למרות התנגדות טורקיה: רחבת זיכרון לקורבנות רצח העם הארמני נחנכה בחיפה

טקס החנוכה של רחבת הזיכרון בחיפה (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

רחבה לזכר מיליון וחצי קרבנות רצח העם הארמני נחנכה אתמול (שני) בטקס בנוכחות ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם. הרחבה נמצאת במושבה הגרמנית סמוך למלון קולוני. טקס החנוכה נערך כשבועיים לאחר ששגריר טורקיה בישראל פנה לקליש רותם וביקש ממנה למנוע את היוזמה, אולם קליש סירבה. בטקס החנוכה השתתפו השגריר הארמני ארמאן האקופיאן, חברי מועצת העיר ונציגי הקהילה הארמנית שהגיעו מכל הארץ.

הקהילה הארמנית בחיפה בראשות יירם לפדג’יאן והכומר האב דיראייר סאהאק הובאקימיאן, שמרבית חבריה הם צאצאים של ניצולי רצח העם הארמני שהגיעו לישראל כפליטים, נאבקה במשך שנים ארוכות כדי להשיג מטרה זו.

במכתב שהגיע לידי ‘דבר’ טוען סאקיר אוזקר טוראונלר, שגריר טורקיה בישראל, שרצח העם הארמני לא התרחש, והאשים את הארמנים בשקרים. "הם מבקשים להשוות את מה שהם קוראים לו ג’נוסייד לשואה", טען במכתבו. "השואה היא ייחודית ואסור להתיר כל מאמץ או יוזמה שעלולה להעמיד את ייחודיותה במבחן".

טוראונלר מונה לתפקידו על ידי נשיא טורקיה רג’יפ טאיפ ארדואן, שבעצמו האשים את ישראל שהיא מבצעת רצח עם בפלסטינים.

"חיפה מהווה סמל לחיים משותפים ודוגלת בקבלת האחר", אמרה קליש רותם, "לכן בחרנו להנציח את רצח העם הארמני, ובכך להביע תמיכה ולהשתתף בכאבם של חברי קהילת הארמנים שמתגוררת במטרופולין חיפה. מי כמונו מבין את החשיבות ההיסטורית שבזיכרון הטרגדיה והנחלתו לדורות הבאים. כעם היהודי זוהי מחויבות מוסרית לא להתעלם מעוול שנגרם לעם אחר".

הכומר הארמני של חיפה והצפון, האב דיראיר הובאקימיאן, סיפר בטקס על הקהילה הארמנית בחיפה. "השמעת קולנו כקהילה מאפשרת לנו להעביר מסר בנושא אנושיות – ככל שתעלה המודעות בנוגע לאירועים היסטוריים שקשורים לרצח עם, השמדת עם, מעשי עוולות, חוסר אנושיות ואיבוד צלם אנוש, כך גדל הסיכוי שקהילות סביב העולם כולו יגנו אירועים מסוג זה, יאפשרו עתיד בטוח יותר לדורות הבאים וימנעו מאירועים מסוג זה לחזור על עצמם".

"אני מקווה שאחרי חיפה, יכירו בג’נוסייד הארמני גם ערים אחרות כמו ירושלים ותל אביב", אומר ל’דבר’ ירון וייס, פעיל להכרה ברצח העם הארמני. "למרבה הצער, לאורך השנים ממשלות ישראל נמנעו מלהכיר ברצח העם הארמני מתוך רצון לא לפגוע בקשרים הכלכליים עם טורקיה ואזרבייג’אן.

"טיהור אתני של ארמנים הוא לא רק מאורע היסטורי. זוהי מציאות שמתרחשת לנגד עינינו בימים אלו ממש גם בנגורנו קרבאך. לכן על רקע האירועים האחרונים, יש להוקיר את החלטתה של מועצת העיר חיפה, בבחירתה להיות בצד הנכון של ההיסטוריה אל מול לחצים ואיומים מצד גורמים שונים בישראל ומחוצה לה."

רצח העם הארמני בוצע במהלך מלחמת העולם הראשונה. השלטונות של האימפריה העות’מנית השמידו כמיליון וחצי ארמנים באופן שיטתי ומכוון, במטרה לטהר את שטחי אנטוליה שהפכו לאחר המלחמה לטורקיה המודרנית. מדינת ישראל לא מכירה ברצח העם הארמני.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website