מנכ”ל חברת החשמל: נפנה לבוררות בינ”ל מול מאגר תמר על מחיר הגז

הלחץ מתחיל לעבוד: מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, הודיע הבוקר (שלישי) כי החברה עשויה לפנות לבוררות בינלאומית בבקשה לפתוח את החוזה מול מאגר תמר על מחיר הגז, זאת במטרה להביא להורדת מחיר החשמל. חברת החשמל מבקשת להיכנס למו"מ על הורדת המחיר לפני שנת 2021, הזמן הבא שבו אמור להיפתח הדיון על מחיר החשמל.

בלוך, אמר את הדברים במהלך דיון מיוחד שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת, בעניין יוקר המחיה בישראל. אף שההסכם בין חברת החשמל למאגר "תמר" הנשלט בידי "דלק" שבבעלות יצחק תשובה זכה מזה תקופה ארוכה לביקורת ציבורית לרבות דו"ח של מבקר המדינה בעניין משנת 2017, נדמה כי "מחאת האפודים הצהובים" שהחלה בשבוע שעבר גם בישראל היא שהצליחה להגביר את הלחץ.

אסדת הגז מעל מאגר תמר (צילום: משה שי / פלאש 90).

אור-לי ברלב, פעילה ותיקה במאבק נגד מתווה הגז ובמאבק האפודים הצהובים הנוכחי האשימה את המתווה בעליית המחירים. "חברות הגז החזירו את כל ההשקעה שלהם. כל העלויות העודפות ירדו. נותרו אותם 30 סנט עלות תפעול ליחידת אנרגיה. זה 2000 אחוז תשואה. שמעתם על עוד עסק כזה? חלק מהעליה בחשמל נובעת ממחיר הגז. צו פיקוח מחירים יכול לחתוך בשעה את המחיר ב-75 אחוז. דולר וחצי זה עדיין פי 5 מעלות ההפקה" אמרה ברלב.

עם זאת, ח"כ רועי פולקמן טען שנושא הגז הוא יוצא הדופן, וכי בחלק גדול מהתחומים דווקא ירדו המחירים בשנים האחרונות, וכי למתווה הגז יש השפעה מוגבלת על עליית המחירים. "במזון, בהלבשה ובהנעלה ירדו מחירים. שכר המינימום עלה ומדד ג’יני לאי שוויון ירד. חיילים קיבלו תוספת והרגישו את זה" אמר פולקמן.

ח"כ מיכל בירן הטיחה ביקורת בפולקמן, וטענה שמתווה הגז מאפשר רווחים חזיריים על חשבון הצרכן הישראלי. "הם לא המציאו את הגז. עלות ההפקה היא 30 סנט. זו חזירות. מכירה במעל 6 דולר זו הפקרות. איך החברה הכי גדולה מקבלת את המחיר הכי יקר? כחלון שפך על הפחתת המכסים חצי מיליארד שקלים שבכל תחום ובקושי שליש הגיע לצרכן" אמרה בירן.

בנוסף הגיעו מספר פעילים חברתיים לדיון, והטיחו האשמות בממשלה על עליית המחירים. דוד מזרחי, פעיל במאבק הנכים ובמאבק האפודים הצהובים אמר: "בתוך יומיים הצלחנו להוציא 2000 איש והאפודים הצהובים הולכים להאיר ולעורר הרבה משפחות ממעמד הביניים וקשישים ונכים ואנחנו רק ביריית הפתיחה ורק בהתחלה".

דוד מזרחי ונציגי מחאת האפודים הצהובים בוועדת כלכלה, 18 בדצמבר 2018 (צילום:דוברות הכנסת)

יוקר המחיה נוגע בכל כך הרבה משפחות, אני חי משכר מינימום ומטפל באמא חולה. פונה למנכ"ל חברת החשמל – לו תעלו בשקל את מחיר החשמל נייצר לכם הפגנות שלא נראו במדינת ישראל. אני הייתי ילד רעב בחורף אבא שלי היה מחביא את חשבונות החשמל במגרה. אני מייצג את כל הילדים הרעבים שהאבות שלהם מפחדים מחשבון החשמל. נמאס לנו. נחנקנו מכל המילים היפות. הייתי מצביע ליכוד, הליכוד בגד בנו וירק לנו בפנים. אל תספרו לנו סיפורים. שנים היינו פראיירים- שילמנו 500 שקל על סלולר! אפשר לייצר דרך שלא תפגעו בלחם ובמחירי החשמל והמים. אנחנו שמים את האפודים עלינו ויש לפחות 10,000 איש שיצאו איתנו בשבת להפגנות. אם בחורף תנתקו חשמל למשפחות קשות יום תראו הפגנות שלא נראו יותר במדינה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website