מנכ”ל הביטוח הלאומי: באוצר לא משתפים פעולה בכל הנוגע להרחבת הסיוע

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הופיע היום (שני) מול ועדת הכספים והאשים את משרד האוצר בחוסר שיתוף פעולה בכל הנוגע לסיוע בהרחבת היקף התשלומים שניתנים מהביטוח הלאומי לציבור. לטענת שפיגלר, באוצר סירבו לקדם שינוי באופן מתן הקצבאות כך שיעודד מעסיקים להמשיך להעסיק את עובדיהם, ומתח ביקורת על כך שהתוספות לקצבאות הנכות, שהיו אמורות להיכנס לתוקף בתחילת השנה, עוד לא שולמו.

"אנחנו עושים את כל מה שאפשר כדי לתת מקדמות לפני חג הפסח", אמר שפיגלר והוסיף כי בימים האחרונים הביטוח הלאומי עובד בעומס של פי 50 ביחס לזמנים רגילים.

שפיגלר טען עוד כי בניגוד לעמדת הביטוח הלאומי, באוצר מתנגדים לכך שימי הזכאות לדמי אבטלה לא יגרעו ממי שקיבל דמי אבטלה עוד לפני משבר הקורונה. "אנחנו מתכוונים להיאבק כדי שיהיה תיקון שלא יגרע מתקופת הזכאות את הזכאות בעת הזאת. זאת אומרת שאם מישהו קיבל כתוצאה מהמשבר תוספת של חודשיים זכאות לדמי אבטלה – שהחודשיים האלה לא יילקחו מהתקופה שהוא זכאי לה בימים כתיקונם", הסביר.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

שפיגל אמר גם כי הביטוח הלאומי שאף לשלם את דמי האבטלה דרך המעסיקים, ולמעשה לעודד את המעסיקים לשמור על הקשר עם עובדיהם כך שיוכלו לגייס אותם לעבודה בחזרה במהירות בסיום המשבר. עם זאת, שינוי מסוג זה דורש שינוי חקיקתי ולטענתו באוצר סירבו לקדם את השינוי במסגרת החקיקה לשעת חירום.

מטה הביטוח הלאומי. ארכיון (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

"ככל שישנו את התקנות במסגרת החוק אנחנו נהיה מאושרים להשיק את התכנית הזאת ולהוציא אותה מהכוח אל הפועל. בחנּו עוד נושא שחשבנו שיש בו כדי ליצור זיקה טובה בין המעסיק ובין העובד בחל"ת כדי שבבוא היום, כשהשוק יחזור לפעילות רגילה, יישאר בין העובד למעסיק קשר רציף. אנחנו התכוונו להעביר את דמי האבטלה למעסיקים, ושהם יעבירו אותם לעובדים שלהם. היות ובחוק קצבאות אמורות להיות אך ורק פרסונליות ומשרד האוצר התנגד לזה, נכון לכרגע לא הצלחנו. נכון לרגע זה ידנו לא יכלה להושיע", אמר שפיגלר.

גם לגבי יצירת קטגוריה של חל"ת חלקי, שהיה מאפשר לעובדים ששעות העבודה שלהם צומצמו לזכות בדמי אבטלה, התנגד האוצר. לטענת שפיגלר הביטוח הלאומי בעד יצירת חל"ת חלקי. "אנחנו אמרנו את הדברים האלה למשרד האוצר, אבל בסוף זה נדרש לחקיקה ולא הסכימו להכניס את זה לתיקון במסגרת תקנות לשעת חירום".

שפיגלר מתח ביקורת חמורה על כך שעוד לא נכנסה לתוקף הפעימה השלישית של העלאת קצבאות הנכות שהייתה אמורה להתחיל כבר בתחילת השנה. "הביטוח הלאומי רואה עין בעין את הצורך ליישם הלכה למעשה ומיידית את הפעימה השלישית ולאחריה את הרביעית. זה היה אמור להיות כבר ביום הראשון של השנה. זה לא יצא לדרך. פנינו שוב ושוב לאוצר ולצערי הרב זה לא התקדם. זה לא בסמכות הביטוח הלאומי בלי אישור. הביטוח הלאומי מאד רוצה לקדם את הפעימה השלישית והרביעית של קצבאות הנכות", אמר.

הפגנת נכים בירושלים, יולי 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"ככל שנוקף הזמן, בגלל האופן שבו ניסחו את הרפורמה בסיעוד, ההוצאות הנוספות שבמסגרתן מיישמים את הפעימה השנייה, מפחיתות את יתרת הסכום שעומד על הפרק. כרגע מתוך סכום של 2.1 מיליארד שקל שהיה אמור להיות לטובת הפעימה השלישית והרביעית, נותרו 1.5 מיליארד שקל בלבד. ככל שעוברים הימים הסכום הזה מתכווץ", הוסיף.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website