משרד הבריאות מתגאה במנהלות החדשות, אך מספרן הכולל עדיין קטן

למרות שבאחרונה מתמנות יותר מנהלות לתפקידים בכירים במערכת הבריאות, מספרן עדיין קטן מאוד ביחס לגברים במשרות ניהול זוטרות וגם במשרות בכירות. כך למשל, מנתונים עדכניים שהגיעו לידי ‘דבר ראשון’, עולה כי בבתי החולים הכלליים-ממשלתיים בישראל מועסקות רק 63 מנהלות מחלקות מתוך 309 בסך הכול. מדובר בכ-20% מסך הרופאים המכהנים בדרג הניהול הזה. בבתי החולים הללו יש רק שתי מנהלות מתוך 10.

מוטב להתעכב רגע על הנתון הזעום של מנהלות המחלקות. מדובר במשרת ניהול חשובה לכשעצמה, שגם מהווה קרש קפיצה לתפקידים ניהוליים בכירים יותר במערכת. במלים אחרות, אם ממילא רק חלק מסוים מהמנהלים הקיימים יתקדמו הלאה בסולם הניהול – מספרן של הנשים יהיה זעום בהתאם.

רק לפני ימים ספורים צוין יום האשה כשגם במשרד הבריאות התגאו בבעלות תפקידים בכירים במערכת. "אנחנו פורצות, ועוד נפרוץ, את תקרת הזכוכית", נכתב בעמוד הפייסבוק של המשרד לצד כתבה המציגה מנהלות במערכת. עכשיו, חשוב לעצור רגע ולציין שבאחרונה אכן נרשם שינוי קל לחיוב ביחס למינויי בכירות במערכת הציבורית, אך גם אם נבחן זאת דרך משקפיים ורודות – זה רחוק מלהתקרב לשוויון.

גבירתי המנכ"לית

בסוף 2018 נרשמה היסטוריה קטנה כשמונתה לראשונה מנכ"לית קופה – סיגל רגב רוזנברג שקיבלה לנהל את מאוחדת. רק בשנה וחצי האחרונות, פחות או יותר, מונו שלוש מנהלות חדשות לבתי חולים ציבוריים בישראל: ד"ר אסנת לב ציון קורח באסף הרופא (יצחק שמיר), ד"ר ענת אנגל בוולפסון וד"ר שרית אבישי אלינר בקפלן.

סיגל רגב רוזנברג המנכלית הנבחרת של קופת חולים מאוחדת (צילום: רועי בן משה)

בסך הכל מכהנות כיום חמש מנהלות בתי חולים ציבוריים-כלליים בישראל. בנוסף לשלוש המנהלות החדשות ישנן גם את ד"ר אורנה בלונדהיים המנהלת את בית חולים העמק בעפולה (של כללית) וד"ר תמר אלרם המנהלת את הדסה הר הצופים (בבעלות מלכ"ר).

אפשר מעט להתעודד מכך שבבתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים שבבעלות המדינה המצב מעט יותר טוב. כך למשל מהנתונים שהגיעו אלינו עולה כי בבתי החולים הגריאטריים ישנן 17 מנהלות מחלקות מתוך 24, כ-71%. באשר למנהלים, ישנם שניים מול מנהלת אחת (בסך הכל 3 מוסדות). בבתי החולים הפסיכיאטריים של המדינה ישנן 36 מנהלות מחלקות וזאת מתוך 83 בסך הכל, פחות מחצי (43%) אבל לפחות מתקרב. ועדיין, בכל הנוגע לניהול המוסדות ישנה העדפה ברורה לרופאים – 7 מתוך ה-8 הם גברים.

השורה התחתונה היא שלמרות הסימנים החיוביים האלה ניתן וראוי לעשות הרבה יותר, בטח לנוכח החסר המתמשך במנהלים טובים במערכת. בקיצור, שדרת הניהול במערכת הבריאות רחוקה מלייצג את היחס הכללי בחברה בין נשים לגברים, כל זאת במערכת שעדיין לוקה לעתים בהעדפה מובנית לגברים ובתפישה מעט שמרנית ומיושנת.

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website