לאחר חצי שנה של דיונים: יועברו כספים להסעות לתלמידים מכפרים לא מוכרים

לאחר השבתת הלימודים ויום ארוך של דיונים הגיעו המועצה האזורית אל קסום ומשרד החינוך להסכמות והלימודים ישובו לסדרם כבר ממחר (שני) בבוקר. בהסכם שנחתם הערב ,לאחר התדיינות ארוכה שנמשכה מעל לחצי שנה, סיכמו הצדדים כי משרד החינוך יעביר למועצה האזורית סכום של 18.5 מיליון שקלים לטובת הפעלת מערכת החינוך בישובים הלא מוכרים שנמצאים בסמוך לתחום שיפוטה של המועצה ובתקופה האחרונה מומנו באופן גירעוני על-ידי המועצה, 8 מיליון שקלים מתוך הסכום יועברו בטווח הקרוב על מנת לאפשר את הפעלת המערכת באופן מיידי.

״אני שמח שזו תוצאת הדיון היום", מסר ראש המועצה האזורית אל קסום, סלאמה אל אטרש "חבל לי שהיינו צריכים להגיע למצב הזה (השבתת הלימודים – ד.ט) כדי לאפשר לילדים, תושבי ישראל, את הזכות הבסיסית הזו, אבל כעת אנו עם הפנים קדימה. העבודה עוד רבה, התשתיות מוזנחות ולקויות. אבל זוהי ההתחלה״.

כאלף מתושבי מועצה האזורית אל קסום מפגינים בבאר שבע. ארכיון. 5 בספטמבר 2019. (ללא קרדיט)

18 אלף תלמידים תושבי הפזורה הבדואית מהדרום לא חזרו אמש לבתי הספר מחופשת החורף הנהוגה בחינוך הערבי בישראל. מדובר בתלמידים מיישובים לא-מוכרים בשטח המועצה האזורית אל-קסום ומחוץ לתחום שיפוטה, הלומדים במוסדות החינוך שלה. המועצה האזורית הודיעה בחמישי האחרון כי משרד החינוך לא עומד בהסכם עמה, ואינו לוקח אחריות על התלמידים.

לטענת המועצה, מלבד הכספים שהובטחה לה לתחזוק מערך החינוך, הוסכם שהמשרד ייצר מערך סיוע וליווי מקצועי צמוד למועצה למען קיומו של מנהל תקין. לטענת ראש המועצה, מערך התקנת ותחזוק המשאבים והתשתיות החינוכיות נופל על המועצה, כמו גם סבסוד מערך ההסעות, המהווה חלק נכבד מהתקציב, וזאת כשהכפרים הלא מוכרים אינם נמצאים כלל בתחום שיפוט ואחריות המועצה.

בספטמבר האחרון המועצה מסרה שלאחר כחצי שנה של דיונים ופניות, משרד החינוך המשיך להתעלם מפניות המועצה להסדרת שירותי החינוך בכפרים הבלתי מוכרים בעוד התושבים קיבלו שירותי חינוך דרך המועצה האזורית אל קסום ששימשה קבלן משנה של משרד החינוך. לטענת המועצה היא נאלצה להפנות לתחום משאבים שאמורים היו להיות מושקעים בתחומים אחרים. בנובמבר, חודשיים לפתיחת שנת הלימודים, המועצה, שנמצאת במאבק מול המשרד, ציינה שמספטמבר הועברו אליה רק 2.4 מיליון שקלים, וזאת על אף הגרעון שנוצר בשל הפעלת מערך ההסעות שלתפעולו המלא נדרשים כ-30 מיליון שקלים. בעקבות החובות, מסיעים רבים הודיעו למועצה שלא ימשיכו לעבוד מולה. כעת מקווים שם כי ניתן יהיה לחדש עבודה עם חברות הסעות לרווחת הילדים תושבי הכפרים הלא מוכרים.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website