נציגי עשר רשתות המזון המעוניינות לרכוש את ‘קואופ’ ייפגשו עם נאמני החברה

נציגי עשר רשתות המזון שהגישו הצעות לרכישת רשת הסופרמרקטים "קואופ" יוזמנו בימים הקרובים לשיחות אצל הנאמנים רו"ח חן ברדיצ’ב ועו"ד שלמה נס, זאת במטרה לסייע לנאמנים לבחור את הרשת שתזכה לרכוש את קואופ, לאחר שאלו הודיעו כי ישאפו לסגור את העסקה עד פסח הקרוב. השיחות יתקיימו במטרה לגבש עמדה על המועמד המתאים ביותר, לאחר שעשר רשתות מזון הגישו מחירים דומים לנאמנים.

לפני כחודש וחצי הגישה הנהלת רשת קואופ בקשה להקפאת הליכים לבית המשפט המחוזי בירושלים, בעקבות בעיית תזרימים שהביאה לחוסר יכולת לשלם לספקים ולמעשה לחוסר יכולת לפעול. בית המשפט קיבל בתחילת החודש שעבר את בקשת ההנהלה, מנכ"ל הרשת עופר פיינשטיין התפטר, ושני הנאמנים מונו לנהל את הרשת עד לסיום המשבר.

רמי לוי. צילום: פלאש 90

ברדיצ’ב ונס כבר הודיעו בחודש שעבר שבכוונתם למכור את הרשת לאחת מרשתות המזון הגדולות יותר, במטרה להחזיר את סניפי קואופ לפעילות שוטפת תחת בעלות חדשה. רשת קואופ נחשבת להשקעה כדאית בעבור רשתות מזון רבות, בגלל מיקום הסניפים ושווי הנדל"ן שברשות הרשת. בין הרשתות שהגישו לנאמנים מועמדות לרכישה – רשת רמי לוי, ויקטורי וזול ובגדול.

אלף עובדי רשת קואופ דורשים שהרשת תימכר כמקשה אחת. במילים אחרות, עובדי הרשת מעוניינים שהסניפים יעברו כולם, יחד עם העובדים לבעלים חדש אחד, איתו יחתם הסכם קיבוצי שיחול על כלל עובדי הרשת הממוזגת. נציגי ועד העובדים נפגשו בחודש האחרון עם נציגי מספר רשתות שהביעו עניין ברכישה, ובמספר פגישות עלתה התנגדות מצד הרוכשים להשוות את תנאי עובדיהם הנוכחיים עם אלו של עובדי רשת קואופ. לחלופין, הציע יו"ר ועד עובדי הרשת אורי צרפי, כי הבעלים החדש יפעיל את שתי הרשתות כמותגים נפרדים, עם הסכמי עבודה נפרדים, אבל דוחה את האפשרות להקים רשת ממוזגת אחת עם שני הסכמי עבודה.

התנהלות העובדים מול ההנהלה תהיה תלויה במידה רבה בזהות הרוכש העתידי, ואורי צרפי, יו"ר הוועד נפגש כבר עם נציגי זול ובגדול ורמי לוי, ומתכנן להיפגש עם מחסני השוק בזמן הקרוב. כך, בפגישתו עם נציגי רשת רמי לוי שמתעניינת ברכישה הביעו נציגי הרשת מוכנות להגיע להסכם עם העובדים שבו הם מקבלים את דרישות העובדים אך בתמורה מתחייבים העובדים בכתב שלא לקיים שביתות.

אנשים עושים קניות בסופרמרקט בירושלים, נובמבר 2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

"אנחנו הבהרנו את העמדה שלנו. הסכם עבודה קיבוצי כמובן, עבודה מאורגנת, הסתדרות. זה יהרג ובל יעבור, אין שאלה. עכשיו הם צריכים לעשות את החשבונות שלהם" אמר צרפי על השיחות עם נציגי רשתות המזון. "אנחנו רוצים את התנאים שיש לנו היום גם אצל הקונה החדש" הוא אומר. ועד העובדים שואף להצטרף לרשת הרוכשת כחברת בת, בה ישמרו כל תנאי העבודה הנוכחיים "אחרת, הם יצטרכו להשוות את התנאים של כל העובדים" הסביר, והבהיר שהוועד לא יקבל הפרדה בתנאים בין עובדים ברשת.

ברדיצ’ב ונס כבר הודיעו שיתמכו בדרישת העובדים למכור את החברה כמקשה אחת, דבר שעלול לסבך את ניסיונן של רשתות המזון הגדולות כמו רמי לוי וויקטורי לזכות במכרז. רכישת קואופ כמקשה אחת עלולה להוות בעיה בעבורם בשל הגודל הנוכחי שלהם. מיזוג עם רשת קואופ עלולה להביא להתנגדות מצד הממונה על ההגבלים העסקיים, ובמקרה כזה הם עלולים לנסות ללחוץ על חלוקת הסניפים ביניהם – דבר שהעובדים מתנגדים לו באופן מוחלט.

קואופ היא רשת סופרמקטים ייחודית למדי בישראל. למעשה, הרשת נמצאת בבעלותה של האגודה השיתופית " קואופ ישראל". האגודה היא למעשה קואופרטיב צרכני, בו חברים כ-13,000 חברים. הקואופרטיב מתנהל באופן דמוקרטי, וכל חבר רשאי להצביע בנושאים שונים, ובין היתר על הרכב הנהלת הרשת. בניגוד למבנה הרגיל של בעלי מניות, החברה אינה מחלקת דיבידנדים לחברי האגודה, אלא הם זוכים להנחה של 10% על הרכישות ברשת.

לקואופרטיב הצרכני יש היסטוריה ארוכה, ומספר קואופרטיבים מסוג זה התקיימו לאורך השנים בישראל. קואופ ישראל התחיל כ"קואופ ירושלים" בשנת 1939, ומפעיל מאז שנות ה-70 רשת סופרים. החל בשנות האלפיים התרחבה החברה אל מחוץ לירושלים ורכשה סניפים באזורים שונים בפריפריה הגיאוגרפית בישראל.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website