ירידת מחירי הנפט בעולם: מניות דלק ונובל אנרג’י קורסות

המניה של נובל אנרג’י, מפעילת קידוחי הגז "תמר" ו"לוויתן" ומבעלות השליטה בהן, איבדה שני שליש מערכה בחודש האחרון, וכ-87.5% מערכה בשיאה בשנת 2015. מניית קבוצת דלק קרסה אתמול (חמישי) ב-50%, כך שאיבדה כ-96% מערכה בשיא בשנת 2015. הסיבה: ירידת מחירי הנפט בעולם.

החוב של קבוצת דלק, השותפה בשני המאגרים, עומד על כ-8 מיליארד ש"ח, כאשר חברת הדירוג מעלות הזהירה אתמול כי החברה תתקשה לפרוע את חובותיה, ההכרזה שהתרחשה רק לאחר ששווי אגרות החוב של הקבוצה קרס. בעל השליטה בקבוצה, יצחק תשובה, חייב לבנקים סכום המוערך כ-2 מיליארד ש"ח באופן אישי.

חברת דירוג האשראי מעלות פרסמה היום אזהרה לגבי קבוצת דלק בה נכתב :"אנו סבורים כי לנוכח תנאי השוק הקיימים בשל המשבר העולמי בשווקים, והירידה החדה במחירי הנפט והגז בעולם, קיימת אי ודאות אשר למקורות שיהיו זמינים לחברה לפירעון התחייבויותיה ובאשר ליכולת החברה למחזר קווי אשראי או לממש פעולות אחרות שבכוונתה לבצע", נאמר בסקירה מעודכנת של מעלות.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

המצב של "לוויתן" הוא הסיכון המרכזי של "תמר"

מבין שני המאגרים, למאגר "תמר" ישנם יתרונות פיננסיים ברורים – הלוואות בגינו כבר כוסו ברובן והוא נהנה מהחוזה היציב והיקר במשק – אספקת הגז העיקרית לחברת החשמל ומחוזים אחרים בשוק המקומי הנהנים מ"רצפת" מחיר קבועה, כך שהוא רווחי עד מאוד. כל זה יכול להתהפך אם מאגר "לוויתן" יסבול מירידה במכירות. פיתוח "לוויתן" עלה כ-3.5 מיליארד דולר שממתינים להחזרים, ולכן הוא יותר תלוי בזרם הכנסות יציב. האטה כלל עולמית, שתשפיע על החוזים בירדן ובמצרים עלולה לגרום לו להציע גז בשוק המקומי במחירים נמוכים משמעותית מהמקובל כיום, מה שיפגע בעקיפין גם בהכנסות מאגר "תמר".

מדוע הקריסה במניות עמוקה בהרבה מהסיכון למאגרי הגז בישראל?

תמר ולוויתן הם אולי ה"יהלום שבכתר" של נכסי נובל אנרג’י ודלק, אך לחברות יש חוב גדול ואחזקות במגוון נכסים אחרים שערכם תלוי במחיר הנפט. בדלק בנו על מחירי נפט שמטפסים לאט ל-50 ואפילו ל-70 דולר בשנים הקרובות, אך כיום חבית נפט עולה 30 דולר ויכולה בקלות להגיע גם ל-20, בשל ירידה בביקושים תוך כדי הגדלת ההיצע של המפיקות הגדולות רוסיה וסעודיה. אם נובל אנרג’י ודלק יתמוטטו סופית, דלק היא גורם פיננסי נטו שלא דרוש לתפקוד המאגר, אך נובל אנרג’י היא החברה המפעילה, בעלת הידע המקצועי החיוני.

הזדמנות לציבור

המשבר יכול לחזק את האינטרס הציבורי הישראלי בשני אופנים. האחד נעוץ בדינמיקה בשוק והשני מחייב הפיכה מחשבתית משמעותית מצד הממשלה. 

מבחינת השוק, ההתדרדרות בלוויתן יכולה לחתוך את מחיר הגז ולהוזיל את מחיר החשמל והמים. מצד הממשלה, השינוי יכול לבוא בדמות תפיסת שליטה בחברות כאשר ערכם נמוך, לפני או לאחר פשיטת רגל, באופן המנוגד לחלוטין לעקרונות המדיניות הממשלתית. מהלך כזה יביא את החברות ליציבות פיננסית, ויאפשר לממשלה לשמור את האינטרס הציבורי במשק הגז מבלי להשתעבד לאינטרסים של תאגידים פרטיים. שיטה זו, בה הממשלה מחזיקה בחלק מהבעלות מהמאגרים מקובלת בנורווגיה, של נתח המדינה ברווחי הגז הוא כ-80%. בישראל הממשלה זוכה בנתח מהרווחים רק דרך מיסוי, מה שמקטין אותו משמעותית ופותח פתח לתרגילי מס מצד התאגידים.

בשנת 2015, הציע עורך דה-מארקר מגזין איתן אבריאל לממשלת ישראל לרכוש את השליטה בנובל אנרג’י כ"תרגיל מחשבתי". מטרת ההצעה היתה להביא למצב בו מדינת ישראל יכולה לממש את הריבונות שלה בתחום משק הגז, בשונה מהוויתורים העמוקים שעשתה המדינה לטובת בעלי המאגרים במתווה הגז. שוויה של נובל אנרג’י עמד אז על 18 מיליארד דולר. כעת, כאשר שווי החברה מתקרב ל-3 מיליארד דולר בלבד ושוויה של דלק קידוחים, הנשלטת על ידי קבוצת דלק, הוא 3.5 מיליארד שקל, ביצוע השתלטות כזו יכול להיות הרבה יותר זול.

"מדינה לא אמורה להרים ידיים מול המונופול. למדינת ישראל יש את הכלים, אם יהיה לה את החזון והנכונות להכניס את הידיים לבוץ ולעשות את הדברים הנכונים", אמר אז אבריאל והוסיף, "יהיה אפשר לשמוט את השטיח מתחת למסר של האיומים שעובר לסקטור הציבורי ולסקטור העסקי לפיו אם יש לך כח ואתה חזק ויש לך נקודות לחץ, אז אתה יכול לקפל את מדינת ישראל בכל מה שאתה רוצה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website