לשמוע את הצד שלהם

ביקורו ההיסטורי של נשיא צ’אד, אידריס דבי, בישראל וביקורו הקרוב הצפוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בצ’אד שבמסגרתו יוכרז על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, מסעירים את אזרחי צ’אד. אמנם, בעינינו כמו גם בעיני שאר העולם, אידריס דבי הוא השליט הבלתי מעורער של צ’אד כבר 28 שנה שכבר הבטיח כי יחזיק ברסן השלטון לפחות עד 2033 אם לא יותר, אך בצ’אד פועלים לצידו זרמים פוליטיים נוספים, בעיקר מהאופוזיציה, וחשוב להכיר את דעתם בהקשר זה.

אוכלוסיית צ’אד מונה כ-16 מיליון נפש מהם 52% הם מוסלמים. כל היתר הם נוצרים ואנימיסטים. גם בקרב המוסלמים בצ’אד קיימת חלוקה בין ערבים לאפריקנים ושתי השפות הרשמיות בצ’אד הן צרפתית – ירושה מימי השלטון הקולוניאלי הצרפתי – וערבית כשהשימוש בצרפתית יותר נפוץ. בכתבה זו סקרנו תגובות בצרפתית ובערבית מהעיתונות בצ’אד ומהרשתות החברתיות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא צ’אד, אידריס דבי, במהלך ביקורו הדיפלומטי של הנשיא בישראל. (צילום: Photo by Marc Israel Sellem/POOL)

באופן די צפוי, כל התגובות לביקור מצד ארגוני האופוזיציה המוסלמיים והארגונים הפועלים למען הפלסטינים היו עוינות. הטיעון העיקרי הוא שעצם הביקור מהווה קץ לניתוק ביחסים בין שתי המדינות ובגידה בסוגייה הפלסטינית. כך למשל, ברית האגודות האזרחיות למען ירושלים, תנועה חברתית בה חברים בעיקר צעירים המגנה על ירושלים באמצעות פעילויות תרבותיות ובראשה עומדים מנהיגי החברה האזרחית ומשפטנים, גינתה בתוקף את הביקור שקיים הנשיא "מאחר והוא שם קץ לניתוק שנמשך חמישה עשורים בין צ’אד לבין היישות הציונית" הברית הזו אף הבהירה כי "לא תשנה את עמדתה הגאה בנוגע לסוגיה הפלסטינית".

אתר החדשות "צ’אד טודיי", המתפרסם בשפה הצרפתית, הכריז על "סופה של תקופה" ופרסם תמונה של הנשיא דבי לוחץ את ידו של יאסר ערפאת לצד תמונה שלו לוחץ את ידו של נתניהו. בפוסט אחר שהופיע באתר נכתב על נתניהו ודבי כי הם נראים כמו חזירים.

تحالف الجمعيات المدنية من أجل القدس يدين زيارة الرئيس ديبي إلى القدس تقرير : أبكر إدريس حسنأدان تحالف الجمعيات…

Posted by ‎المشهد التشادي‎ on Monday, 26 November 2018

היומון הצ’אדי, אנג’מינא אל-ג’דידה, או אנג’מינה החדשה, הכתוב בשפה הערבית, פרסם באמצע השבוע גילוי דעת של מפלגת השלום למען המולדת המביעה צער על הביקור. נאמר בגילוי הדעת כי "אנו, מפלגת השלום למען המולדת, בשם לוחמיה והעם הצ’אדי, מצרים על ביקורו של נשיא הרפובליקה בישות הציונית וזאת מאחר והוא מפקיר את עקרונות היסוד הלאומיים, את הערכים המוסריים, הדתיים והאנושיים ואת עמדות העם הצ’אדי בנוגע לישות עליהן שמר מקבלת העצמאות ועד היום".

עוד נטען ביומון הנ"ל כי הסיבה לכך היא האינטרס האישי של דבי להשתמש במידע הביטחוני והמודיעיני של ישראל נגד אויביו מבית. ב-26 בנובמבר התפרסם מאמר מערכת שכותרתו "ביקור דבי בישראל ושאלת הגורם" בו כותב המאמר עסק בשאלת עיתוי הביקור לאחר שבועות של מגעים בין ישראל לבין מדינות ערב בנוגע לעסקת המאה אותה יוזם הנשיא טראמפ בהקשר של הסוגיה הפלסטינית ולאחר שמשרד החוץ הישראלי דיבר על התועלת שתפיק ישראל מחידוש היחסים עם צ’אד העשירה באורניום ובזהב.

בית ביץ מסורתי בחבלי הארץ הכפריים של צ’אד (צילום: shutterstock).

במאמר גם חשף הכותב כי כאשר מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביקר בצ’אד בראש משלחת רמת דרג, הוא נפגש עם בנו של נשיא המדינה, מוחמד כאכא, המפקד על משמר מוסדות המדינה. לדברי הכותב, ישראל מחדשת את יחסיה עם צ’אד בנסיבות של מזרח תיכון משתנה ונטישת הפלסטינים ואילו צ’אד מחדשת את יחסיה עם ישראל כי זה משרת את האינטרס של ממשלת דבי המשתמשת בניסיון הישראלי בתחום הביטחוני והמודיעיני לצרכי פנים. בסיכומו של דבר, הכותב שואל איזו תועלת תפיק צ’אד מההכרה במדינת ישראל, האם משמעות הדבר היא שצ’אד תצטרף למדינות המכירות בירושלים כבירת ישראל והאם עמדתה של צ’אד משנה משהו?

#كلمتنا

#زيارة_ديبي_إلى_إسرائيل_وسؤال_الدافع

فعلها ديبي! لم تمر فترة طويلة بعد الزيارة التي قام بها وفد من الكيان…

Posted by ‎صحيفة أنجمينا الجديدة‎ on Sunday, 25 November 2018

מוקדם יותר החודש פורסם מאמר אחר, שוב באותו עיתון, שנכתב בעקבות חשיפה בישראל על ביקור של בכיר ישראלי במדינה ומותח ביקורת נוקבת על דבי בטענה שבכוונתו לנרמל את היחסים עם ישראל רק בגלל האינטרס המדיני שלו לשרוד בשלטון. הכותב טען כי באם דבי ינרמל את היחסים עם ישראל הוא יפר את כל הערכים המדיניים והאנושיים של תמיכה בסוגיה הפלסטינית בניגוד לרצון הרוב הגדול של אזרחי צ’אד השונאים את ישראל. לדברי הכותב, המכנים המשותפים בין צ’אד לבין המדינות הערביות והאסלאמיות רבים יותר וגדולים יותר מהאינטרס הפוליטי האישי של דבי.

#التطبيع_مع_إسرائيل_والوزر_التاريخي!

محمد الحافظ عبد الله

”كشفت وسائل إعلام عبرية, أن وفداً إسرائيلياً رفيع المستوى…

Posted by ‎صحيفة أنجمينا الجديدة‎ on Sunday, 11 November 2018

באתר האינטרנט ‘צאד קונברג’ונס’ המופיע בשפה הצרפתית פורסם מאמר המבקר את מצבה הכלכלי החמור של צ’אד. המאמר שנשא את הכותרת "נותרו 92 מיליארד: אידריס דבי רוקן את קופת המדינה לפני שיצא לישראל", ציטט בהרחבה את תגובתה של יו"ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדנברג. "עולה החשש (כי הביקור) ינוצל גם לעסקאות נשק סודיות במסגרתן נשק ישראלי יימכר לרדיפת מתנגדים פוליטיים ופעילי זכויות אדם ועיתונאים", דברי זנדברג.

בהמשך המאמר, ותוך שמצוטטים גורמים ישראלים נוספים, נטען כי נשיא צ’אד רכש נשק רב מישראל והוא מעוניין להמשיך ולעשות כך בכדי לבצר את שלטונו "באגרוף הברזל" שעה שמשכורותיהם של עובדי המדינה בצ’אד נחתכות ו"למדינה שלנו קושי עצום למלא את תפקידה הריבוני בחינוך ובריאות". יש לציין כי במאמר ארוך ומפורט זה לא מופיעה כל התייחסות לסוגיה הפלסטינית ולחיזוק דברי כותב המאמר נוסיף כי למעשה באזורים נרחבים של צ’אד לא קיימות מערכות חינוך ובריאות כלל – אין בתי ספר, אין גני ילדים, אין מרפאות ואין בתי חולים. פשוטו כמשמעו.

נשיא צ’אד, אידריס דבי, ב"יד ושם" במהלך ביקורו בישראל (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

לעומת זאת, ברשתות החברתיות התמונה קצת אחרת ולצד הביקורת והגינויים, חלק מהאנשים הביעו דעתם דווקא בעד הביקור ובעד חידוש היחסים עם ישראל. להצדקת טענה זו הועלה הטיעון כי מדינות ערביות רבות מקיימות קשרים עם ישראל וכי כאפריקנים, עליהם לפעול ולקיים קשרים על-פי האינטרס שלהם. כך, למשל, בתגובה לגילוי הדעת של מפלגת השלום למען המולדת הגיב אחד הגולשים כי "זהו קשר טבעי מאד. אין דבר שימנע את הקשר. בסופו של דבר, רבות ממדינות ערב מקיימות קשרים עם ישראל. אנו, האפריקנים, חובה עלינו לקיים קשרים עם כל מדינות העולם ולחשוב על האינטרס של עמנו האפריקני. ובאשר לכם בעלי האינטרס, אל תפיצו את דברי השקר…".

מישהו אחר הגיב לתמונה בה נראים דבי ונתניהו משוחחים ביניהם וכתב כי "זכות של נשיא כל מדינה שהיא לבקר בכל מדינה בעולם… כלומר, נשיא צ’אד מבקר בישראל ולא במדינה אחרת (כנראה הכוונה לרשות הפלסטינית – הכותבים), זהו דבר טבעי מאד ביחסים דיפלומטיים… במידה וצ’אד תכונן יחסים עם ישראל או עם צד שני, ישראל תישאר מדינה יהודית ואוכלוסיית צ’אד תישאר מגוונת מבחינה דתית".

‏لقاء بين ‎نتنياهو و ‎إدريس ديبي في اول زيارة لرئيس تشادي الى ‎اسرائيل بعد ان كانت العلاقات الدبلوماسية بين البلدين قطعت…

Posted by ‎المشهد التشادي‎ on Sunday, 25 November 2018

גולש בשם מוסטפא חסן אחמת הגיב גם לאותה תמונה וכתב כי "אני סבור שהביקור של הנשיא אידריס דבי בישראל התקיים באיחור. העולם החופשי נכנס לשלב של שיתוף פעולה ושותפות פוריים בין מדינות ובפרט מדינת ישראל, בשל ההתייחסות אליה כאל מדינה מוכרת החברה באו"ם. צ’אד יכולה לפתח את יחסיה עם ישראל ולהפיק מהם תועלת בכל התחומים מאחר והאינטרס של העם הצ’אדי ומדינת צ’אד גדולים יותר (כנראה מהסוגיה הפלסטינית) אנו מאחלים לכך שהביקור הזה יתווה דרך חדשה לשיתוף פעולה ולשותפות מוצלחים עבור ההתקדמות של שתי המדינות".

תגובה נוספת הראויה לציון היא של אידריס עבד אל-רחמן סולימאן הכותב "אני לא מסוגל להבין מדוע אנו מסכימים לקיים יחסים עם אמריקה ועם מדינות מערביות נוספות ומסרבים לקיים יחסים עם ישראל".

פליטים דארפורים במחנה הפליטים בקוקו אנגרנה שבצ’אד. רבים טוענים כי אידריס נושא באחריות עקיפה לרצח העם הדארפורי (צילום: shutterstock).

בעמוד הפייסבוק של אתר החדשות ‘צ’אד טריביון’ (צרפתית) גם הביעו התרגשות מביקורו של נשיא צ’אד בישראל והדגישו כי אין לראות בביקור זה שינוי במדיניותה העקבית של צ’אד קוראת להקים מדינה פלסטינית בהסכם שייחתם בין הצדדים לפי קווי 67. כמה מהמגיבים בדף הפייסבוק טענו כי על צ’אד ליצור יחסים דיפלומטיים עם כל המדינות בעולם וזאת על מנת לקדם את האינטרסים שלה.

גם סקרים שנערכו ברשתות החברתיות בנוגע לחידוש היחסים בין צ’אד לישראל מראים כי העמדות לא מובהקות לכאן או לכאן. כך, למשל בסקר שקיימו בתחילת השבוע מנהלי דף הפייסבוק Tchad Today, בו הצביעו 577 איש, 45% הצביעו בעד חידוש היחסים ו-55% הצביעו נגד.

#TchadSondage Êtes-vous pour ou contre le rétablissement des relations diplomatiques avec Israël ?Votez

Posted by TCHAD TODAY on Sunday, 25 November 2018

כמובן שיש עוד הרבה תגובות בעד חידוש היחסים ונגדם שקצרה היריעה מהכנסתן במסגרת כתבה זו, אבל מהתגובות בכתבה ניתן לראות עד כמה מתח קיים בין מוסלמים ערבים למוסלמים אפריקנים, בין ערביות לאפריקניות ובין אנשים בעלי אוריינטציה מזרח תיכונית התומכים בפלסטינים לכאלו בעלי אוריינטציה אפריקנית המעוניינים לקדם את האינטרסים של מדינתם אפילו על חשבון הפלסטינים. הרוב הגדול, אם לא כל, החברים בפורומים הכתובים בשפה הערבית הם מוסלמים וזהו אמצעי מעולה ממנו ניתן להקיש על הלכי הרוח בקרב הציבור המוסלמי בצ’אד ביחס לישראל. וכפי שאנו רואים, אין זו מקשה אחת. נסייג גם כי הלכי הרוח ברשתות החברתיות הם פעמים רבות תוצאה של התערבות חיצונית והפרופילים שהתבטאו לכאן או לכאן לא בהכרח מייצגים אנשים אמיתיים.

בסבירות גבוהה ניתן לומר כי ניתן יהיה לראות בניז’ר ובמאלי הלכי רוח דומים כלפי ישראל על רקע המתח בין האפריקניוּת והערביוּת ואולי אף בסודאן, בג’יבוטי ובסומליה. נראה כי באמצעות הרוח הגבית הסעודית וייתכן שבקרוב אף המצרית – לאחר שנשיא מצרים, עבד אל-פתאח אל-סיסי יתחיל לכהן כיו"ר האיחוד האפריקני ב-30 בינואר 2019 למשך שנה – למדינת ישראל יפתח חלון הזדמנויות היסטורי במסגרתו תוכל לקדם את יחסיה עם מדינות אפריקה המוסלמיות ואולי אף לחדש או לכונן עימן יחסים דיפלומטיים חרף המשך העיסוק בסוגיה הפלסטינית.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website