“יש קווים שלא חוצים”: המתונים בציונות הדתית מוחים על האיחוד עם הימין הקיצוני

מפלגת "הבית היהודי" חברה השבוע ל"עוצמה יהודית" והכריזה על ריצה משותפת. המהלך הושלם לאחר לחץ עצום מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאף ביטל את פגישתו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, במוסקבה, ולאור סקרים שטענו שאף ייתכן שמפלגת הבית היהודי לבדה לא תעבור את אחוז החסימה. לא מעט מחברי הכנסת של הבית היהודי הודו כי זו הסיבה שהניעה אותם להסכים לאיחוד עם עוצמה יהודית.

אנשי אמונה – איבדתם את האמונה הפשוטה שארץ ישראל תיבנה רק בניקיון ידיים ולבבות של יושביה?

התגובות לא אחרו להגיע. תומכים ומתנגדים כאחד פרסמו שלל פוסטים וציוצים, מאמרים ומכתבים. מעניין בהקשר זה היו התגובות בתוך המחנה הציוני דתי, המתנגדות למהלך שמכניס את תמכי כהנא לכנסת ישראל. דני הירשברג, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, כתב: "במשך שנים חינכנו על חשיבות המקף המחבר בין ציונות ודתית. האיחוד עם עוצמה יהודית זו לא הציונות הדתית עליה חונכנו. יש קווים שאין לחצות ולצעד שכזה יש מחירים שאל לנו לשלם – גם לא בשביל להציל עוד שני מנדטים לגוש הימין."

הרב בני לאו כתב: "כנגד הרוח הרעה והמשחיתה הזו עמדו כל נביאי ישראל וזעקו "דם תשפכו – והארץ תירשו?" (יחזקאל לג). אנשי אמונה – איבדתם את האמונה הפשוטה שארץ ישראל תיבנה רק בניקיון ידיים ולבבות של יושביה? טומאת הארץ והשחתתה משמשת כערובה לאבדן הארץ. אלימות כנגד תושביה הלא יהודים של הארץ היא הפרת ברית שמערערת את ישיבת הארץ. את ראש הממשלה זה לא מעניין. הוא מבקש לנצח בבחירות ותו לא. אבל אנשים שיונקים את משנתם מתוך התורה – בשם שיקולים פוליטיים של הישרדות, בשם תזנוני משרות ומעמדות – מעיזים להכניס תורת גזע לבית המחוקקים. אוי, מה היה לנו?".

מכתב שכתב הרב משה ליכטנשטיין המגנה את המהלך כלל את המילים הבאות: "צירוף אנשי עוצמה יהודית לרשימת הבית היהודי לכנסת איננו עניין פוליטי אלא דתי ומוסרי. כל הנותן יד במישרין או בעקיפין לצירוף חבורה הסוגדת לכוח, אדישה לאלימות, מכבדת רוצח המונים ומלאה שטנה כלפי הרבה יהודים ושאינם יהודים יישא באחריות לחילול השם שייגרם על ידיהם בשבתם בכנסת כנציגים דתיים".

אפילו חבר הכנסת מטעם הבית היהודי, מוטי יוגב, טען כי שניים מילדיו לא יצביעו לבית היהודי בשל ההצטרפות של עוצמה יהודית לרשימה: "התמהיל עם עוצמה יהודית היה קשה לי, הבנתי הבוקר שאם אני מכניס השניים מהם לרשימה, שניים מילדיי לא מוכנים להצביע עבורנו. אני מוכרח לומר שלא שעיתי ללחצים של ראש הממשלה, אבל מצאנו שתמונת העולם היא שהשמאל הולך ומתאחד ואילו הימין הולך ומתפרד".

התומכים במהלך רבים ודבריהם נשמעים היטב. דמויות ציבוריות שהשמיעו קול כנגד האיחוד זכו לביקורת, הטחת עלבונות והאשמות מהאשמות שונות, בדגש על כך שיותר קל להם לחבור לשמאלנים וחילוניים מאשר לשכניהם השותפים למרבית עמדותיהם הציוניות דתיות.

בן ארי ובן גביר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

רבים גיבו והסכימו עם עיקרי דבריו של היו"ר החדש של הבית היהודי, רפי פרץ, כשאמר "כשהבית בוער, לא בודקים בציציות של מי שעוזר לכבות את האש". טיעונים רבים בזכות האיחוד עם עוצמה יהודית נעו סביב החשש מחזרה על בחירות 1992 בו קולות הימין שהלכו לאיבוד גרמו לאיבוד השלטון לטובת השמאל.

והיה מחננו טהור

אנשי הציונות הדתית מהווים על פי הערכות שונות כ-11% מהאוכלוסייה היהודית במדינה. בדומה לתנועה הקיבוצית בזמנה, מעבר למספרה הממשי זוהי תנועה שמהווה מגדלור לקהילות שלמות שמזדהות עם היבטים שונים בתוכה ומגבות מהלכים רבים בהם היא נוקטת. זהו מחנה המעצב ומשפיע על היבטים רבים בציבוריות הישראלית, אך המהלך האחרון מעלה על פני השטח מתחים עמוקים וויכוחים אידאולוגיים רבים וקשים המצויים בתוכה כבר שנים לא מעטות.

יערה שילה, לשעבר חברת מרכז במפלגת הבית היהודי מתארת את המציאות הנוכחית במחנה הסוער. לטענתה עזיבתה את מרכז המפלגה נסובה במידה רבה סביב תחושתה ש"לא רוצים את הליברלים".

הליברלים הוא שם פנימי במחנה הדתי לאומי הכולל מימדים שונים של קידום מעמד הנשים במגזר, דגש על שלמות העם וכל ישראל חברים (גם בין חילוניים לדתיים וגם בין זרמים דתיים שונים), מתינות מדינית יחסית ולעיתים אף סובלנות מסוימת כלפי להט"ב.

"כשהתחלתי להצביע למפד"ל אמרו לי שהמפלגה דוגלת ב’עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל’ אבל אנחנו מאבדים את עם ישראל". היא לא מבינה את הנימוקים שהשמיעו חברי הכנסת של הבית היהודי ואת טענתם שללא האיחוד גם הבית היהודי לא בטוח יעבור את אחוז החסימה. "עכשיו עוד יותר הוא לא יעבור. נמחק המפד"ל. אין יותר".

לטענתה "אפשר כבר להגיד קדיש על הבית היהודי", ושהמפלגה תשלם על המהלך הזה בבחירות. "רק צריך לבחור מה יהיה כתוב על המצבה". המנצח הגדול במהלך הזה הוא ראש הממשלה. "ביבי גאון פוליטית. אנשים כבר הצהירו שהם חוזרים לליכוד. הבית היהודי עם הקיצוניים, הימין החדש – מי צריך את זה. ליכוד סוג ב’. הסרטונים שלהם זה לא מה שיציל אותנו. אבל אני כן מעריכה אותם על כך שהציבו 50% נשים ברשימה". אגב הייצוג הנשי בבית היהודי, יפעת ארליך, ששוריינה במקום השישי והגבוה ביותר ברשימה, פרשה מהמפלגה במחאה על החבירה לעוצמה יהודית.

"הרדיקליות משתלטת עלינו" אומרת שילה. "אני לא מבינה מה קרה להם (במועצה שאישרה את ההסכם – מ.ה)". לדבריה היא חוששת מהכניסה של אנשי עוצמה יהודית לכנסת. "אני ותושבי השכונה (סביב טיילת ארמון הנציב – מ.ה) נשכבנו על הגדר כדי שהלהב"ה לא יכנסו אלינו. מי שמכיר את בן גביר יודע שהוא נכנס בשביל קונפליקט. הוא רוצה לעשות בלגן. לזה אנחנו רוצים לחנך את הילדים שלנו? לריבוי קונפליקטים? לשנאה? אנחנו הרי רוצים להרבות אור בעולם".

עד כה היה מקובל שהשקפת העולם של מאיר כהנא היא מחוץ למחנה. עכשיו הם חלק לגיטימי

יו"ר תנועת גשר דניאל גולדמן גם הוא השמיע את קולו כנגד האיחוד. "אחוזים ניכרים של אנשי המחנה הדתי לאומי לא מצביעים לבית היהודי כבר שנים רבות. אבל ההנהגה הפוליטית משפיעה על המרחב של אותם אנשים שחברתית מזוהים ומזדהים כציוניים דתיים. זה משפיע על השיח הפנים מגזרי. מה ליגיטימי ומה לא. עד כה היה מקובל שהשקפת העולם של מאיר כהנא היא מחוץ למחנה. ברוב ארוחות השישי בבתים הרגילים לא דנים על האם מאיר כהנא הוא טוב או רע. אני לא אומר שאין דעות מאוד ימניות בעניינים אחרים אבל הגזענות והקיצוניות בהשקפת העולם של כ"ך – לזה לא היה מקום."

מאיר כהנא (צילום: משה שי/פלאש90)

"ברגע שאתה עושה את האיחוד איתם הם מקבלים לגיטימציה כשותפים פוטנציאליים, ולכאורה השאלה היא רק שאלה של מחיר", מוסיף גולדמן, "זה מכניס לכל המעגלים החברתיים והחינוכיים את הרעיונות האלו. לכל מוסדות החינוך. יש לזה השפעה מעבר לגוש הפוליטי ולסוגייה הטכנית. יש אנשים שיסתמו את האף ויצביעו בעד הבית היהודי גם ככה. אבל בגלל שהבית היהודי מסמל הנהגה מסוימת הרבה מאוד אנשים שהם בתוך המחנה הזה מרגישים צורך להביע את עמדתם נגד המהלך הזה. גם אנשים שהם הרבה יותר אנשי הבית היהודי ממני. האיחוד עם עוצמה יהודית הוא כאילו אקט טכני יבש אבל עכשיו הם חלק לגיטימי מלא של המשחק".

דניאל גולדמן יו"ר גשר (התמונה באדיבות המרואיין)

מתוקף תפקידו גולדמן מכיר מקרוב גם את הקהילות היהודיות ברחבי העולם. לדבריו "גם ביהדות התפוצות זה מעורר הזדהות ודאגה. אם אתם מכניסים דעות קיצוניות וגזעניות כאלו למיין סטרים זו בעיה לישראל. זה מעורר הד מאוד שלילי שם. הם נמצאים במאבקים יומיומיים על הלגיטימציה של ישראל ועל המאבק באנטישמיות. הרי אם באוסטריה נניח ראש הממשלה היה מכניס מפלגה כל כך גזענית לפרלמנט היה ראוי שמדינת ישראל תמחה על כך. קשה ליהודי התפוצות להיאבק באנטישמיות, שהיא בעצם גזענות נגד יהודים, כשהיא מופיעה בלייבור באנגליה וב-Women’s March בארה"ב כשבישראל עוצמה יהודית נכנסת לכנסת".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website