מחקר נורבגי מצא: עליה בשיעור העובדים המאוגדים מגדילה את הפריון ומעלה את השכר

מחקר בנורבגיה מצא – ככל ששיעורי העובדים המאוגדים בחברה גבוהים יותר, הפריון בחברה עולה ואיתו עולה גם שכר העובדים. במחקר שערכו ד"ר ארלינג בארת’ מאוניברסיטת אוסלו, אלכס ברייסון מיוניברסיטי קולג’ בלונדון והראלד דייל-אולסן מהמכון למחקר חברתי באוסלו, התברר כי באמצעות הגדלת סבסוד דמי החברות באיגוד עובדים ניתן להגדיל את הפיריון.

המחקר שפורסם לפני שבועיים ב- Economic Joournal, כתב העת הכלכלי של אוניברסיטת אוקספורד, בחן את ההשפעה שיש לאחוז המאוגדים במקום העבודה. החוקים הצליחו להוכיח כי סבסוד דמי החבר שניתנו לאיגודים נורווגיים הובילו לעלייה ניכרת בפריון ובשכר העובדים. עוד התגלה כי יש קשר בין העליה במדדי הפריון לעליה בכוח המיקוח של האיגוד המקצועי.

תחילה בדקו החוקרים כיצד הסבסוד השפיע על החברות באיגוד. לטובת העניין בנו החוקרים מסד נתונים של כלל העובדים ומקומות העבודה בנורבגיה משנת 2001 עד 2012 המבוסס על נתוני רשויות המס והשירותים החברתיים הנורבגיים. כדי לחשב את רמת הפריון בכל מקום עבודה, הסתמכו החוקרים על מערך נתוני הסטטיסטיקה של ההון בנורווגיה המספק נתונים על רווח מהכנסה של עובד ושל חברה לצד מדדי פרודוקטיביות נוספים כמו תשומות ייצור, השקעות ומחיר.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בנורבגיה חלק מדמי חבר באיגוד מסובסדים מהמס שמשלם העובד, כך מעודדים הנורבגים חברות באיגודי עובדים. משנת 2001 עד 2012, גדל הסבסוד מ-7% ל-21% מדמי החברות באיגוד, כך שהחברות באיגוד מקצועי בנורבגיה נהייתה זולה יותר.

החוקרים הצליחו לבסס קשר בין סבסוד דמי החבר, לעליה בשיעור המאוגדים במקום עבודה. ובשלב השני גם לקשור בין העליה בשיעור המאוגדים לעליה בשכר הממוצע ששולם באותן החברות ולעליה בפריון שלהן. הם גילו שככל ששיעור הסבסוד גבוה יותר, כך שיעור ההתאגדות גבוה יותר ובכך אחוז המאוגדים במקום עבודה.

החוקרים הגיעו למסקנה שאם שיעור הסבסוד היה נשאר באותה הרמה שבה היה ב 2001, מספר חברי האיגודים היה יורד בכ 3% והפריון של החברות היה יורד בכ 6% עד 2012.

באשר לשאלה, מדוע הגדלת שיעור העובדים המאוגדים הגדילה את התפוקה? החוקרים מדגישים כמה סיבות אפשריות. הראשונה היא שהאיגודים מספקים "קול" לעובדים, מה שמביא לתפקידים קבועים יותר, מנגנוני משוב טובים יותר, ותמריץ לחברות להשקיע יותר בעובדים.

אפשרות נוספת שהועלתה היא שסבסוד דמי החבר מצליח להעלות את שיעור העובדים המאוגדים דווקא בחברות קטנות. כתוצאה מכך, הסבסוד אפקטיבי בהעלאת שיעור העובדים המאוגדים בחברה אל מעבר לסף הדרוש כדי לדרוש הסכם קיבוצי בנורבגיה (10 עד 25 אחוזים). להסכמים הקיבוציים שנחתמים, השפעה עמוקה על מדיניות החברה וארגון העבודה בדרכים המשפרות את הפרודוקטיביות. בנוסף הסכמים אלו משפרים את תנאי השכר של העובדים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website