מיליארדים תקועים וברשויות מאיימים: “הקבלנים מאיימים להפסיק לבנות כיתות”

במכתב דחוף שנשלח ביום חמישי האחרון ממרכז המועצות האזוריות ומרכז השלטון המקומי לשר האוצר משה כחלון ולמשרד רה"מ, התריעו ראשי הרשויות והמועצות על כך שהמערכת מתקרבת לשיתוק מוחלט והזהירו כי במידה ולא יעברו הסכומים הנדרשים הם יצאו לשביתה. לדבריהם, בשל המצב הפוליטי ושפעתו על תקציב המדינה יפגעו קשות בנייתן ושיפוצן של מאות כיתות, תקצוב המגזר הדרוזי והצ’רקסי, שירותי ההסעות ושירותים נוספים.

בפנייה עליה חתומים חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי ושי חג’ג’, יו"ר מרכז המועצות האזוריות, נכתב כי על הרשויות מוטלות כיום הוצאות בהיקפים של מילארדים: "מערכות השלטון נכנסו לשיתוק והרשויות המקומיות נופלות קורבן במערכת חילופי ההאשמות בן משרדי הממשלה, לבין משרד האוצר, לכנסת וחוזר חלילה." לטענת היו"רים, למעלה ממליארד שקלים שהובטחו לרשויות לא עברו לידיהן והיקף ההתחייבויות של הרשויות לספקים וקבלנים הולך וגדל כשלטענתם מספר קבלנים איימו לנטוש את אתרי הבניה של הכיתות החדשות. ברשימת הסעיפים התקציביים שתקועים כיום בוועדת הכספים או באוצר, העומדים על סכום של 1.789 מילארד שקלים נמצאים בין היתר: תשלומים לבינוי ושיפוץ כיתות, פעילויות חוץ ברווחה ועוד.

עוד ציינו היו"רים כי ההסכמים על מענקי האיזון לרשויות לא הועמדו לרשותם כפי שהוסכם והם נמוכים מאלו של 2019. "משרדי הממשלה מגבירים את הלחץ התקציבי על הרשויות המקומיות, מקזזים סכומי כסף בחינוך וברווחה ומאיימים לקזז סכומים נוספים בגין ההשתתפות במועציות הדתיות", כתבו.

"עכשיו זה לא הזמן לחילופי האשמות בין משרדי הממשלה", הוסיפו. "היום עליהם לעשות הכל בכדי לעמוד בהתחייבות של ממשלת ישראל לתושבים שלה, שמחר לא יהיו להם גנים ובתי ספר, ולאשר את הסכומים שכבר הוקצו להם בוועדת הכספים שתתקיים מחר."

בתחילת החודש פורסם שמשרד החינוך יעביר 70 מיליון שקלים להסעות תלמידים ביו"ש, כאשר יתר המועצות האזוריות ימשיכו לממן את ההסעות מכיסן כל עוד אין תקציב על רקע היעדר ממשלה קבועה. בתחילה לא הועברו הכספים לכלל המועצות בעוד הרשויות ביהודה ושומרון, שעלויות מערך ההסעות שלהן גבוהות משמעותית, הגיעו לסיכום עם המשרד לאחר איום בהשבתת מערכות החינוך שלהן.

לפני כחודש, תלמידי המועצה האזורית אל-קסום שבנגב שבתו בשל היעדר תקצוב להסעות חרף הבטחות משרד האוצר. נכון להיום המועצה ממשיכה להתנהל באופן גרעוני.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website