נשרף בית הספר “השלום” לילדי פליטים, שהקימו מתנדבים ישראלים באי לסבוס שביוון

בית הספר ‘השלום’ לילדי פליטים שהוקם באי לסבוס ביוון על ידי מתנדבים ישראלים, נשרף הלילה. על פי הודעת המדריכים במוסד החינוכי, אין נפגעים באירוע, אך למבנה בית הספר, בו לומדים כ-1,000 תלמידים, ולמרכז הקהילתי הצמוד אליו, נגרם נזק רב, כמו גם לציוד שהיה בתוכם. המשטרה המקומית פתחה בחקירה ונבדק חשד להצתה.

לדברי המדריכים במקום, לאחרונה נרשמה מתיחות בין ארגוני ימין קיצוני לבית הספר על רקע המתח באי בנוגע למחנה הפליטים שהוקם בו ואמור לאכלס לא יותר מ-3,000 בני אדם, אך מונה כיום מעל ל-20 אלף בני אדם. על האי כולו חיים רק 27 אלף אזרחים יוונים. העוינות והמתח בין היוונים לפליטים התגברה ביתר שאת בשבועות האחרונים בעקבות גל חדש של פליטים שהחל לזרום ליוון בעקבות החלטתו של נשיא טורקיה, רג’יפ ארדואן, לאפשר לפליטים שנמצאים היום בשטחה של טורקיה לעבור ליוון. בעקבות התנגדות האיחוד האירופאי ותגובה קשה של הממשלה היוונית לגל הפליטים, הכריז ארדואן במוצ"ש שהוא עוצר את יציאת הפליטים מארצו בטענה שהיא אינה בטוחה.

השריפה בבית ספר "השלום" באי לסבוס (באדיבות בית הספר)

בית הספר ‘השלום’ הוקם על ידי מתנדבים יהודים וערבים מתנועת השומר הצעיר ואג’יאל לפני כשלוש שנים, בעיצומו של משבר הפליטים, ומאז עברו בו אלפי ילדים ובני נוער שברחו עם משפחותיהם מסוריה, מאפגניסטן, מעיראק, מלוב, מקמרון ועוד. בשנים האחרונות בית הספר צמח ממבנה קטן עם שתי כיתות למבנה גדול המכיל תשע כיתות, בהן מלמדים מורים מקהילות הפליטים ומעבירים שיעורים ופעילויות בשפת האם שלהם, בשיתוף פעולה עם מדריכים ואנשי חינוך ישראלים.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ההנהגה החינוכית של בית הספר ביקשה לציין שבשנים האחרונות תושבי האי לסבוס בחרו לארח מעל לעשרים אלף פליטים בביתם ופעלו בשיתוף פעולה מירבי יחד עם בית הספר. עם זאת, אך המצב באזור החמיר לדבריהם בתקופה האחרונה מפאת חוסר האחריות של הממשלה והאיחוד האירופי. "לצד הכוחות הקיצוניים שפועלים ביוון ובאי, בשבועות האחרונים עומדים מקימי בית הספר בסולידריות עם תושבי האי לסבוס", מסרה רוני הוס, מצוות בית הספר. "בית הספר נשרף הלילה אבל היסודות החזקים שלו שבנויים מעשרות אלפי אנשים שעברו בשעריו, שעיצבו את דמותו, שבנו אותו יחד למען עתיד טוב יותר, נשארו. אנחנו נמשיך במשימה שלנו. בית הספר יבנה מחדש, בניין של לבבות פועמים, מחנכים ומחנכות, תלמידים ותלמידות ששלום עבורם זו לא רק מילה, זו מציאות יום יומית."

השריפה בבית ספר השלום באי לסבוס (באדיבות בית הספר)

"בית הספר הזה היה התקווה של הילדים והמורים שם"

"אפשר היה לצפות שדבר כזה יקרה", אמרה ל’דבר’ לוסי אהריש, שבחודש האחרון נסעה להתנדב במחנה. "בחודשים האחרונים היחסים בין המקומיים לפליטים והארגונים שמפעילים את בית הספר עלו על שרטון." לדבריה, כמה ארגוני ימין קיצוני נכנסו לאי כדי להתסיס את המצב אך למרות הסכנה, הארגונים שמפעילים את בית הספר החליטו להמשיך בפעילות במתכונת רגילה.

"זה באמת מצב שהוא בלתי נסבל לכולם, אפשר להבין את יוון שלא מוכנה להכניס יותר פליטים, עם המצב הכלכלי הקשה" הוסיפה אהריש. "מחנה הפליטים במצב נורא, זה אנשים שחיים בתוך פחי אשפה, אתה רואה שם צללים של בני אדם. בית הספר הזה היה התקווה של הילדים והמורים שם. הוא נתן להם מסגרת ואופטימיות. וכשאתה רואה איך צעירים ישראלים דואגים ועוזרים להרבה מאוד ילדים מארצות ‘אויב’ כביכול, זו גם ההסברה הכי טובה שיכולה להיות למדינת ישראל בעולם."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website