“ליחידים אין אפשרות לקבל החלטות שקולות לגבי הסיכונים שהם נוטלים לעצמם או לאחרים”

"אנשים, כולל אותי, לא מצליחים לתפוס כמו שצריך את הקונספט של גידול מעריכי", אמר חתן פרס נובל הישראלי-אמריקאי דניאל כהנמן, בראיון שנערך עמו השבוע בשעת הרדיו של המגזין האמריקאי "הניו יורקר". כהנמן, שהקדיש את חייו לחקר הערכת הסיכונים של בני אדם, אומר שכשזה מגיע להתפרצות מגפת הקורונה, אין לנו כיחידים יכולת להעריך סיכונים. הדבר החשוב ביותר לשמירה על בריאות הציבור הוא, לדבריו, הנחיות ברורות, שאפשר למלא בקלות.

לטענת כהנמן, מבלי יכולת לראות את התמונה השלמה, ומבלי הבנה עמוקה של אופן ההתפשטות של מגפות, ליחידים אין אפשרות לקבל החלטות שקולות לגבי הסיכונים שהם נוטלים לעצמם או לאחרים. "היום אנשים, כשהם מעריכים סיכונים, נוטים להידבק למספר החולים או המתים", אמר בראיון, "זאת חשיבה אינטואיטיבית, אבל שגויה. לא צריך להסתכל על מה שקורה היום על פני השטח, אלא להבין איך זה גוזר על העתיד".

כדי לקבל החלטות על רמת הסיכון שיחידים מוכנים ליטול, טוען כהנמן, הם צריכים להבין את הסיכונים וההשלכות של מעשיהם. "אלה לא החלטות שיחידים צריכים לקבל על בסיס מה שהם יודעים, כי הם לא יודעים מספיק כדי לקבל את ההחלטה הזו".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

הקושי להבין גידול מעריכי

מה שמקשה, לדבריו, על הבנת הסיכונים במקרה של נגיף הקורונה, הוא הקושי שלנו להבין את הגידול בקצב ההתפשטות של הנגיף לאורך זמן. בגלל שכל נדבק חדש הופך למדבק בעצמו, הידבקויות לא רק מגדילות את מספר החולים, הם גם מגדילות את הקצב שבו אנשים נוספים נהיים חולים.

"לאנשים מבוגרים כמוני העתיד לא נראה טוב. אני רואה מעט מאד מקום לאופטימיות. במקרה הטוב מדובר במאסר בית לשארית חיינו, או לפחות לחלק ניכר מהם"

"מה שאנחנו רואים היום זה הדבקות שהתרחשו לפני שבועיים או שלושה. מי שמת היום הוא מי שנדבק לפני חודש. זה נוגד את האינטואיציה. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו לא בנויים להבין".

בתחילת ימי הגפה, סיפר כהנמן, "הייתי אמור לטוס לצרפת. ידעתי שהיו שם 100 מקרים מדווחים. אני יודע שקצב הגידול של מגיפות הוא מעריכי, אבל לא חשבתי על זה שאם קצב הגידול גדל פי שתיים ביום, אז תוך חודש קצב הגידול יהיה גבוה פי 1,000". בסופו של דבר ויתר כהנמן על הנסיעה.

להקטין את מרחב ההחלטה

על פי כהנמן, הדרך להאט עד כמה שאפשר את קצב התפשטות המגפה היא להקטין את מרחב ההחלטות שיחיד נדרש לקבל. במקום שכל יחיד יצטרך לשקול את הסיכון שבללכת לסופרמרקט, או לסיבוב בפארק, הדרך היעילה ביותר לדאוג להתנהגות בטוחה היא לספק הנחיות ברורות, ולשדר שהעמידה בהן היא חובה.

"זה מצב שבו נכון שליחידים יהיה צורך כמה שיותר מוגבל לקבל החלטות. אנחנו לא בנויים לזה. צריכים להיות כללים ברורים שצריך שנמלא", אמר כהנמן, ומתח ביקורת על אופן התנהלותו של הנשיא טראמפ. לדבריו, אי העמידה הברורה של הנשיא בנהלים עליהם הוא עצמו מורה, פוגע ברצינות שבה הציבור האמריקאי לוקח אותם. "אם הנשיא היה משדר את החשיבות של התרחקות במסיבות עיתונאים זה היה מעביר מסר חשוב".

כשהוא נשאל לגבי העתיד, כהנמן מציג תחזית קודרת למבוגרים: "אני משוכנע שיפותח חיסון, והחברה שלנו תשרוד. החברה תצא מזה, הכלכלה תצא מזה, גם אם זה יקח כמה שנים", הוא אומר, "עם זאת, לאנשים מבוגרים כמוני העתיד לא נראה טוב. אני רואה מעט מאד מקום לאופטימיות. במקרה הטוב מדובר במאסר בית לשארית חיינו, או לפחות לחלק ניכר מהם. זה הולך לשנות את שארית חיינו".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website