות. הוא הוסיף כי "לאחר שנשתלט על המגיפה ניתן יהיה לדון בממצאים ובהפקת לקחים לעתיד."
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ד״ר זאב פלדמן יו״ר ארגון רופאי המדינה ומ״מ יו״ר הההסתדרות הרפואית בישראל הגיב על הדו"ח ואמר כי הוא "אינו מחדש לצערי שום דבר מעבר לעובדה שאנו מגיעים עם מערכת בריאות מורעבת המצויה באי ספיקה כוללת גם בטיפול בשפעת עונתית, אל תרחיש האימים שמתממש בימים אלה של מגיפת הקורונה. צריך להעביר תקציב רב שנתי ארוך טווח על מנת להביא לשיקומה של מערכת הבריאות ולהערכות לקראת האתגר הבא".

גם יו"ר הסתדרות האחים והאחיות בישראל, אילנה כהן, הצביעה על ממצאי הדו"ח ככתב אישום נגד התמיכה הממשלתית הכושלת במערכת בריאות הציבור. היא האשימה את ראש הממשלה באחריות לכך. "חובה על ראש הממשלה שהוא המנהל העליון של כל המשבר הזה, לתת הוראה חד משמעית ומידית להעניק לכל אחות ואח ולכל הצוותים הרפואיים בבתי החולים בקהילה ובבריאות הציבור, מיגון מלא ובדיקות מהירות לאבחון נגיף קורונה בעת חשד למגע עם חולה. הבדיקות של הצוותים הרפואיים צריכות לקבל עדיפות עליונה ולהיבדק עוד באותו היום על מנת למנוע הדבקה נוספת של צוות רפואי. כל מחלקה כזו שנסגרת פוגעת ביכולת הלאומית להלחם בקורונה ופוגעת במורל של הלוחמות והלוחמים בחזית".

כהן עוד הוסיפה, כי "מדינת ישראל חייבת להיערך לחיסון האוכלוסייה בעוד כשנה כאשר יושלם החיסון לקורונה, ועליה להשלים את הקצאתם של 220 תקני אחיות בריאות הציבור, ולהקצות את התקציבים הנדרשים על מנת לעמוד במשימות השוטפות של רפואה מונעת, לצד חיסון האוכלוסייה מפני הקורונה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website