מה עושים כשהאינטרנט איטי? מדריך לצופה המתוסכל

במשרד התקשורת מדווחים על עליה משמעותית של כ-25% בסך תעבורת המידע באינטרנט בתקופה האחרונה. ברשת הוט דווח על עליה של 29% בשבוע האחרון לעומת החודש שעבר. עליה שכזו היא משמעותית, אך לא בסדר גודל שגורם לקריסת הרשת. מדוע אם כך, בכל זאת אזרחים רבים חווים האטה בגלישה?

אספנו עבורכם מספר עצות ודברים ששווה לבדוק אם אתם חווים בעיות באינטרנט או האטה בגלישה:

עניין של זמן ומקום

דיווח של אתר TGSPOT, על בסיס נתוני חברתKASPR Datahaus  מאוסטרליה מעיד שמהירות המתנה לקשר ראשוני עם אתר (PING) אינטרנט בגלישה מישראל הואטה בכ-7% בממוצע לעומת ימי שגרה, כאשר באזור תל-אביב האטה זו חמורה אף יותר (15%). בעיה משמעותית יותר מתרחשת בשעות הערב, בהן יותר אנשים גולשים במקביל.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

תקלות רשת משפיעות יותר

באתר ISRAEL DEFENSE דווח על מספר תקלות רשת רוחביות ברשתות בזק והוט בשבוע שעבר. במקביל, זמני ההמתנה לטכנאים לתיקון תקלות תשתית נקודתיות מתארכים. גם אם בחברות התקשורת פועלים כל הזמן כדי לתקן את התקלות כדאי תמיד לבדוק איתן במקרה של האטה משמעותית בגלישה או חוסר יכולת להתחבר לרשת. בגלל הצפה של המוקדים הטלפונים שפועלים גם ככה במקרים רבים בכוח אדם מצומצם, ישראלים רבים אף פונים לדפי הפייסבוק של החברות לתלונות.

מה יהיה בליל הסדר?

לאור הכוונה של רבים להשתמש בשירותי שיחות ועידה בוידאו בליל הסדר, העומס צפוי להיות גדול במיוחד. ממשרד התקשורת נמסר: "ככלל אין צפי לבעיות מיוחדות, יתכנו עומסים בשרתי אפליקציות הווידאו החי. מנכ"ל המשרד ערך סבב שיחות עם מנכ"לי חברות התקשורת למיפוי בעיות ווידוא כי החברות ערוכות לעומסים הצפויים בליל הסדר – ככלל יש להעדיף גלישה על בסיס רשת קווית ו-WI-FI. החברות עדכנו כי יתגברו את המענה הטכני בערב החג". למרות הודעת ההרגעה, למשרד אין יכולת לצפות מראש אילו אפליקציות יקרסו ואילו שירותים יעמדו בעומס ולכן מומלץ תמיד להכין תוכנית גיבוי או אפליקציה חלופית.

איך ניתן לשפר כעת את מהירות הגלישה?

שידרוג המהירות על גבי התשתית הנוכחית, מעבר לספק אינטרנט אחר ומעבר לתשתית מהירה יותר, יכולים כולם לתרום להתגברות על בעיות בגלישה, בהנחה שהרשת עצמה תקינה. המשתנה המשפיע ביותר הוא מהירות התשתית עצמה. אף על פי כן, גלישה במכשירים ספציפיים בבית או לאתרים ספציפיים ברשת ושימוש באפליקציות מסויימות יכולה לגרום לניתוקים והאטות שנובעים מהנתב הביתי, מהמכשיר דרכו גולשים, מהאתר או מהאפליקציה עצמם ולא מושפעים דווקא מסוג החיבור לאינטרנט.

איך לבדוק מהירות גלישה?

הדרך הפופולרית ביותר לבדיקת מהירות היא דרךSPEEDTEST  האתר של חברת OOKLA, שיש לה גם אפליקציות למכשירי סמארטפון מסוג אנדרואיד ו-IOS. כל ספקיות האינטרנט בישראל מציעות בדיקה של מהירות הגלישה באתר שלהן ואילו נטפליקס מפעילה את שירות COM.FAST שבודק באופן ספציפי את מהירות הגלישה משרתי נטפליקס.

מבחן המציאות

ניתן לבצע בדיקה ביתית עם מכשירים שונים. לדוגמה:

בדיקת מהירות האינטרנט (צילום מסך)

מהירות הגלישה בפועל מושפעת מהעומס על הרשתות ברגע נתון, אבל גם בשל צורת הגלישה הביתית. כך למשל, אינטרנט קווי במהירות תיאורטית של 40/3 על גבי רשת הנחושת של בזק, שנרכש בהסדר השוק הסיטונאי מחברת פרטנר, מספק לפנות ערב מהירות של 38 מגה בצריכת המידע ושליחת מידע במהירות המקסימלית של 3 מגה במחשב נייח, ללא הפרעות בשידור, קרוב למהירות המקסימלית.

גלישה ברשת הWI-FI- הביתית במחשב נייד מאפשרת מהירות של 26/3 בלבד. במכשיר סמארטפון מיושן התקבלה מהירות 15/2.5. הירידה נובעת גם בשל רכיב התקשורת המיושן של הטלפון וגם בשל איכות ומיקום הנתב האלחוטי בתוך הבית. מעבר לגלישה בטלפון ברשת הסלולרית, גם היא של פרטנר, אפשרה הורדה במהירות 2.5 מגה בלבד, אך שליחת מידע במהירות 6 מגה, יותר מהר מהרשת הקווית.

פטנט שתי הרשתות

כשנתקלים בשיבושים בהעברת הקול ברציפות בתוכנת ZOOM ניתן להתחבר לאותה שיחת ועידה פעמיים – התמונה עוברת דרך הרשת הקווית באמצעות מצלמת רשת המחוברת למחשב הנייח ואילו הטלפון משמש להעברה חלקה של השמע, דרך רשת הסלולר, מה שעשוי לפתור את הבעיה. בתצורה זו יש להקפיד על השתקת המיקרופון/המצלמה שאינם בשימוש (מצב MUTE). 

לא כל חיבורי האינטרנט שווים זה לזה

מהירות הגלישה ברשת מושפעת מסדרה של גורמים, שהחשוב בהם הוא מהירות התשתית, לאחר מכן: ספק האינטרנט, איכות הנתב הביתי ואיכות רכיבי התקשורת במכשירים המחוברים לאינטרנט בבית. קו אינטרנט שנרכש ישירות מהספק, ולא מבזק, צפוי לגרום לנחיתות מסויימת במהירות משתי סיבות – בזק מסוגלת לנהל מרחוק את הנתבים הביתיים שהיא מספקת וכן בשל מודל כלכלי עדיף. הקו בשוק הסיטונאי זול יותר, מה שמעודד את הספקים להעמיס יותר לקוחות על אותו חיבור בכדי לשמור על רווחיות. כלומר, אם באזור המגורים שלכם יש הרבה לקוחות בשוק הסיטונאי של אותו ספק, ייתכן שתחוו עומסים גדולים יותר.

סוגי תשתית

לא רק הכמות, אלא גם אופי צריכת האינטרנט בימים אלו שונה מימי שגרה. צריכת תכנית וידאו נמצאת בעליה משמעותית מרחבי הרשת אל הבית. במקביל, השימוש האינטנסיבי בשיחות וידאו מרובות משתתפים יוצר עומסים שקווים ביתיים לא מותאמים אליהם. הסיבה היא שקווים ביתיים לא בנויים במהירות סימטרית בשני הכיוונים (הורדה והעלאה). קו חזק יותר ייתן ביצועים עדיפים גם בתנאי עומס, בהם הירידה הכללית בביצועים עדיין מתירה למשתמש רוחב פס נאה.

בדיקה באתר השוואות המחירים "כמהזה" מעלה כי הקווים המהירים ביותר שחברת בזק משווקת הם קווי 100/5, בהם מהירות קבלת המידע המקסימלית גבוהה פי 20 ממהירות שליחת המידע.

בהוט מוצעים קווים של 100/2, 200/5 ו500/10, שיכולים לשפר גם את מהירות צריכת המידע וגם את מהירות השליחה.

רשתות מתקדמות של סיבים אופטיים מוצעים במחירים תחרותיים בידי פרטנר וסלקום (200/20, 500/50 ,1000/100). רק תשתית של חברת UNLIMITED מאפשרת גלישה במהירות סימטרית (200/200, 500/500). הבעיה עם רשתות הסיבים היא פריסה גיאוגרפית מאוד מוגבלת כך שרוב אזרחי ישראל לא יכולים ליהנות מהם.

לרוב הלקוחות מתאפשרת גלישה ברשת הוט, ואילו חברת בזק היא היחידה שמספקת כיסוי כלל ארצי מלא. בחלק מהישובים הערבים והדרוזים בצפון קיימת תופעה של בעלי תשתית אינטרנט מקומית ללא רישיון, כאשר משרד התקשורת מעלים עין מהתופעה. רשתות תקשורת יישוביות חוקיות לחלוטין בטכנולוגיות זהות קיימות בלא מעט קיבוצים ומושבים, שנחשבים ל"חצר משק אחד" לפי הרגולציה הקיימת, ולכן פטורים מהוצאת רישיון תקשורת.

בחירת ספק אינטרנט

ביחס לעולם, גולשי ישראל נאלצים לשלם פעמיים, גם לתשתית אינטרנט וגם לספק אינטרנט, מה שמביא גם לאפשרות נוספת לבעיות גלישה שלא תמיד קלות לפתרון. הספקים לא מפרסמים את מכלול הנתונים לגבי העומס ברשת שלהם, אך תמונה חלקית של נתוני העומס ברגע נתון ניתן לגלות דרך בדיקה במחלף האינטרנט הישראלי, שמנקז דרכו חלק גדול מהתעבורה של גולשים ישראלים לחו"ל. נתוני עומס כלל יממתיים מתפרסמים כאן. הסברים מפורטים על המחלף קיימים באתר טלקום-ניוז.

ספק האינטרנט יכול לגרום להאטה בגלישה לפחות בשתי צורות – אם הספק לא רכש מספיק קיבולת מבעלי התשתית, מה שקורה לעתים, בייחוד בקרב ספקים קטנים וזולים יותר. בתגובה לכך, בזק הודיעה לאחרונה על הנחה ל-3 חודשים של 50% עבור ספקי האינטרנט, על רכישת קיבולת נוספת, מה שאמור להקל עליהם ובתקווה לא לחסוך כסף על גב הלקוחות.

אלמנט שני המאיץ את הגלישה הוא ההשקעה של הספק בהנגשת תכנים בישראל מאתרים פופולריים בחו"ל באמצעות שרתים מקומיים. מקורות בשוק התקשורת מספרים כי לבזק בינלאומי קיימת רשת ההנגשה (CDN) המאסיבית ביותר, המבוססת על ריבוי עותקים של אותו אתר. במקביל, חלק משמעותי מאתרי התוכן מחזיקים רשת משל עצמם, דוגמת נטפליקס, ששוכרת שרתים בישראל ומספקת דרכם גישה מהירה יותר לתכנים הכי פופולריים מצד הציבור. אתרי תוכן פופולריים ישראלים עושים זאת כדי להתמודד עם בקשות גישה רבות בו זמנית.

בחירת מפענח כתובות (DNS)

כמעט כל גלישה לאתר ברשת מבוססת על שם אתר במילים (דומיין או שם מתחם), דוגמת WWW.DAVAR1.CO.IL ולא על כתובת האינטרנט של האתר (IP) המורכבת מ-4 מספרים. ברירת המחדל של כל מכשיר ונתב היא שימוש בשרת ה-DNS של ספקית האינטרנט לתרגום השם במילים לכתובת IP. כל בירור כזה אורך זמן ומעכב את הצגת האתר. שינוי שרת ה- DNSיכול לגרום לאתרים לעלות מעט מהר יותר, וגם לעקוף חסימות אתרים שספקי אינטרנט בישראל מחוייבים למנוע גישה אליהם. חברת QUAD9 מספקת שירות DNS מהיר, בכתובת 9.9.9.9. סרטון הדרכה לגבי אופן שינוי ה-DNS, אפשר למצוא לחלונות 7 כאן, לחלונות 10 כאן, לאנדרואיד כאן ול-IOS כאן. לחוששים מריגול אחר הרגלי הגלישה, מומלץ להשתמש ב-OPENDNS, או בשרת מומלץ אחר.

בחירת נתב ביתי

על מנת לגלוש באופן אלחוטי במהירות מקסימלית כדאי לרשת את הבית בנתב איכותי. אם מדובר בבית של מעל קומה אחת, רצוי להתקין גם מגבירי טווח אלחוטיים או אמצעים אחרים לשיפור הכיסוי. כאשר יש שימוש ב-5 מכשירים אלחוטיים ומעלה בו זמנית, מומלץ להתקין נתב אלחוטי חכם שמיועד לריבוי חיבורים. בחירת ציוד מתאים והתקנה נכונה מצריכה בדרך כלל יעוץ מקצועי מבעל התשתית, מספק האינטרנט או מטכנאי רשתות פרטי. חלופה לכך היא לבקש יעוץ מגולשים בפייסבוק, למשל בקבוצת "ILFiber סיבים אופטיים – מהפכת האינטרנט המהיר בישראל".

ציוד קצה איכותי

לאחר שווידאנו שכל רכיבי הרשת פועלים במהירות טובה, נשאר לוודא כי גם המכשירים – הטאבלט, הטלפון המחשב ומכשירים נוספים, מסוגלים לנצל את החיבור הקווי והאלחוטי בבית לגלישה במהירות מספקת. כל חוליה חלשה יכולה ליצור "צוואר בקבוק" שמאט את הגלישה, בעבור כל המכשירים או רק בעבור חלקם.

ולבסוף, אחריות המדינה

למרות הצורך הקריטי של המדינה במערכות תקשורת מתפקדות לצורכי חירום, רשתות התקשורת במדינה מופרטות לחלוטין ורק מאוסדרות על ידי משרד התקשורת. ב-15 השנים האחרונות, המשרד התמקד ביעד אחד בלתי ניתן להשגה – לאפשר לחברות תקשורת להתחרות בבזק, שהיא החברה היחידה המחזיקה בתשתית פאסיבית בפריסה מלאה. מדובר ברשת תעלות הפרוסה בכל רחבי הארץ המכילה כבלי תקשורת של חברת בזק, חלק נכבד מהכבלים של הוט ורוב הכבלים של רשתות הסלולר. למעשה, גם רשתות הסלולר הן בסך הכל שלוחות אלחוטיות של רשת תקשורת קווית.

אף חברה לא יכולה לממן הקמת תשתית פאסיבית, כולל בזק. תשתית זו נבנתה ברובה המכריע במימון ציבורי, כאשר בזק הייתה חברה ממשלתית, או קודם לכן, כחלק מרשות ממשלתית. על מנת לקדם תחרות והורדת מחירים בתנאי פתיחה שלעולם לא יוכלו להיות שווים, במשרד התקשורת הנהיגו סדרה ארוכה של הקלות לכל חברות התקשורת וסדרה ארוכה של מגבלות על חברת בזק והסדרי תחרות מסורבלים ומעכבי השקעה.

אחת המגבלות הפוגעניות ביותר, חסרת תקדים ברמה העולמית, הוא הסירוב של משרד התקשורת להתיר לבזק שדרוג של התשתית שלה למהירות 200 מגה, בטכנולוגיית 35B. גם לקוחות שנאלצים לגלוש במהירויות נמוכות מאוד (15-40 מגה) בשל תשתית לקויה, יכולים ליהנות משיפור משמעותי במהירות הגלישה באמצעות השדרוג הזה, שמשרד התקשורת מונע גם כעת.

במקביל, למרות שבזק פרסה רשת סיבים מהירים הרבה יותר ל-60% ממשקי הבית כבר בשנת 2017, המגבלות הרבות שמשרד התקשורת כופה על בזק, גרמו לה להימנע מהחלטה על "הדלקה" שלה עד היום – החלטה שמחייבת השקעה ניכרת בהחלפת ציוד בארונות השכונתיים, והחלפת הנתבים בבתים של הלקוחות.

הדרך הפשוטה והמהירה לשפר את איכות התשתית לכל אזרחי ישראל, היא להסיר את המגבלות מחברת בזק, גם אם מהלך זה יגרום לנזק גדול מאוד לחברות התקשורת האחרות. פיקוח על חלק עצום משירותי בזק כבר קיים היום. פישוט ועדכון שלו, יאפשרו מניעה של הפקעת מחירים הרבה יותר משיטת התחרות לכאורה בה נוהג משרד התקשורת, כאשר כלל החברות ממשיכות להיות תלויות בפועל בתשתיות של בזק, שאין להן תחליף.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website