מת הנשיא ה-41

ג’ורג’ בוש הרברט ווקר נולד ב-12 ביוני 1924 במסצ’וסטס, היה לטייס הקרב הצעיר ביותר בצי האוויר האמריקאי ולחם במלחמת העולם ה-2, לאחר מכן למד באוניברסיטת ייל היוקרתית ובמהרה נכנס לעסקי הנפט. בגיל 40 היה כבר מיליונר והחל את צעדיו בפוליטיקה. היה שגריר ארה"ב באו"ם, שגריר בסין, נציג בבית הנבחרים ועוד.

לאחר שכהן כסגן נשיא ארה"ב של הנשיא השמרן רונלד רייגן, רץ בעצמו לנשיאות ונבחר לנשיאה ה-41 של ארצות הברית. ב-20 בינואר 1989 הושבע לתפקידו, בו כיהן ארבע שנים. "רוח חדשה מנשבת ונראה שנולד עולם המתרענן בטעמה של החירות. בליבותיהם של האנשים, אם לא למעשה, ימיהם של הרודנים תמו. עידן הטוטליטריות חולף לו, השקפותיו המיושנות התנפצו כמו עלים הנושרים מעץ עתיק חסר חיים", אמר בוש בנאום ההשבעה.

בתקופת כהונתו פלשה ארה"ב לפנמה, בריה"מ התפרקה וחומת ברלין נפלה, אך האירוע המשמעותי ביותר התרחש דווקא במפרץ – מה שזכה לשם מלחמת המפרץ. ב-1990 פלשה עיראק בהנהגת סדאם חוסיין לכויית העשירה בנפט. בוש גיבש קואליציה נגד עיראק, ובתחילת 1991 החלו הכוחות האמריאקאים לפעול במפרץ הפרסי. בנסיון לגרור אותה לתגובה, שיגרה עיראק עשרות טילי סקאד לעבר ישראל.

ב-1992 התחרה מול בוש ביל קלינטון הדמוקרט. קמפיין הבחירות המוצלח של קלינטון התמקד בכלכלה, ובשיטה האמריקאית. כהונתו של בוש התאפיינה במדיניות חוץ פעילה, כשהאבטלה בארה"ב הרקיעה למעל 14%, ורבים מהאמריקאים חשו במיתון.

בוש סבל ממחלת הפרקינסון, ובשנים האחרונות היה מרותק לכיסא גלגלים. בשנה שעברה הואשם ע"י 4 נשים שונות בהתנהגות מינית מטרידה. בוש נפטר בביתו בטקסס והוא בן 94.

בנו של בוש, ג’ורג’ וו בוש, שכיהן גם הוא כנשיא ארה"ב מסר כי "אני ומשפחתי מצטערים להודיע כי אחרי 94 שנים יוצאות דופן אבינו האהוב מת. ג’ורג’ בוש היה אדם בעל תכונות אישיות נעלות והאבא הכי טוב שילדיו יכלו לבקש. משפחת בוש כולה מודה על שנותיו של אבינו ומתאבלת עליו". הנשיא טראמפ הודה לבוש על "השיפוט הצודק שלו וכושר המנהיגות".

הנשיא לשעבר, ברק אובמה, התייחס גם הוא למותו של בוש. הוא אמר שארה"ב איבדה "פטריוט ומשרת ציבור מסור" וכי "מורשתו של בוש, תחושת השליחות שלו, היא משהו שאיש לא יוכל להשתוות אליו- על אף שהיה רוצה שננסה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "בשמי ובשם אזרחי ישראל אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחת בוש ולעם האמריקני על לכתו של פטריוט אמריקני דגול, הנשיא ג’ורג’ הרברט ווקר בוש. מנהיגותו האחראית והנבונה בתום המלחמה הקרה, הבטיחה את הרחבת הדמוקרטיות תוך שמירה על שקט עולמי. העם בישראל תמיד יזכור את מחויבותו לביטחון ישראל, את תרומתו החשובה לשחרור יהודי ברית המועצות ומאמציו לקדם שלום במזרח התיכון בוועידת מדריד".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website