“יש חיים מעבר לעבודה”: חמישה ישראלים מספרים על החיים בבידוד

עשרות אלפי ישראלים נאלצו להיכנס לבידוד בעקבות חשיפה (או חשש לחשיפה) לנשאי נגיף הקורונה, ועוד עשרות ואולי מאות אלפים צפויים למצוא עצמם באותו המצב בשבועות הקרובים. שוחחנו עם חמישה ישראלים בבידוד וניסינו להבין איך הם מעבירים את הזמן בין ארבעת הקירות, עם אילו דאגות הם מתמודדים ומה ההמלצות שלהם למבודדים אחרים.

אורן הלמן | 51 | מתגורר בתל אביב | סמנכ"ל שירות שיווק ורגולציה בחברת החשמל

אורן הלמן, סמנכ"ל שירות שיווק ורגולציה בחברת החשמל (באדיבות המצולם)

"מכל המשפחה, אשתי מרב ושתי הבנות, רק אני בבידוד. חזרתי ממשלחת לכנס בינלאומי של חברת JP מורגן בארה"ב. אתמול בערב התפרסמו הנחיות חדשות של משרד הבריאות לפיהן מי שחזר מכנסים בינלאומיים צריך להישאר בבידוד. עד להנחיה הייתי במשך כמה ימים בעבודה. חשוב לי שבסביבת העבודה העובדים ירגישו בנוח ולא יחששו. צריך למלא את ההנחיות של משרד הבריאות ששומרות על אזרחי המדינה. כשנודע לי שאני צריך להיות בבידוד הייתה לי סוג של הקלה כי הרגשתי שחלק מעובדים שלי קצת חששו מלהיות לידי."
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

איך אתה מעביר את הזמן?
"כשנודע לי שאני צריך להיות בבידוד נכנסתי קצת ללחץ ממה אוכל לעשות בבית. מסתבר שיש מה לעשות. בסך הכל אני רק יום אחד בבידוד, אבל זה היה יום מאוד אינטנסיבי. הכניסו לאחרונה לעבודה מערכת וידאו איתה אפשר להתחבר מרחוק ובעצם אתה יכול לעבוד מהבית. בתפקיד כמו שלי, עיקר העבודה היא בטלפון או בוואטסאפ. מעבר לזה להיות בבית יום שלם, כשבדרך כלל אני יוצא מהבית בשבע וחוזר בערב, זה כיף לא נורמלי. יצא לי לשבת ולנקות ואני מגלה שיש חיים מעבר לעבודה."

איך אתה שומר על עצמך בבידוד משאר בנות הבית?
"אני מתרחק מהן ונמצא רוב הזמן בחדר. אני לא יכול ללכת למלון או לדירה אחרת. אני מרכז את הפעילות בחדר השינה ובממ"ד אבל אני לא יכול לא לצאת לשירותים ולא לקחת אוכל. משתדלים לעשות את המקסימום בתנאים האלה. אני רגוע כי נחתתי לפני חמישה ימים ועבר כמעט שבוע מאז הכנס ואני מאמין שלא נדבקתי."

מה הדבר הכי מהנה בבידוד?
"להיות בבית ולראות מה קורה כשאני לא נמצא. אני רואה את הילדות חוזרות מבית הספר, יש צלצול של בית הספר ליד, רעש השיפוץ בדירה ליד. אני גם מגלה שלפעמים אני יכול גם להיות לבד וזה בסדר."

טיפ למבודדים אחרים?
"לקחת את זה בכיף. להסתכל על הצדדים החיוביים. זאת הזדמנות לשבועיים של ניקוי ראש. תנסו לקרוא ספרים, אולי למצוא סדרות. לשבת ולחשוב. לנסות להתמקד בתחביבים ולעשות דברים מקוריים. לגלות את המשפחה והבית, לגלות איך זה מרגיש להיות במיטה בעשר בבוקר באמצע השבוע. לפעמים זה לא רע. הכי חשוב לא להתרגל לזה."

גילי שלייפר | 25 | סטודנטית לרפואה שנה ג’ באוניברסיטת מילאנו

גילי שלייפר, סטודנטית לרפואה שנה ג’ באוניברסיטת מילאנו (באדיבות המצולמת)

"אני בבידוד כבר שבוע. מראש תכננתי להגיע לארץ לתקופה שבין המבחנים לסמסטר החדש, אבל החלטתי להקדים בגלל הקורונה. היה מדכא להיות שם כל היום בדירה לבד. יותר מנחם להיות בבית בהרצליה."

איך מעבירים את הזמן בבידוד?
"לקח לי כמה ימים להתרגל ללא לעשות כלום ולראות סדרות. אני אחרי תקופת מבחנים ארוכה אז זה גם זמן מנוחה. אני משתדלת לקרוא כתבות, לראות הרצאות ב’טד’, ללמוד מעט גם לקראת המבחן שאנחנו לא יודעים מתי יתקיים ואיך וגם ללמוד לקראת הסמסטר באופן עצמאי. אני לגמרי לבד בבית. ההורים הלכו לגור אצל הדודים כי לא רצו לקחת את הסיכון להדבקה למקרה שאני חולה או נשאית."

מי דואג לך לאוכל?
"חשבתי שאבשל לעצמי אבל ההורים הפיצו את השמועה על הבידוד שלי והשכנים השאירו אוכל ודברים טובים בכניסה לבית. כשזה יגמר אני אכין לעצמי."

מה הכי קשה לך?
"קשה לי להיות בארץ ולא להיפגש עם אנשים. רוב השנה אני לא כאן וכשאני כן באה הביקורים נורא צפופים ואני לא מספיקה, גם אם זה בריצה. עכשיו זה בניגוד מוחלט לחוויה הזו ואני לא עושה כלום ורק בבית. אבל אחרי שהתרגלתי זה מרגיע ומכריח אותי לקחת להפסקה. אני מעריכה את זה."

טיפ למבודדים אחרים?
"יצא איכשהו שהרבה מהחברים שלי בבידוד וכל מי שאני מדברת איתו מסתכל על זה בצורה שלילית. חשוב להסתכל על איך כן אפשר לנצל את הזמן לטובה ומה הטוב שיכול לצאת מזה. בינתיים ניקיתי את המטבח, לא בצורה מאוד יסודית, אבל אני שומרת עליו במצב מצוין."

ניר ויצמן | 54 | מתגורר בחיפה | מפתח משחקי קלפים בעברית

"חזרנו לפני כשבועיים מחופשה באיטליה אצל משפחתה של דנה, אשתי. כשחזרנו התנהלנו כרגיל במשך שבוע עד שהודיעו שצריך להיכנס לבידוד ומאז אנחנו בבית יחד עם הילדה (8)." את הבידוד סיימו ניר ומשפחות אתמול.

איך מעבירים את הזמן בבידוד?
"נוצרה לנו חופשה מאולצת בתוך הבית. היחד היה יכול להתפתח גם למקום קשה, אבל זה הלך למקום טוב ויצר לנו סוג של משפחתיות. צבענו בזמן הזה את כל הקירות של הדירה וגם את הדלתות והמשקופים. החברים, אלה שלא פחדו, דאגו להביא לנו את הצבע הביתה – אבל הם שמרו מרחק".

מה הכי קשה לך בבידוד?
"הכי קשה זה כשאתה רוצה לצאת לטיול מהבית והלחץ המשפחתי".

מה אמרתם לילדה על המצב?
"הסברנו שיש מחלה שעוברת כמו שפעת. שיש חשש, והיא הבינה. היה גם יתרון שהיינו רק שבוע. שיחקנו איתה משחקים, עשינו שיעורי בית ששלחו מבית הספר. ראינו טלוויזיה, והיה גם מעניין בגלל הבחירות".

מה היה הכי מהנה?
"הליכוד המשפחתי".

טיפ לאנשים בבידוד?
"צריך להתייחס למצב הזה כחופשה כפויה. לא נשארת לבד ולא סגרו אותך עם אנשים שאתה לא רוצה להיות איתם".

אסף מועלם | 38 | מתגורר בקרית טבעון | סמנכ"ל כספים בחברת gom בע"מ

אסף מועלם, חזר לארץ מאיטליה לבידוד אחרי שחזר ממשחק ברצלונה נגד נאפולי (באדיבות המצולם)

מועלם נמצא כרגע בבידוד בבית הוריו בחיפה מזה עשרה ימים לאחר שחזר מאיטליה לשם נסע כדי לצפות במשחק של ברצלונה נגד נאפולי. "בבידוד אני בעיקר עובד. יש לי עבודה מול צוותים בארץ ובחו"ל. אני גם מעריך שאני עובד יותר קשה אפילו מהימים שאני נוסע לתל אביב. אני קם מוקדם ומשמונה בבוקר אני מחובר ועובד בממוצע 10 שעות ביום".

למה אתה אצל ההורים ולא בבית שלך?
"תנאים מוחלטים לבידוד אין בשום בית. הבת שלי אסטמתית ובמהלך שהותי באיטליה העלתה חום. אשתי בקשה ממני שאעביר את הבידוד אצל הורי. בינתיים הילדה הבריאה".

איך ההורים קיבלו את זה?
"הם חיבקו אותי. בימים הראשונים היה לנו חשש, למרות שידעתי שאין שום סיכוי שנדבקתי. הפרסומים הראשונים על המגיפה היו על צפון איטליה וכשחזרתי כבר היו ההנחיות הראשונות לבידוד שהיו מעורפלות. למעשה מאז שחזרתי אני בבידוד".

איך זה לחזור לבית של ההורים?
"יש מהדבש ויש מהעוקץ. לאמא שלי הפנסיונרית יותר מעניין ולא משעמם לה. אבא עוד עובד. הם שניהם מאבחנים אותי – מה אני אוכל, מה אני נושם, מתי אני קם, איך אני מדבר ומתי עובד. על כל דבר יש הערה. מצד שני דואגים לי בצורה הכי טובה".

מה הכי קשה לך?
"הדבר שהכי קשה לי זה שאני מתאמן ארבע פעמים בשבוע באגרוף, קרוספיט וכדורגל ופשוט לקחו לי את זה. זה דבר קשה שמשפיע על הגוף. הימים הראשונים היו מאוד קשים. גם לא הלכתי להצביע מתוך מחשבה ומחאה שההנחיות הגורפות לבידוד יכלו לטפל בזה בצורה יותר טובה. המדינה העבירה את המאמץ לאזרחים עצמם ואין לזה גבול. בשלב הבא צריך לחשוב מה קורה עם העסקים. צריך שיהיה ליווי כלכלי לעסקים לשרוד".

טיפ למבודדים אחרים?
"תשמרו על קור רוח, תעשו ספורט ככל הניתן, תאכלו טוב ובצורה חכמה, תעבדו אם אפשר, וכן, תחשבו על הנסיעה הבאה".

עילית וגנהיים, 28, תל אביב, מתכנתת בהייטק

עילית וגנהיים, מתכנתת מתל אביב (באדיבות המצולמת)

"חזרתי שלשום מפריז שם טיילתי בסוף השבוע עם חברה. עוד הסתובבתי בחוץ יומיים עד שהגיעו ההנחיות לבידוד. מיום רביעי אני בבית, לבד עם קשת הכלבה שלי".

מי מוציא את הכלבה לטייל?
"מצאתי ‘דוגווקרית’ שגרה קרוב. היא לוקחת את קשת בבוקר ובערב. עכשיו היא בדיוק חזרה מטיול כולה שמחה. אמא שלי אמרה לי שהיא יכולה לקחת אותה אליה אבל לא רציתי להישאר לבד".

איך הגבת להודעה על הבידוד שאת צריכה לשהות בו?
"יצאתי מוקדם מהעבודה כי הייתי בדרך לחתונה של חברה. אחרי זה קיבלתי מלא הודעות וטלפונים שהודיעו שגם מי שחזר מצרפת צריך להיכנס לבידוד. צחקתי על זה אבל בעבודה אמרו שזה רטרואקטיבי. בגלל זה הפסדתי את החתונה שכבר הייתי בדרך אליה. מבאס אבל אם אני באמת מדבקת אז עדיף שלא אתקרב לאנשים".

איך את מעבירה את הזמן בבידוד?
"אתמול עבדתי קצת מהבית, אני עושה יוגה, דחיתי את הצפייה בסדרות לרגעים ממש משעממים. קניתי פאזל ואני מקווה שיגיע בקרוב. אני מתכוונת לחזור להתאמן בחליל צד. זה בינתיים.

"גם החברה שהייתה איתי בפריז נמצאת בבידוד אז אנחנו מתכננות לעשות דברים יחד. בחרתי סרטון לאימון ביתי ושתינו צפינו בו והתאמנו בנפרד ואחרי זה דיברנו על זה. אנחנו מתכננות לצפות יחד בסרט אבל עוד לא עשינו את זה. אולי נצפה ונדבר בטלפון תוך כדי".

מי דואג לך לאוכל?
"בינתיים יש לי. קניתי דברים לפני הבידוד בלי קשר. אם יחסר לי אני שאצליח להזמין אונליין. אפשר גם להזמין פיצה. וגם כל החברים והמשפחה לא בבידוד אז אם אגווע הם ידאגו לי".

מה הכי קשה לך?
"קשה לי עם זה שאני לא הולכת פיזית. אני אוהבת לטייל בחוץ וללכת ברגל. מד הצעדים שלי מודד את הצעדים מהספה לשירותים. בינתיים זה יומיים, אבל אני משערת שבהמשך זה יהיה יותר קשה".

מה הדבר הכי מהנה בבידוד?
"אני נהנית מזה שיש לי קצת זמן לעשות דברים שדחיתי, לסדר את הבית. גם זה שאני יכולה לחזור לנגן ויש לי זמן. אני מקווה שאספיק גם לקרוא כמה ספרים. אלה התכניות להמשך הבידוד".

טיפ למבודדים אחרים?
"שינסו למצוא את הדבר שרצו לעשות ולא היה להם זמן. עכשיו יש מלא זמן ולעשות אותו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website