מאחורי הגינוי: “יהודי ארה”ב היו חייבים להגיב, הם לא יכולים להגן על ההחלטה הזו”

אחרי כניסת שבת בישראל, ומעט לפני כניסת השבת בארצות הברית, הוציאה השדולה הפרו-ישראלית האמריקאית (איפ"אק), הנחשבת לשמרנית ואף מרכז-ימין בנוף הפוליטי של יהודי ארה"ב, הודעת גינוי תקיפה כנגד ההסכם המאפשר לאנשי עוצמה יהודית להיכנס לכנסת הבאה במסגרת איחוד עם מפלגת הבית היהודי. דניאל גולדמן, יו"ר עמותת גשר, שבראיון לדבר ראשון חזה, כבר בשבוע שעבר, שיהדות העולם לא תוכל לשאת את ההתרחשות הזו, הסביר מעט את המהלכים שהובילו להודעה יוצאת הדופן, וכינה את המהלך הישראלי "שער עצמי ענק ומיותר".

We agree with AJC. AIPAC has a longstanding policy not to meet with members of this racist and reprehensible party. https://t.co/WBkCScx4U3

— AIPAC (@AIPAC) February 22, 2019

"איפא"ק הגיבו מהר כי אם הם לא היו מגיבים היו ‘מכריחים’ אותם" הסביר גולדמן לדבר ראשון, "לא רק אותם, גם את הליגה נגד השמצה (ADL), ואת האיגוד הקהילות האמריקאיות (AJC)". לדבריו, "הלחצים לגנות את המהלך מגיעים גם מהאוכלוסייה הכללית האמריקאית וגם מתוך הקהילה היהודית עצמה. על רקע הסדק שנוצר לאחרונה בתמיכה הדו-מפלגתית בארה"ב, הלחץ קשה עוד יותר. אותם כוחות שממילא ישתמשו בדבר הזה כדי לגנות את ישראל ואת כל מי שפרו-ישראלי, יגידו לתומכי ישראל בארה"ב ‘הנה, זו מדינת ישראל שלכם’".

There should be no room for racism & no accommodation for intolerance in Israel or any democracy. ADL previously has spoken out on hate-filled rhetoric of leaders of the Otzma Yehudit Party. It is troubling that they are being legitimized by this union. https://t.co/Tcd9ePr0Hj

— Jonathan Greenblatt (@JGreenblattADL) February 20, 2019

"לאמריקאים אין מנוס אלא להגיב. הם לא יכולים להגן על ההחלטה הזו. לא יכולים גם לשתוק", הוסיף. לטענתו, הסיבה לכך היא פשוטה: היהודים בכל מקום מתגוננים בפני גזענות המופנית נגדם, כלומר בפני האנטישמיות. לכן, הסביר, כניסה של מפלגה הטוענת כי טיבו של אדם נקבע מעצם היותו יהודי או לא יהודי לכנסת ישראל, מציבה אותם במיקום קשה. היהודים שמזוהים כפרו-ישראלים גם ככה צריכים יומיומית להגן על הלגיטימיות של ישראל במדינותיהם. ההחלטה האחרונה לא מקלה עליהם.

דניאל גולדמן יו"ר גשר (התמונה באדיבות המרואיין)

"מה יגידו עכשיו ליהודים בארה"ב על ישראל? יגידו להם שישראל היא מדינה גזענית שנולדה בגזענות" אמר, "האם זה מופרז? בלוק טכני עם שני אנשים מטורפים שאולי כן ואולי לא יכנסו לכנסת? ברור שזה מופרז. ברור שישראל לא מאבדת את זכות קיומה בשל כניסת גזענים לכנסת. אבל זה שער עצמי מיותר ענק".

לטענת גולדמן, "מי ישלם על זה? כל מי שתומך בישראל וגם רבים מהיהודים. לא רק הארגונים הגדולים. לא אופתע כשזה יגיע גם לקמפוסים והסטודנטים היהודים ישלמו על זה. זה מרחיק את המיינסטרים היהודי מתמיכה בישראל".

מה לגבי תגובות באירופה, במיוחד באנגליה וצרפת?

"עומק התגובה והמהירות באנגליה ובצרפת שונות מאלו בארה"ב. הקשר בין מדינות אירופה לישראל פחות הדוק מהקשר של ארה"ב וישראל, וזה מעמיד את הקהילות היהודיות שם במקום שונה".

צלבי קרס מרוססים בבית קברות יהודי בצרפת, 19 בפברואר 2019 (AP Photo/Jean-Francois Badias)

"מי שהגיב בינתיים היו ארגונים יותר שמאליים, נאמר ככה, מהמיינסטרים, אבל לדעתי מחר או מחרתיים נשמע גם מהם.

"בואי נגיד את זה ככה, אני מניח שבפולין או בהונגריה היהודים לא יידרשו להוציא גינוי", אמר גולדמן בהתייחסו למדינות בהם יש מפלגות ימין קיצוני בפרלמנט.

בראש של נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען כבר שנים שהוא מבין הכי טוב איך להתנהל מול ארה"ב וזוכה לרוב לגיבוי נרחב מאיפא"ק, גם אם לא מרוב יהדות ארצות הברית – במיוחד אחרי ביטול מתווה הכותל שנטרל את יכולתם של הזרמים הגדולים ביהדות ארצות הברית, הרפורמים והקונסרבטיביים, להתפלל בכותל על פי דרכם. האם הוא לא צפה את הנולד? האם יהדות צפון אמריקה ותמיכתה לא חשובות בעיניו? האם הוא קיבל החלטה אסטרטגית להסתמך על תמיכת האוונגליסטים ולוותר על יהודי צפון אמריקה, כפי שרשימת המוזמנים לטקס העברת השגרירות לירושלים רמזה?

לא בטוח שהממשלה שהעבירה חוק שמגדיר את ישראל כמדינת הלאום היהודי לוקחת בחשבון גם את המחירים שההחלטות שמתקבלות בארץ משיתות על יהודים ברחבי העולם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website