יש מרחב תמרון: החשב הכללי גייס 1.5 מיליארד יורו בריבית אפסית

משרד האוצר הודיע היום (חמישי) כי החשב הכללי, רוני חזקיהו, הנפיק השבוע אגרות חוב בסך של כ-1.5 מיליארד יורו בשווקים הגלובליים, בריבית אפסית. ההנפקות בוצעו לטווחים של שנתיים וארבע שנים והריבית הממוצעת בהן עמדה על פחות מ- 0.02% (2 נקודות בסיס). 

את ההנפקות הוביל סגן החשב הכללי, גיל כהן, והחתמים בהנפקות היו בנק אוף אמריקה, ברקליס, גולדמן זקס, וסיטי בנק, המשמשים כעושי שוק ראשיים באג"ח ממשלתיות. 

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "יכולת המדינה לגייס חוב בריביות אפסיות תוך כדי משבר הקורונה מעידה על האמון שרוכשים המשקיעים הגלובליים למדינת ישראל, והינה תוצאה, בין היתר, של עבודת מטה סדורה וארוכת טווח של האגף בשנים האחרונות". 
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

סגן בכיר לחשב הכללי, גיל כהן: "אגף החשב הכללי משתמש במגוון כלים על מנת לממן את הגרעון הגבוה כתוצאה ממשבר הקורונה ואת הירידה החדה בגיוס אג"ח מיועדות מקרנות הפנסיה. השוק הגלובלי מהווה כלי חשוב ומשלים לכלי המימון המרכזי שהוא הנפקות בשוק הישראלי". 

עד השנה שעברה, נתח החובות הישראלים הנקובים במטבע חוץ ואינם מגובים בערבויות אמריקאיות או אחרות עמדו על כ5% אחוזי תוצר. בעקבות משבר הקורונה, האוצר גייס חוב מספר פעמים במטבע חוץ, כך שבשקלול ירידת התוצר סך החוב החיצוני הבלתי מגובה עומד על מעל ל10% תוצר. 

הירידה בגיוס אג"ח מיועדות מעידה על ירידת תשלומי השכר במשק, הנהנים מביטוח פנסיוני. ככל שיש יותר ישראלים המקבלים דמי אבטלה, קרנות הפנסיה מקבלות פחות הפקדות ממבוטחיהן ומשקיעות פחות כסף באגרות חוב ממשלתיות מיועדות. עובד רשאי להפריש מיוזמתו כסף לקרן הפנסיה בתקופת אי-עבודה או רוב העובדים בוחרים שלא לנהוג כך, מתוך חוסר מודעות, או מתוך צורך דחוף בכל הכנסה אפשרית לצריכה שוטפת .

הריבית האפסית פירושה שלממשלה יש אפשרות לגייס את ההון לפי צרכיה כמעט ללא עלות. עד כה, התקציב המיוחד שהוקצה לטיפול במשבר הקורונה נמצא בתת-ביצוע, מה שמסמל כי הקושי הכלכלי העיקרי בתקופה זו אינו גיוס המשאבים, אלא חלוקתם.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website