למה לא בונים?

בית המשפט העליון הוציא היום (ראשון) צו על-תנאי נגד משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון. הצו מחייב את שר התחבורה ישראל כ"ץ להבהיר מדוע לא תבוטל הנחייתו להקפיא את העבודות להקמת גשר יהודית, ואת חברת נתיבי איילון להבהיר מדוע לא תמשיך לבנות את הגשר, ללא דיחוי נוסף, במתכונת שאושרה לפני הנחיית שר התחבורה.

החלטת השר כ"ץ (הליכוד) עלתה לכותרות כאשר הקפיא את עבודות ההקמה לגשר יהודית, מייד אחרי שחברת נתיבי איילון פרסמה את תכניותיה להרכבת הגשר במהלך סופי השבוע. השר לא נימק זאת ישירות כך, אך בתקשורת החרדית הדבר הובן כנסיון למנוע את העבודות בשבת. בשל כך השר כ"ץ זכה לתשבוחות רבות גם מחברי כנסת מהליכוד ולגינויים מהאופוזיציה. למעשה, תכניות נתיבי איילון היו ידועות זמן רב מראש, והעיתוי הפתיע גם אותם. ראש הממשלה בנימין נתניהו, העביר ביקורת על השר כ"ץ, בדיוק הפוך ממה שנהג כאשר השר כ"ץ עמד מאחורי החלטת רכבת ישראל לקיים עבודות תחזוקה בשבת ב-2016, כנראה בשל שיקולים קואליציונים. ההקפאה עלולה לסכן את בטיחות העובדים, אם אכן לא יתרחשו עבודות בשבת.

ישראל כץ (ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

בתגובה להחלטת כ"ץ, עיריית תל-אביב עתרה לבית הדין. בעתירה טענה העירייה ששר התחבורה התערב ללא סמכות בעבודות בניית הגשר, בשל לחצים פוליטיים. בין נימוקיה טענה העירייה כי החלטת שר התחבורה אינה חוקית, שכן השר אינו מוסמך לתת הוראות לחברת נתיבי איילון ובפרט חסר סמכות לתת לה הוראות ביחס לעבודה בשבת, והדבר אף נקבע בחוות דעת מפורשת של היועצת המשפטית של משרד התחבורה, שאושרה על ידי היועמ"ש לממשלה לפני כשנה.

עוד צעד קטן בתהליך

ההחלטה מהיום לא מחייבת את נתיבי איילון לבנות את הגשר, אלא רק את השר כ"ץ לנמק, עד ה-2.1.2019 מדוע לא יבטל את החלטתו ומדוע חברת נתיבי איילון לא תחל בהקמתו לפי הלו"ז המתוכנן. לפי הלו"ז המתוכנן ההקמת הגשר אמורה היתה להתחיל באוגוסט האחרון, כך שמבחינה מעשית מדובר כמעט בהלצה. את הצו נתנו השופטים עוזי פוגלמן, דוד מינץ ויוסף אלרון. מדובר בצו-על תנאי, כאשר אי הודאות הנוכחית לגבי מועד הבחירות עלולה להיות בלתי נוחה לשר התחבורה ולמפלגתו אם תתרחש בסמוך אליו.

גשר יהודית-ביצרון נועד לחיזוק המארג העירוני בתל-אביב, בין חלקי העיר השונים ועידוד הליכה ברגל והשימוש באופניים ככלי רכיבה יום-יומי. הגשר, המתוכנן עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים (ללא תחבורה ממונעת), יחבר את מזרח העיר למערבה, יעודד תחבורה ירוקה ובטוחה ברגל ובאופניים, יאפשר לתושבי רמת גן וגבעתיים להגיע ללא רכב למרכז תל אביב, ויסייע להפחתת מס’ כלי הרכב בתוך גוש דן.

תגובות

ראש עיריית תל-אביב – יפו, רון חולדאי: "אני מברך על החלטת בית המשפט, הצו מדבר בעד עצמו. גשר יהודית קום יקום".

ממשרד התחבורה נמסר: "בניגוד להודעת עיריית תל אביב, בית המשפט העליון קיבל את בקשת משרד התחבורה לקבלת ארכה של חודש לבחינת כלל ההתייחסויות של הגורמים לביצוע העבודות של גשר יהודית בתל אביב. יצוין כי בית המשפט העליון לא הוציא צו עשה, אלא נתן ארכה של חודש ימים לעדכן את בית המשפט על אופן ביצוע העבודות."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website