משרד הרווחה יסגור במהלך השנה הקרובה חמש מסגרות של חסות הנוער

משרד הרווחה הודיע כי במהלך השנה הקרובה יסגרו חמישה הוסטלים של חסות הנוער: בית אריאל, אורנים, ובית הצברית בירושלים, בית סנונית בכפר רופין ,ומעונית עפולה. במשרד הרווחה טוענים מדובר בחלק מרפורמה בחסות הנוער, אך בפועל המגמה שמסתמנת היא סגירת המעונות הפתוחים (מסגרות טיפוליות בקהילה) והשארת המעונות הנעולים (חלופת מאסר). מעבר לכך שלא ברור מה יהיה הפתרון עבור הנערות, בעקבות המהלך הזה של משרד הרווחה יפוטרו עשרות עובדים.

השיטה בה משרד הרווחה פועל לסגירת המעונות היא ייבוש מתמשך. המעונות מתוקצבים על פי מספר השוהים בהם. לכן, כשמשרד הרווחה לא מפנה נערות, המעון לא מקבל תקצוב ראוי, משרד הרווחה טוען שהמעון לא מתפקד ומחליט על סגירה.

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)

במקביל לסגירת המעונות הודיע משרד הרווחה שרשות חסות הנוער פועלת לפרסום מכרזי הפעלה חדשים, במסגרתם  יוקמו  מסגרות טיפול כוללניות ארוכות טווח. בנוסף יפורסמו מכרזי הפעלה  לקהילות טיפוליות חדשות וחלופות מעצר, סך הכל יתווספו כ- 400 מקומות חדשים.

בנוסף, הודיע משרד הרווחה כי הוא פועל לטובת הסבת מבנים קיימים ובניית מבנים חדשים  במעונות גילעם, מסילה,מצפה ים, נווה חורש ובית הנער והפיכתם למבנים שיגדילו את כושר הקליטה במעונות הממשלתיים, ויאפשרו הוספת  כמאה מיטות חדשות. המשרד גם מקדם בימים אלו הקמת שני מעונות חדשים בתוך שטחי המעונות הממשלתיים בטללים ובחברת נעורים, והם יותאמו לאוכלוסיית בני הנוער הסובלים מתחלואה כפולה.

נילי סופר, בוגרת של בית אריאל, בת 24, שמסיימת בקרוב תואר בעבודה סוציאלית ועובדת עם נערות בסיכון מספרת על מעון בית אריאל ל’דבר ראשון’, "הגעתי להוסטל בגיל 15 אחרי הרבה מסגרות ואחרי הרבה ניסיונות אובדניים. ההגעה להוסטל לא הייתה מובנת מאליה. אף מקום לא היה מוכן לקבל אותי, בבית אריאל חתמו איתי חוזה – שברגע שיש לי מחשבות לפגוע בעצמי אני אומרת להם, וככה הם בעצם לקחו אחריות. זאת הפעם הראשונה שקיבלתי הזדמנות. בבית אריאל יש טיפול שונה לעומת פנימיות ומעונות סגורים, הוא נותן הזדמנות לשקם את עצמך בצורה אחרת. הנערות שמגיעות לשם לא מגיעות באשמתן, הוא נותן להן הזדמנות לחזור לשגרה, ללכת לעבוד וללמוד. אני מתארת את המקום הזה כבית ולא סתם. הוא מאפשר רמה של שיח פתוח לחלוטין, לדוגמה, נערה שהייתה צריכה גמילה, או מישהי עם מחשבות אובדניות. הוא מעודד לשמוע ולטפל בבעיות וזה לא מובן מאליו. המון מסגרות אומרות אם את שותה את בחוץ, פה הם אומרים שזה הבית שלך תצאי לגמילה ותחזרי, יש לך לאן לחזור. זו ההזדמנות שהמון נערות צריכות. אני עובדת עם נערות בסיכון, ואני רוצה לדעת שיהיה לי לאן לשלוח אותן, יש הרבה נערות שאני פוגשת בעבודה שצריכות מקום כזה".

קמפיין הרשת נגד ייבוש מעונות חסות הנוער

מעמותת אותות שמפעילה את מעונות בית אריאל ואורנים נמסר כי "אנו מצרים על החלטת משרד הרווחה על סגירת שתי מסגרות חשובות אלה, שבמהלך עשרות שנות פעילותן, נתנו מענה טיפולי, שיקומי לאלפי נערות בסיכון ומצוקה אשר בסוף התהליך שולבו כבוגרות מיטיבות בחברה הישראלית. אנו תקווה כי החלטה זו תשתנה ונצליח להמשיך לתת לנערות הכל כך זקוקות את המענה המתאים".

מאיגוד עובדי חסות הנוער בכוח לעובדים נמסר כי "לאחר תקופה ארוכה של חוסר וודאות והודעות מתחמקות יצא המרצע מן השק – מעל ראשם של העובדים ובניגוד לעמדתם של אנשי המקצוע, ממשיך משרד הרווחה במגמת הסגירה של מסגרות טיפוליות בקהילה. לאחר סגירה הדרגתית של חלופות המעצר, הגיע תורן של המסגרות הפתוחות לנערות. האמירה של משרד הרווחה ברורה – מקומן של נערים ונערות בסיכון היא מאחורי סוגר ובריח. בין אם בבית כלא ובין אם במסגרת נעולה, שנים של עבודה מסורה שמטרתה שיקום אמונם של בני הנוער בקהילה נמחקים ביד גסה.

"שוב חוזרת הטענה כי מסגרות אלו מצויות בתפוסה חלקית, אך לתפוסת החלקית הסבר אחד – מדיניות ‘ייבוש’ מתמשכת מצד משרד הרווחה שמציב חסמים לקליטת נערים ונערות במסגרות. אנו מקבלים כל העת הודעות מאנשי מקצוע שמפנים נערים ונערות למסגרות ולא מבינים מדוע לא נקלטו!

"לפני כשנה הבטיח משרד הרווחה בהודעה חגיגית כי בכוונתנו להלאים את מסגרת חסות הנוער וחזר בו. עתה מבטיח משרד הרווחה ‘רפורמה חדשה’ אך לא מגדיר לוחות זמנים או תקציבים לביצועה, ובכל זאת ממשיך לסגור מסגרות, לצמצם אפשרויות הטיפול לנוער בסיכון, להפקיר את בני הנוער ולהתנער מאחריות המדינה על שלומם.
אנו גאים כי עמידתם המשותפת של עובדי המסגרות ובוגרות המסגרות הביא לחשיפת המהלך החד צדדי של משרד הרווחה שנועד לעבור במחשכים. נמשיך להיאבק על זכותם של בני נוער בסיכון למסגרת תומכות ומחזקות בקהילה, ועל מקום עבודתם של עשרות העובדים".

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים מסרה כי "אנו עדים בשנים האחרונות להתנהלות שאינה שקופה, אינה מקצועית ומכוונת לסגירה באופן לא תקין של מסגרות איכותיות שבמשך שנים עשו עבודה מקצועית וחשובה מאין כמוה עם נוער בסיכון. היום מודיע משרד הרווחה על סגירת חמישה מסגרות אשר יש להן רשימות המתנה ארוכות.
הרפורמה עליה הכריז משרד הרווחה נעשתה במחשכים, באופן בלתי שקוף ואנו דורשים הקמה של ועדת מומחים מקצועית שתקיף את כל ההיבטים של הטיפול בנוער בסיכון. נוסף על כך, הרפורמה עלולה לפגוע בעובדים ועובדות סוציאליים ובעובדים מקצועיים אחרים ואנו דורשים לקחת חלק בוועדה מקצועית זו כדי לוודא שזכויות בני הנוער וזכויות העובדים אינן נפגעות".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website