כיצד הקדמת הבחירות תשפיע על הליכי החקיקה בתחום הבטיחות בענף הבנייה?

הסדרת חקיקתם של שורת סעיפים בהסכם הבטיחות שנחתם בין ההסתדרות ומשרדי העבודה, האוצר והבינוי טרם הושלמה רגע לפני פיזור הכנסת. בתוך כך עברה אתמול (שלישי) בקריאה ראשונה הצעת החוק של ח"כ איל בן ראובן הקובעת כי מנופאים יועסקו רק בהעסקה ישירה או באמצעות חברות כוח אדם ייעודיות ומורשות לתחום.

"בחירות בפתח ואני במירוץ נגד הזמן לחקיקה חשובה להצלת חיי פועלי הבניין", מסר ח"כ בן ראובן. "אעשה כל שניתן על מנת להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית עוד לפני התפזרות הכנסת. מקווה לשיתוף פעולה מלא מכל הנוגעים בדבר – זו מצווה שנוגעת בהצלת חיי אדם". בן ראובן הודה ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, להתאחדות בוני הארץ ולשותפיו לתהליכי החקיקה בתחום, יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וח"כ עבד אל חכים חאג’ יחיא (הרשימה המשותפת) על סיועם בקידום הצעת החוק.

ח"כ איל בן ראובן בועדה בכנסת (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).

בין הסעיפים המצויים בתהליך החקיקה אפשר למצוא את התקנות החדשות שהוצגו על ידי משרד העבודה בנושא החלת תקן הפיגומים האירופי בישראל אשר טרם אושרו בוועדת העבודה והרווחה. המשרד התחייב גם לקדם החלת חובה על כלל עובדי הבניין לעבור הכשרות בטיחות, וכן לתקן את חוק רישום הקבלנים באופן המגדיר את האחריות של מזמין הבניה על הבטיחות. גם תזכיר החוק של משרד השיכון שיאפשר את שלילת רישיונם של קבלנים מפירי בטיחות פורסם אמנם, אולם טרם הסתיימו הליכי החקיקה.

במשרד העבודה מסרו ל’דבר ראשון’ כי מבחינתם אין כרגע שינוי באשר להתחייבויותיהם בהסכם, עם זאת הבהירו כי ‘הכל תלוי בכנסת’ והביעו תקווה שיצליחו להעביר הכל טרם סגירת המושב. במשרד השיכון טרם הגיבו.

במשרד האוצר מסרו ל’דבר ראשון’ כי החלטת הממשלה בנושא הגדלת תקני כוח האדם במינהל הבטיחות, שהיא אחד מסעיפיו המרכזיים של ההסכם, התקבלה בממשלה כבר לפני מספר שבועות וכי משרד העבודה אמור לפעול ליישומה בהתאם להסכמות בין השרים. כמו כן ציינו כי התחייבות המשרד לגבש תנאים להכרה בקבלן כמוכר לצורך עבודות בניה ממשלתיות על בסיס הרקורד הבטיחותי שלו, תקודם בלא קשר להקדמת הבחירות.

לפני כחודש עבר בקריאה שניה ושלישית חוק עוזרי הבטיחות, שאף הוא יוזמה של חברי הכנסת בן ראובן, אלאלוף וחאג’ יחיא והוא נכלל בהסכם הבטיחות. כמו כן, פורסם מפרט בטיחות לבניה ממשלתית בהתאם להסכם. היבטים נוספים של ההסכם שאינם דורשים תהליכי חקיקה נוספים, כגון גיבוש המלצות לחקיקה בהמשך בנושא רשתות בטיחות, הקמת קו חם לדיווח על הפרות בטיחות, והגברת האכיפה במגוון תחומים – לא אמורים להיות תלויים בהקדמת מועד הבחירות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website