נגיף ללא גבולות | נשיא איראן רוחאני טוען כי 80% מהאוכלוסיה במדינה נדבקה בקורונה

עם יותר ממיליון חולים, כ-37,000 מאושפזים במצב קשה ו-50,000 קרבנות, נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בעולם. כמחצית מחולי הקורונה המאובחנים חיים באירופה וכרבע מהם בארה"ב, אולם יש לציין כי בעולם המערבי נערכו הרבה יותר אבחונים לגילוי המחלה. נכון להבוקר (שישי) אובחנו ברחבי העולם 1,015,877 חולים ו-53,218 בני אדם מתו מהמחלה. הנתונים העדכניים כאן.

ארצות הברית: משלוח ראשון של מסכות וציוד רפואי הגיע לארה"ב מיריבתה ההיסטורית – רוסיה, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ קיבל את הצעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להעביר סיוע הומניטרי כדי להילחם בהתפרצות הנגיף. מטוס התובלה הצבאי, מדגם אנטונוב An-124-100, המריא מנמל התעופה חקלובסקי שבפאתי מוסקבה ברביעי בלילה, והגיע אתמול (חמישי) לארצות הברית לאחר שעצר לתדלוק באירלנד. בטלוויזיה הממלכתית הרוסית תועדה בטן המטוס, ובו נראו ערימות של קופסאות קרטון. זאת בזמן שרוסיה סובלת בעצמה ממחסור במסיכות ובציוד רפואי אחר.

שלט בכניסת בית קלונוע באיווה, ארה"ב. 1 באפריל 2020. (AP Photo/Charlie Neibergall)

הקפטן של נושאת מטוסים ‘תיאודור רוזוולט’, שעל סיפונה משרתים יותר מ-4,000 חיילים, קרא לעזרה דחופה כדי לבלום את התפרצות הנגיף בכלי השיט. זאת לאחר שעשרות אנשי צוות נדבקו. נושאת המטוסים עוגנת כעת בגואם. "אנחנו לא במלחמה. מלחים לא צריכים למות", כתב הקפטן ברט קרוזייר במכתב לפנטגון, והמליץ לשים בהסגר כמעט את כל הצוות. לדבריו, מאחר שמספר גדול של מלחים חיים בחללים סגורים בנושאת המטוסים, בידודם של חולים הוא כמעט בלתי-אפשרי.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

חלוקת מזון בשכונה במיאמי, ארה"ב. 1 באפריל 2020. (AP Photo/Wilfredo Lee)

אתמול (רביעי) מתו בארה"ב 928 חולי קורונה ביממה אחת. מדובר במספר המתים הגדול ביותר ביממה אחת מאז שפרצה המגיפה בסין.

  • בארה"ב אובחנו כ-236,000 חולי קורונה ומעל 5,600 מתו מהמחלה.

איראן: הנשיא חסאן רוחאני אמר כי מספר נשאי הקורונה במדינה גדול בהרבה ממספר המאובחנים, והוא עשוי להגיע ל-80% מהאוכלוסייה. במסיבת עיתונאים שנערכה שלשום וצוטטה ברשת BBC בפרסית, קרא רוחאני לאזרחים להישאר בבידוד בביתם. אתמול אמר ראש מטה המאבק בנגיף הקורונה במחוז טהראן כי "כל אזורי הבירה טהראן נגועים". עוד הוסיף, תוך שהוא מעביר ביקורת על ההתמהמהות הארוכה של המשטר האיראני בטרם הוכרז סגר, כי "לפני ה-20 במרץ, חלק מהאזורים בטהראן היו פחות נגועים, אך אלה שיצאו מהבית גרמו להתפשטות הנגיף בכל חלקי העיר".

טהראן, איראן. 31 במרץ 2020. (Photo by Majid Saeedi/Getty Images)

‘מגדל אזאדי’ המפורסם בטהראן הואר בלילות האחרונים בדגלים, שמות ותמונות המסמלים את המאבק בוירוס הקורונה. על המגדל הוקרנו דגליהן של עשרות מדינות שנפגעו ממגפת הקורונה, שמות של ערים ברחבי העולם בהן התפרצה המגפה, ותמונות של אנשי מערך הרפואה באיראן שמתו מהנגיף.

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו רמז שלשום על אפשרות להקלה מסוימת בסנקציות על איראן, בעקבות ההתפרצות הקשה של המגפה. בשיחה עם עיתונאים הדגיש פומפאו שהעברת ציוד הומניטרי ורפואי לאיראן מוחרגת מהסנקציות עליה, אותן חידש הנשיא דונלד טראמפ ב-2018, לאחר שפרש מהסכם הגרעין. אחד העיתונאים שאל הערב את פומפאו אם בשלב מסוים עשויה להגיע נקודה שבה וושינגטון תשקול מחדש את עמדתה, שמתנגדת נחרצות להקלה בסנקציות. "אנחנו בוחנים את המדיניות שלנו כל הזמן. אז האם אי פעם נשקול זאת מחדש? בהחלט".

  • באיראן אובחנו כ-50,000 חולי קורונה ומעל 3,100 מתו מהמחלה.

קנדה: ראש ממשלת קנדה, ג’סטין טרודו, קרא הלילה ל"מאמץ קנדי משותף" במאבק בקורונה וביקש להפגיש את הפרלמנט על מנת שיוכל לאשר את חבילת הסיוע הענקית שממשלתו הציעה לקנדים. שר האוצר הקנדי ביל מונרו אמר שחבילת הסיוע המוצעת תכלול 105 מיליארד דולר קנדי (כ-74 מיליארד דולר) בהוצאה ישירה. סכום השווה ל-5% מהתמ"ג הקנדי. נוסף על כך החבילה תכלול הקלה במיסים לעסקים ולתושבים בסך 85 מיליארד דולר קנדי (כ-4% מהתמ"ג הקנדי). "זוהי התכנית הכלכלית הגדולה ביותר בהיסטוריה של קנדה" אמר טרודו, "ולכן ביקשתי מהמפלגות האחרות לתמוך בה בפרלמנט במאמץ קנדי משותף". מוקדם יותר השבוע דווח בתקשורת הקנדית כי סופי טרודו, אשתו של ראש הממשלה, החלימה ממחלת הקורונה בה נדבקה לפני כשלושה שבועות.

  • בקנדה אובחנו מעל 11,000 חולי קורונה וכ-130 מתו מהמחלה.

טורונטו, קנדה. 1 באפריל 2020. (Photo by Cole Burston/Getty Images)

הפיליפינים: הנשיא רודריגו דוטרטה קרא בלילה בין רביעי לחמישי לשוטרים לירות למוות במי שיתפרע ויפר את כללי הסגר שהוטל במדינה. בנאום לאומה ששודר בערוצי הטלוויזיה, אמר דוטרטה שחיוני כי כל האזרחים ישמרו על כללי הסגר. "זה הולך ונעשה גרוע יותר. אז שוב, אני מדגיש בפניכם את חומרת הבעיה ואומר לכם שאתם חייבים להקשיב", אמר דוטרטה. "ההוראות שלי לשוטרים ולצבא… אם יש בעיה ויש תקרית שבה הם מחזירים מאבק והחיים שלכם בסכנה, תירו בהם למוות", הוא הוסיף. "זה ברור? למוות. במקום שתעשו בעיות, אני אקבור אתכם".

הדברים נאמרו על רקע התפרעויות בשכונת העוני קזון סיטי שבמנילה. המהומות בשכונת העוני החלו לאחר שתושבים דרשו מהממשלה מזון ותרופות והתגודדו לצורך כך בהפגנה שהפרה את כללי הבידוד. המשטרה עצרה 21 מפגינים בשכונה. במשטרת הפיליפינים אמרו בעקבות נאומו הלילה שהם הבינו את דבריו כניסיון להדגיש את חשיבות השמירה על הסדר הציבורי, והבהירו שאין בכוונתם לירות במישהו.

  • בפיליפינים אובחנו כ-2,600 חולי קורונה ומעל 100 מתו מהמחלה.

הפגנות בפיליפינים. 30 במרץ 2020. (AP Photo/Aaron Favila)

Leave a Reply

Name *
Email *
Website