מה הקשר בין השבתת הממשל בארה”ב, פנדות, כוכבי רשת ומשחקי הכס?

השבתת הממשל בארה"ב נמשכת זה השבוע השלישי, ופתרון למשבר לא נראה באופק. בעוד שמאות אלפי עובדי ציבור לא מקבלים את משכורותיהם ואזרחים רבים מתקשים לקבל שירות וסיוע מסוכנויות פדרליות, עולה כעת גם השאלה: מי יאכיל את הפנדות בגן החיות הלאומי? לתשובה לשאלה ישנם גם השלכות פוליטיות ודיפלומטיות הרות גורל שכן הפנדות הענקיות הן בכלל רכושן של ממשלת סין.

פנדה ענקית אוכלת. ארכיון למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)

Due to the #GovernmentShutdown, Smithsonian museums and the National Zoo are closed. We will update our operating status as soon as the situation is resolved. We do not plan to update social media other than to inform you of our operating status.

— National Zoo (@NationalZoo) January 2, 2019

ביום רביעי האחרון הודיעה הנהלת הפארק הזואולוגי הלאומי של וושינגטון, שהוא חלק מרשת המוזיאונים של הסמית’סוניאן- הפועל בין היתר בעזרת כספים פדרליים, כי הוא נאלץ לסגור את שעריו עקב ההשבתה המתמשכת. עד כה פעל גן החיות על שאריות תקציביות לא מנוצלות משנת 2018, אולם המשך ההשבתה הוביל את מנהלי הפארק להכריז על סגירת צעדיו למבקרים. בנוסף הודיעה הנהלת גן החיות על סגירת מצלמות הרשתות הפופולריות המתעדות את חייהן של שלל החיות בפארק ובראשן שלושת הפנדות השוכנות בו, הנקבה מיי צ’יאנג (Mei Xiang), הזכר טיאן טיאן (Tian Tian) והצאצא שלהם ביי ביי (Bei Bei).


דיפלומטית דובי הפנדה

המראה העגלגל והתינוקי של הפנדות, לצד נטייתן לשבת ישיבה זקופה, הבוהן הנגדית בגפות הקדמיות שלהן המאפשרות להן לאחוז בבמבוק באופן המזכיר יד אנושית, תרמו רבות להעלאת קרנם של דובי הפנדה. אלו נהפכו ברבות השנים גם לנערי הפוסטר של ארגונים וקמפיינים לשימור בעלי חיים בסכנת הכחדה.

עובדה זו הובילה את ממשלת סין להשתמש בפנדות כנשק דיפלומטי ראשון במעלה ולפתח דוקטרינה שלמה ביחסי החוץ שלהם- ‘דיפלומטית דובי הפנדה’. למעשה כל הפנדות בעולם הן רכושה של ממשלת סין. בטבע חיות הפנדות אך ורק בשטחי ההרריים של סצ’ואן וטיבט המצויים תחת שליטתה הריבונית של סין. כל 58 הפנדות החיות בשבי, ב-26 גני החיות השונים הפזורים על 18 מדינות, נמצאות למעשה בהשאלה מסין. זאת בתמורה לתשלום שנתי של כמיליון דולר המיועדים למימון מאמצי השימור של כ-2,000 הפנדות החיות כיום בטבע ומספרם מתאושש בהדרגה. בנוסף קובעים חוזי ההשאלה כי על הגורים הנולדים בשבי במדינות זרות להישלח חזרה לסין בתוך 4 שנים כדי להצטרף לגרעין הרבייה של אוכלוסיות הפנדות הסובלות כידוע ממגוון גנטי מצומצם מאד, דבר המעמיד אותה בסכנה.

דובי פנדה במכרז הרבייה בסצ’ואן, סין (צילום: Shutterstock)

מחקר של אוניברסיטת אוקספורד ב-2013 מצא כי ישנה התאמה רבה בין מדינות שחתמו עם סין על הסכם סחר חופשי או מספקות לה משאבים חיוניים וטכנולוגיות, לבין חתימה על הסכמים להשאלת פנדות. בין המדינות הללו ניתן למנות את ארה"ב, גרמניה, צרפת, בלגיה, דרום קוריאה, יפן ועוד. שני דובי הפנדה הראשונים להגיע לארה"ב, לפארק הזואולוגי הלאומי בוושינגטון, הגיעו בעקבות ביקורו ההיסטורי של ניקסון בסין בשנת 1972.

המצטרפת האחרונה לשורת המדינות היא פינלנד, שקיבלה את שני דובי הפנדה שלה בינואר 2018. בסמוך לחתימה על הסכם ההשאלה הצהירה ממשלת פינלנד על קבלתה ותמיכה במדיניות ‘סין האחת’. מדיניות זו אותה מנסה סין להכפיף על העולם קובעת כי טאיוואן איננה מדינה עצמאית אלא חלק מסין אחת גדולה.

השנה יחגוג ביי ביי את יום הולדתו הרביעי, ובכך תיפתח לסין האפשרות לדרוש את חזרתו לסין. מלחמת הסחר בין סין לארה"ב עדיין מתנהלת בעוצמה רבה, ולא מן הנמנע כי סין לא תהסס להשתמש בביי ביי כדרך למשמע את הממשל האמריקאי בראשות טראמפ. בעבר דרשה סין את החזרתו לסין של אחיו הגדול של ביי ביי בסמיכות לפגישתו של נשיא ארה"ב אובמה עם הדאלי לאמה, מנהיג טיבט הגולה, וחתימת הסכם נשק עם טאיוואן, שני מהלכים דיפלומטיים שסין לא רואה בעין יפה.

כוכבי רשת מפתיעים

כאמור, אחד הצעדים שמשך את מרבית תשומת הלב הציבורית היה סגירת מצלמות הרשת המתעדות את חייהן של הפנדות באדיקות סטייל האח הגדול. באופן מעניין במיוחד, מצלמת הרשת השנייה בפופולריותה לאחר הפנדות הגדולות, היא דווקא המצלמה המתעדת את חייה של מושבת החולד העירום. זהו יונק מכרסם עיוור וחסר שיער ושומן, החי בטבע במעמקי האדמה. בחודשים האחרונים, לאחר מותה של המלכה הקודמת, התרחש מאבק שליטה עז סטייל משחקי הכס בין מספר נקבות שהתיימרו לשלוט במושבה.

בדצמבר האחרון ביססה לבסוף אחת הנקבות את שליטתה על המושבה בכך שהצליחה להוליד גורים, זכות השמורה בלעדית למלכת החולדים. בדרכה ל’כס הברזל’ של החולדים גברה והרגה המלכה החדשה את ארבעת הטוענות האחרות לכתר, בדרמה שתודעה בשידור חי במצלמות גן החיות והעלתה פלאים את שיעורי הרייטינג של אותם מכרסמים. לא בטוח שבימים כתיקונם הם היו יכולים להיות מוגדרים כ"עוברים מסך".

בכל מקרה, ולאחר שהשארנו אתכם במתח עד כה, הנהלת גן החיות הבטיחה כי למרות ההשבתה וסגירת השערים, עובדי הגן ימשיכו להגיע לעבודה מדי יום ולהאכיל, לנקות ולטפל בכלל בעלי החיים בו, לרבות הפנדות הענקיות. צד חיובי לשקט לו זוכים הדובים המורגלים באלפי מבקרים מדי יום הוא ההזדמנות המתאפשרת לצוות הרפואי לבצע סדרת מבדקים ומעקבים אחר הפנדות. המכורים לצפייה אינטרנטית בפנדות יכולים להירגע, מצלמת הרשת בכלוב הפנדות בגן החיות בסאן דייגו עדיין משדרת.

לצערנו הרב את תגובתן של הפנדות לכתבה לא ניתן היה להשיג לפי שעה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website