לא שותקים: פעילים פתחו בקמפיין להצלת מרכז הסיוע למכורים לסמים

מתנדבים ופעילים ב’פרויקט יזהר’, הפועל לסיוע למכורים לסמים ולדרי רחוב, החלו בקמפיין מיילים הקורא לתקצובו מחדש של סניף הפרויקט בתל אביב, זאת לאחר שתקציב 2019 של הפרויקט טרם הועבר, עובדות המקום פוטרו מעבודתן והמרכז נסגר לפעילות.

כפי שפורסם לראשונה ב’דבר ראשון’, מזה כשלושה שבועות עומד מרכז יזהר בסמוך לתחנה המרכזית בתל אביב סגור. זאת, לאחר ששתי הרכזות שתפעלו את המקום פוטרו מעבודתן, היות ותקציב 2019 עבור הפרויקט לא הועבר אליו. עד עתה, תוקצב הפרויקט במשותף על-ידי משרד הבריאות והמשרד לביטחון פנים – לאחר שהוקמה תחתיו ‘הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול’. בשנתיים האחרונות, מאז שהרשות הוקמה מחדש תחת המשרד לביטחון פנים, עלו קשיים חוזרים בהבטחת התקציב למקום. קשיים אלה הובילו פעם אחר פעם לשיבושים בהפעלתו, ולכך שלא יתפעלו אותו עובדים בשכר. בעוד שלפני כשנה הצליחו מתנדבי המקום להפעילו בכוחות עצמם במשך חודשים ארוכים, השנה הודיעו המתנדבים כי הם מסרבים להמשיך לתפעל את המקום ללא תקצוב וללא ליווי עובדים בשכר.

כשמדובר באוכלוסיית שוליים של דרי רחוב, מכורים ונשים בזנות, לאף אחד לא אכפת ובינתיים שעון החול הולך ואוזל ואם לא יקרה איזשהו נס בקרוב, אנו עומדים בפני מה שלא ניתן לכנות אלא אסון הומניטרי ברחובות דרום תל אביב

המיילים ממוענים לשלושה גורמים: סמנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו; מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, משה אדרי ומנהלת השירותים החברתיים בעיריית ת"א, שרון מלמד. בעוד משרדי הבריאות וביטחון הפנים הם הגורמים שעד עתה תקצבו את הפרויקט, הפעילים רואים גם בעיריית תל אביב כתובת למחאתם היות ובעבר הוצע כי העירייה תיקח על עצמה חלק מתקצוב המקום.

בקמפיין המיילים נכתב כי "בתחילת השנה הפסיק המשרד לביטחון פנים לתקצב את הפרויקט בתל אביב והעביר את האחריות לידיו של משרד הבריאות, אולם התקציב טרם הועבר וגם עיריית תל-אביב אינה מוכנה לקחת אחריות על הפרויקט, זאת בניגוד לעיריות אחרות שהפרויקט פועל בשטחן. כתוצאה, פוטרו לפני שלושה שבועות עובדי המרכז בתל אביב ודלת המרכז סגורה. דרי רחוב, מכורים לסמי רחוב ונשים בזנות רחוב נשארו ללא מענה, ללא מקום לקבל בגד נקי, ארוחה חמה, מקלחת, אוזן קשבת והכי חשוב – אפשרויות ליציאה לגמילה ושיקום".

אנשים באזור התחנה המרכזית בתל אביב (צילום ארכיון: ניקי קלווין/ פלאש90)

עוד נכתב כי "לאף אחד לא אכפת מהאוכלוסייה הזו שמשלמת שוב ושוב את מחיר אוזלת ידם של משרדי הממשלה. כשמדובר באוכלוסיית שוליים של דרי רחוב, מכורים ונשים בזנות, לאף אחד לא אכפת ובינתיים שעון החול הולך ואוזל ואם לא יקרה איזשהו נס בקרוב, אנו עומדים בפני מה שלא ניתן לכנות אלא אסון הומניטרי ברחובות דרום תל אביב".

פרויקט יזהר מעניק סיוע לכמה מן האוכלוסיות המוחלשות המאכלסות את אזור התחנה המרכזית בתל – מכורים לסמים קשים, נשים בזנות ודרי רחוב. הפרויקט פועל במספר אופנים: ראשית, פעיליו מחלקים ציוד הזרקה סטרילי ואמצעי מניעה, זאת על מנת לסייע בצמצום התפשטות מחלות בקרב המכורים ובקרב האוכלוסייה הכללית. בנוסף לכך, המרכז עצמו משמש ככתובת בה יוכלו אוכלוסיות אלה לקבל מזון חם, בגדים נקיים, מקלחת, מענה רפואי, ומקום לשהות בו במשך מספר שעות.

הפרויקט שהוקם בשנת 2007 פועל גם בערים אשדוד, ירושלים, חיפה ובאר שבע. בערים אלה, פרויקט יזהר מתוקצב על-ידי העיריות עצמן ולא חווה עד עתה את הקשיים אותם חווה בשנתיים האחרונות הפרויקט בתל אביב.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website