כבוד לאוסטרליה: תכנית ממשלתית תצמצם פערי שכר מגדריים בספורט

השבוע הודיעו ארגוני הספורט המובילים באוסטרליה על שיתוף פעולה במהלכו התחייבו להשיג שוויון בשכר בין המינים עבור ספורטאיות ומנהלות כחלק מתכנית חדשה אותה יזמו. גופי ספורט רבים חתמו על דו"ח "השוויון לשכר השוויון" מאת מכון האלופות של השינוי (MCC), המפרט גישה המבוססת על ציון דרך להשגת שוויון כלכלי בספורט בין גברים ונשים. החלטה ממשלתית לאחד את ארגוני הספורט הגדולים במדינה מצליחה ליצור שינוי אמיי בהפיכת ספורט הנשים באוסטרליה למקצועני, נגיש ושוויוני יותר.

בצעד חסר תקדים בספורט העולמי, החליטו חלק גדול מארגוני הספורט במדינה לחתום על הסכם שמבטיח שוויון בין המינים בחלק גדול מענפי הספורט במדינה. בין החתומים והיוזמים של התכנית המהפכנית נמצאים המנכ"לים של קריקט אוסטרליה, הליגה הלאומית לרוגבי, הפדרציה, איגודי הגולף, השחייה והטניס של אוסטרליה.

"We are a sports-loving nation; we are championing a system-wide reset in the way we support, pay and reward our female athletes. The benefits to our economy, our community and our athletes will be exponential." – Kate Palmer, CEO of Sport Australia ????????https://t.co/81usxZYBlT

— Elaine Buckley (@ElaineBucko) February 18, 2019

קייט פאלמר, מנכ"לית סוכנות הספורט הממשלתית הפדרלית, "ספורט אוסטרליה", אמרה בהודעה רשמית שפורסמה ביום שני כי "רבות מהאתלטיות שלנו הן מהמצליחות ביותר על הבמה העולמית. אנחנו אומה אוהדת ספורט, אנחנו משיקים מערכת חדשה באופן שבו אנו הולכים לתמוך, לשלם ולתגמל את הספורטאיות שלנו. היתרונות של הכלכלה שלנו, הקהילה שלנו והתמיכה בספורטאיות שלנו תהיה מעריכית".

בשנים האחרונות מתנהל מאבק משמעותי להגדיל את התמיכה בספורט הנשים באוסטרליה ובהפיכת ליגות הנשים הבכירות למקצועניות והוקמו ליגות כאלה בפוטבול אוסטרלי, כדורעף, כדורגל וקריקט. במהלך ההקמה של הליגות התרחשה עלייה דרמטית בצפייה ובהגעה למגרשים של אוהדי ספורט הנשים.

אוסטרליה היא המדינה עם הכי הרבה ליגות מקצועניות לנשים. לא פחות מארבע ליגות מקצועניות לנשים במדינה בכדורעף, קריקט, כדורגל ופוטבול אוסטרלי. ליגת הכדורגל האוסטרלית עברה שינוי משמעותי ב-2016 כשהוחלט להפוך את הליגה למקצוענית ולהשקיע תקציבים משמעותיים ב-9 הקבוצות המרכיבות את הליגה כדי שיוכלו להעמיד תקציבי מינימום ותשלומי מינימום לשחקניות הסגל שיוכלו לעסוק רק בכדורגל במהלך העונה הקצרה שנערכת באוסטרליה.

בהחלטה להפוך את הליגה למקצוענית הוחלט שכל שחקנית בליגה מחויבת לקבל לפחות חוזה מינימום של 8,000 דולר ל-23 שבועות והחתמה של 18 שחקניות מינימום בסגל עם סך משכורות מינימום של 143 אלף דולר לכל אחת מתשע הקבוצות. השנה נערכה הליגה במתכונת החדשה.

בראיון שנערך לפני כשנה עם שחקנית הכדורגל הישראלית לי פלקון ששיחקה בליגה האוסטרלית במדי קבוצת ווסטרן סידני היא סיפרה ל’דבר ראשון’ על ההבדל בגישה המקצוענית שקיימת באוסטרליה בכדורגל הנשים. "לפני תחילת העונה כל שחקנית קיבלה שאלון בו נשאל ‘מה אתן מעוניינות לעשות במהלך העונה מחוץ לזמן של הכדורגל’ וכך עשו לנו תכניות במשך העונה, שאורכה הוא שישה חודשים. יודעים כאן שכדורגל נשים זה לא כמו של הגברים, ואנחנו לא מרוויחות מיליונים, זאת אומרת שכאשר את פורשת את צריכה לפתח את הקריירה הבאה שלך ולא לסמוך על הכסף שאת מרוויחה בקריירה הקצרה שלך כספורטאית. באוסטרליה נותנים לספורטאיות לחיות בהווה ככדורגלניות וגם לפתח את הקריירה שלהן אחרי שיסיימו את הספורט המקצועני ויצטרכו להתחיל את החלק השני בחיים".

לי פלקון במדי סידני וונדררס (צילום באדיבות המצולמת).

פלקון מסבירה את ההתפתחות של רמת הכדורגל באוסטרליה, דרך השקעה איטית ומשמעותית בספורט הנשים במדינה: "הם התחילו את ההשקעה לפני כמה שנים ועכשיו הם מתחילים לקצור את הפירות. ההשקעה מתחילה מהילדות ומהנערות והיא מאוד גדולה. השחקניות מגיעות לגיל הבוגרות כבר די מוכנות, בצורה הכי טובה שיש וזה מה שבאמת עזר להן. כך כל הזמן צומחות עוד ועוד שחקניות צעירות, השחקניות מעלות את הרמה של הליגה ושל הנבחרות, זאת בעיקר השקעה של שנים, אין פה קיצורי דרך. בנוסף, יש באוסטרליה בתי ספר שמתמחים רק בספורט, נותנים לתלמידות מענה לאורך כל השנה. מי שבחרה בספורט יש לה את כל האפשרויות כדי להיות הכי טובה שהיא יכולה".

למרות השינוי החיובי שמתפתח וגדל בספורט הנשים באוסטרליה, עדיין בולטים הפערים בין המשכורות אותן מרוויחים הגברים לאלה של הנשים בספורט הקבוצתי. לדוגמה, שכר המינימום בכדורגל נשים קטן פי חמישה משכר המינימום לשחקן בכדורגל גברים. כמובן שכאשר הולכים להשוואה בין המשכורות הגבוהות בליגות, אז הפער אפילו גדל. גם במשרות הניהוליות הפער קיים כשלפי MCC הפער בין גברים לנשים בתפקידים ניהוליים בספורט הוא 26%, פער שהתוכנית החדשה שואפת לבטל.

סמנתה מאי קר חוגגת לאחר גול במדי נבחרת אוסטרליה מול יפן יולי 2017 (צילום: AP Photo/Gregory Bull)

התרבות השוויונית בין המינים באוסטרליה מציגה שוב תפיסה חברתית מתקדמת השואפת להגדיל את המקצוענות ולטפח בצורה הטובה ביותר את ספורט הנשים במדינה. דבר שכדאי לנו בישראל ללמוד ממנו. במיוחד כאשר מביטים על התנאים להן זוכות שחקניות הכדורגל בישראל, דבר המתבטא בתנאי השכר, האימונים ובמצב המגרשים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website