“מהלך היסטורי”: נחתם הסכם העקרונות במסגרת הרפורמה בנמל חיפה

חברת נמל חיפה, המדינה וההסתדרות חתמו הבוקר (שלישי) הבוקר על הסכם העקרונות במסגרת הרפורמה בנמלים, זאת בתום משא ומתן ממושך. ההסכם, המסדיר  שורה ארוכה של נושאים העוסקים בליבת פעילות הנמל, אמור להכין אותו לתחרות מול הטרמינלים החדשים שיפתחו בעוד כשנתיים. חברת נמל חיפה תצא בשנה הקרובה להליך מכרז למכירת 100% ממניותיה למשקיע אסטרטגי.

בהיבט של תכנון ופיתוח, "חזית הים העירונית" תמומש וחברת נמלי ישראל (חנ"י) תתכנן את פיתוח נמל קישון מערב כאשר חברת נמל חיפה תהיה אחראית על הביצוע. נמל קישון מזרח יוחזר לידי נמל חיפה וישמש לפעילות מטען. כמו כן, יואץ התכנון של הרציף המזרחי ושל כרמל ב’ כרציפי נמל עמוק – לאוניות מכולה ענקיות.

עוד הוסכם בין הצדדים על פתיחה של תכנית פרישה מרצון של עובדים, כמו גם הגנה מפיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב’ למשך עשר שנים מרגע הפתיחה של הנמל המתחרה, ויצירת רשת ביטחון לתשלומי הפרמיה של העובדים. עובדים שיעבדו בחברה במועד ההפרטה, יקבלו מענק.

"ההסכם בנמל חיפה הוא לא פחות ממהלך היסטורי שיועיל לכלכלה הישראלית בכלל ולעיר חיפה בפרט" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, "הוא יאפשר לנמל לייעל את פעילותו תוך קידום התחרות ושיפור השירות באופן ניכר לטובת כלל הציבור הישראלי. אני מברך את כל הצדדים על האחריות שגילו במהלך המו"מ כאשר לנגד עיניהם עמדה טובת העובדים, בד בבד עם הבטחת יציבותו העתידית של הנמל. אמנם תמה ונשלמה מלאכת סיכום העקרונות על הרפורמה בנמל בחיפה, אולם זוהי רק מחצית הדרך – בפנינו עומדת עוד עבודה רבה לקראת הסכם מקביל גם בנמל אשדוד. בטוחני כי באמצעות מאמצים ורצון של כל הצדדים נצליח גם שם להגיע להסכמות שיבטיחו את עתידם הכלכלי והתעסוקתי של העובדים תוך המשך יציבותו והצלחתו של הנמל".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי הוסיף כי "בתום משא ומתן ארוך וממושך במיוחד הצלחנו להגיע להסכמות היסטוריות אשר דואגות לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של עובדי הנמל המסורים ומאפשרות לנמל חיפה להתייעל ולעמוד בהצלחה באתגרים ובתחרות לטובת הציבור הישראלי. במקביל ליישום ההסכמות בחיפה נמשיך במאמצים להגיע להבנות גם בנמל אשדוד אשר יבטיחו את זכויות העובדים בצורה המיטבית ביותר. ההסתדרות תמשיך לעמוד לצד עובדי הנמלים כפי שעשתה במהלך השנים".

יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני אמר כי "ההסכם הוא הישג משמעותי לנמל חיפה. יש עוד אתגרים לצלוח כמו הסכם הפרישה והמכרז להפרטה. תחום הספנות מתרחב כחלק ממגמה עולמית ואנחנו מכשירים את נמל חיפה לנמל העתיד. לכן, מימוש התכנית האסטרטגית, שעיקריה נמצאים בהסכם העקרונות, תחזיר את הנמל בתוך מספר שנים לרווחיות הגבוהה כיום".

בטקס החתימה השתתפו שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ; יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אשל ארמוני, מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, חברי הדירקטוריון, חברי ההנהלה, ראשי הוועדים והעובדים; יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי ונציגי ההסתדרות; מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר; ראש רשות החברות הממשלתיות יעקב (ינקי) קוינט, הממונה על אגף תקציבים שאול מרידור, סגן הממונה על השכר באוצר אפי מלכין, נציגי חברת נמלי ישראל ובכירים נוספים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website