משרד האוצר: רק 26% מהסכום לתכנית החילוץ ממשבר הקורונה יצא בפועל

משבר הקורונה עדיין לא מכביד דרמטית על הוצאות המדינה – כך עולה מדו"ח ביצוע תקציב המדינה לחודש אפריל שפרסם משרד האוצר אמש (רביעי). לפי הנתונים, מתחילת השנה גדלה ההוצאה הממשלתית רק ב-0.3% לעומת ההוצאה באותה התקופה בשנת 2019. מתחילת השנה הוציאה המדינה 132 מיליארד ₪, מתוכם רק 3.8 מיליארד ₪ היו הוצאה הקשורה ישירות למשבר הקורונה.

לפי נתוני המשרד, רק 26% מהתקציב שהוקצה לתכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה יצא בפועל. כך למשל, רק 20% מהתקציב שהוקצה לסיוע לעצמאים יצא בפועל כבר בחודש אפריל, ורק  32% מסכום מהתקציב של משרדי הממשלה לטיפול במשבר הקורונה יצא בפועל עד כה.

את העלייה הנמוכה בהוצאה ניתן לקשור גם לשיעורי הוצאה נמוכים בינואר ופברואר, עקב פעולת המדינה בתקציב ‘1/12’ על בסיס תקציב 2019, הנובע מהיעדר תקציב מדינה מאושר לשנת 2020. מתחילת השנה מנוהל תקציב המדינה על ידי החשב הכללי רוני חזקיהו, וכל הוצאה החורגת מהשיעור שנקבע לאותו חודש דורשת אישור ועדת חריגים. במרץ שינתה הכנסת את החוק באופן זמני והגדילה את מסגרת התקציב ב-80 מיליארד ש"ח למימון משבר הקורונה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

גם על צד ההכנסות ניכרת השפעה קלה יחסית של משבר הקורונה. יחד עם ההקלות היזומות בגביית המיסים ירדו הכנסות המדינה מתחילת השנה ב-4% לעומת אותה התקופה בשנת 2019. בתוך חישוב זה יש לציין כי בחודשים מרץ-אפריל של השנה שעברה היו הכנסות המדינה גדולות במיוחד בעקבות הקדמת ייבוא כלי רכב. עם זאת, הכנסות המדינה ממסים צפויות להיות נמוכות מבדרך כלל השנה, כתוצאה מכך שהביטוח הלאומי לא יפקיד את יתרותיו במשרד האוצר כהלוואה כפי שנעשה מדי שנה, עקב הזינוק בתשלומי דמי אבטלה.

בחודש אפריל גייסה הממשלה סכום גדול של הון בחו"ל – הנפקות האג"ח הדולריות של משרד האוצר בחודש הזה הסתכמו ב-23.6 מיליארד ₪. מדובר בסכום גדול בהרבה מזה שגוייס בשוק ההון הישראלי, שעומד על 5.8 מיליארד ₪.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website