סיבוב הספינה, השמפניות, והכתף החמה – כל החשדות העיקריים כלפי נתניהו

היועמ"ש ואנשיו פרסמו אמש את כתב החשדות המלא כנגד נתניהו – שוחד והפרת אמונים. האישום, הנפרס על פני 57 עמודים, חושף את האופן בו צוותי הפרקליטות שעסקו בתיקים בחודשים האחרונים רואים את התנהלותו של נתניהו בשלושה תיקים אלה, ומספקים לפרטי פרטים את השיטתיות בה פעל נתניהו בין היתר בעניין המתנות ומול אתר החדשות וואלה.

היועץ המשפטי לממשלה הכריע כי ראש הממשלה נתניהו יועמד לדין בכפוף לשימוע בשלושת התיקים בהם היה חשוד: בעבירת שוחד בתיק 4,000 (תיק בזק), עבירת מרמה והפרת אמונים בתיק 1,000 (תיק טובות ההנאה), ועבירת מרמה והפרת אמונים בתיק 2,000 (תיק ידיעות אחרונות).

בנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

תיק 4,000 – לא שתיים וחצי כתבות; נתניהו ערך בעצמו את סרטון "הערבים נוהרים לקלפיות" וביקש לפרסם אותו ככתבה הראשית באתר וואלה במשך שעות ארוכות;

תיק 4,000 מצטייר כתיק המגובש, המפורט, והמבהיל ביותר מבין תיקי ראש הממשלה. התיק מתמקד במערכת היחסים שנרקמה החל משנת 2012 בין נתניהו, ובין שאול אלוביץ’ – בעל השליטה בקבוצת ‘יורוקום’, באמצעותה החזיק במספר חברות ציבוריות, ביניהן קבוצת בזק. בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, החברות בבעלותו היו נתונות בחובות של 800 מיליון שקלים.

כתב החשדות מפרט את הדאגה הרבה בה החזיק נתניהו בשנים אלה, כלפי האופן בו הוא מוצג בתקשורת. בתוך כך, בולט האופן הריכוזי והצמוד מאוד בו נתניהו דאג לאופן סיקורו: "תחום הסיקור התקשורתי היה בעל משמעות רבה עבורך (נתניהו – ע.י) ועבור רעייתך שרה נתניהו, וייחסתם לו חשיבות מכרעת. בתקופה הרלוונטית ניהלת את תחום התקשורת והדוברות באופן ריכוזי, נהגת לאשר ואף לנסח בעצמך חלק מההודעות שהופצו לכלי התקשורת, והנחית את אנשיך באופן פרטני באשר לפעולות שונות שעליהם לנקוט בתחום התקשורת והדוברות. שיפור הסיקור התקשורתי ואיתור אמצעים להפצת מסריך היו אינטרסים משמעותיים מאוד עבורך".

כתב החשדות מתאר כיצד סביב שנת 2012 נוצר הקשר בין בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ’, לבני הזוג נתניהו, עד שבני הזוג נתניהו הזמינו את בני הזוג אלוביץ’ לארוחת ערב בשנת 2013 במעון ראש הממשלה. שם, "במהלך ארוחת הערב המשותפת, העליתם אתה ורעייתך שרה נתניהו בפני בני הזוג אלוביץ’ תלונות שונות ביחס לסיקור התקשורתי לו זכיתם מכלי התקשורת בישראל בכלל, ומאתר וואלה בפרט. בארוחת הערב סוכם ביניכם כי תוכלו להפנות לבני הזוג אלוביץ’, בעצמכם ובאמצעות אנשיכם, דרישות הנוגעות לסיקור התקשורתי באתר וואלה".

שאול אלוביץ ורה"מ נתניהו (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

בעת הזאת, "ידע אלוביץ’ שיש ביכולתך לקדם את האינטרסים שלו ושל קבוצת יורוקום, הן מכוח תפקידך הפורמאלי כראש הממשלה ובשל הצורך בחתימתך על אישורים שונים הדרושים למהלכים עסקיים של קבוצת בזק, והן מכוח מעמדך והשפעתך כשר התקשורת, הגורם שאמון על הרגולציה והפיקוח על קבוצת בזק וחברות נוספות שבשליטתו".

אז, הפכה מערכת היחסים בין השניים למערכת יחסים הדדית של "תן וקח", שכללה טובות הנאה שנתן אלוביץ’ לנתניהו בתחום הסיקור, תמורת הציפייה לקידום האינטרסים שלו. בין קידום אינטרסים אלה, עולה למשל עסקת בזק-יס, שדרשה את אישורו של נתניהו כשר תקשורת. העסקה הובילה לכך שבזק שילמה לקבוצת יורוקום בשליטת אלוביץ’ מיליארד שקלים – ששימשו את אלוביץ’ להחזרת חובותיו.

כתב החשדות מפרט דוגמה אחר דוגמה לאופן בו נתניהו, דרך מתווכים שונים, התערב באופן יום יומי בסיקור החדשותי שהתפרסם באתר וואלה – בין אם מדובר באופן בו הוא ומשפחתו סוקרו, ובין אם באפון בו יריביו הפוליטיים סוקרו. בין אותם מתווכים, ניתן למנות את ניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של נתניהו וכמי שהפך לעד מדינה בתיק, ואת זאב רובינשטיין, איש עסקים המקורב למשפחות נתניהו ואלוביץ’.

כך מתוארת בכתב החשדות התערבותו של נתניהו באופן הסיקור בוואלה: "חריגות הקשר באה לידי ביטוי בדרישות אינטנסיביות רבות על פני מספר שנים, מאות דרישות, לעתים דרישות יומיומיות, שהועברו לא פעם בשעות יוצאות דופן, לסיקור או למניעת סיקור כזה או אחר. חריגות נוספות של הקשר באה לידי ביטוי בדרישה להתערבות בוטה של בעל השליטה בתכנים ספציפיים של האתר לפי דרישותיכם. ואכן, במקרים רבים מאוד, בעקבות הדרישות, התערבו בני הזוג אלוביץ’ בסיקור שניתן לך או למשפחתך או ליריבך הפוליטים, ובמקרים רבים התערבותם הובילה לשינוי הסיקור. בתקופה זו, רווחה בקרב אנשיך התפיסה שאתר וואלה הוא אתר המשתף פעולה בצורה חריגה עם לשכתך וניתן להשפיע על התכנים שבו באופן המיטיב עמך ועם רעייתך, בצורה שאינה אפשרית במרבית כלי התקשורת האחרים".

מערכת החדשות של וואלה (צילום: משה שי / פלאש 90).

"דרישותיכם לבשו צורות שונות. בין היתר, העברתם דרישות להעלאת ידיעות חיוביות העוסקות בך, ברעייתך שרה נתניהו ובבני משפחתכם ותמונות שלכם, כגון דרישתכם להעלאת תמונות מנוכחותכם בהלוויית ראש הממשלה אריאל שרון; דרישות לפרסום ידיעות בעלות מסרים פוליטיים שחפצת בהפצתם לציבור רחב, כגון דרישתך לפרסם בבולטות ובמשך שעות רבות סרטון מטעמך ביום בחירות 2015, בו התרעת כי "הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפיות", וקראת למצביעי הימים להצביע עבור מפלגתך; דרישות להגדלת זמן החשיפה של ידיעות חיוביות מבחינתכם ולמתן מקום בולט יותר לידיעות אלה, למשל דרישות להשאיר ידיעות הנוגעות למצבו הרעוע של מעונך הרשמי למשך זמן רב מהרגיל באתר".

השפעת נתניהו על אופן הסיקור נמשכה עד שנת 2017, אז "הפסיק אילן ישועה לשתף פעולה עם דרישותיכם להטיית הסיקור. זאת, על רקע פניותיהם של בני הזוג אלוביץ’ אליו בדרישה לתאם עדויות ולשבש ראיות הנוגעות לדרישות הסיקור ולהיענות להן, לאור חששם מפני חקירה צפויה בעניין".

כתף חמה

כדוגמה להתערבות כזו, מצטט כתב החשדות שיחה שהתקיימה בין שאול אלוביץ’ לאילן ישועה, מנכ"ל וואלה,  סביב מועד הבחירות בינואר 2013.

אלוביץ’: "החומר שהעברתי לך אחה"צ חשוב ביותר, בעיקר מה שמצאו שאשתו של בנט עבדה כשפית במסעדה לא כשרה (העברתי את התמונה שלה, שם ותאור המסעדה והתפריט של השרצים) והיא אישה דתיה… החומר השני והחשוב זה הציטוט של אלדד יניב שהוא חבר של בנט, ואומר אם לא להצביע לשמאל אז להצביע לבנט".

ישועה: "קיבלתי, הראשון אסור, השני אנסה בהמשך, לא היום, כי יהיו 3 נגדו וזה לא סביר".

לאחר נסיונות קצרים של ישועה לא לקבל את הדרישות במלואן, נמשכת השיחה:

אלוביץ": "הוא יושב ומסתכל על וואלה… הוא מתכוון לגדול"

ישועה: "אני וכל המערכת על זה"

אלוביץ’: "חשוב לו ולה בהיסטריה זה המסעדה ואלדד יניב"

ישועה: "הבנתי, ניתן להם כתף עד הסוף כולל המסעדה ואלדד… הכל יהיה עד ראשון בבוקר".

אלוביץ’: לא טוב! הוא מבקש שיקראו על זה בסופשבוע… הוא צועק חבל על הזמן זה עלה במבזק לא ככתבה ורק ההודעה של השילוט זה לא בסדר…"

ישועה: "תוך דקות זה בראשי"

אלוביץ: "לא יאמן שהגדול יושב ומחכה שעות ואנחנו לא מצליחים להעלות שטות כזאת"

ישועה: "עלה"

אלוביץ: "סוף סוף תשאיר הרבה זמן… מהחבר: בבקשה שישאירו את זה קצת למחר בגלל שעת הלילה ושמחר יעלו למשך שבת עד מוצש את המסעדה ואלדד יניב"

ישועה: "הנחיתי להשאיר לפחות עד 10 בבוקר מחר"

אלוביץ’: "מבקש עד 11 ויעקוב על ההמשך ממחר, הוא ממש מבקש דחיפה עד יום שני בערב חשוב לו סופש"

ישועה: "בסדר יקבל כתף חמה על הסופש ועד יום שני"

בנימין נתניהו ושאול אלוביץ׳, המעורבים בתיק 4000 (צילום: פלאש 90 ; בזק. גרפיקה: אידאה).

"לא קל איתם"

בפעם אחרת, פנה רובינשטיין לאילן ישועה בשעה 05:58 לפנות בוקר, בדרישה מטעם נתניהו לפרסום ידיעות בדבר הוצאות חריגות של נשיא המדינה. רובינשטיין כתב לישועה: "בוקר טוב מצטער על השעה צו 8 יש לי… צריך אותך בהול בבקשה". לאחר שיחות טלפון, המשיכו השניים להתכתב על כך:

ישועה: "דיברתי עם ינון הכל על האש… שלח במייל חומרים"

רובינשטיין: "רק שלא ישרף יותר מדי… אני בקו איתם המגמה להוציא במהירות על מנת להעיר שיח ציבורי ואת בית הנשיא"

ישועה: "שלח חומרים ינון כבר על זה"

רובינשטיין: "מעולה!! תזכור ההצעה לטוס ביחס ואם לא לחסוך משמעותית בשליחת היו"ר.. תעשו כותרת שירדו לי מהוריד". בהמשך, פורסמה באתר וואלה ידיעה בה נכתב כי נתניהו החליט לבטל את נסיעתו לחו"ל בשל העלויות הגבוהות הצפויות בנסיעה זו. על כך כתבו השניים זה לזה:

ישועה: "טופל"

אלוביץ’: "לא קל איתם"

ישועה: "כן זה הקליינט"

לא מעט התכתבויות נוספות מסוג זה, שעסקו בבקשות מטעם נתניהו להשפיע על התכנים שעלו באתר וואלה, התמזגו עם טענות על צרכיו של אלוביץ’ מנתניהו. כך למשל, מתואר מקרה אחד בו רובינשטיין פנה לאלוביץ’ בהנחיית נתניהו וביקש ממנו למנוע פרסום הנוגע ליאיר נתניהו. בעקבות דרישה זו פנה אלוביץ’ לישועה ואמר לו "אילן, תמנע זאת בכל מחיר… מחר הוא אמור לחתום על האישור להנפקה".

במקרה אחר, התפרסה בוואלה ידיעה שכותרתה: "עדויות העובדים נגד שרה נתניהו נחשפות". נתניהו חשוד בכך שפנה לאלוביץ’ וביקש ממנו להוריד כתבה זו. אלוביץ’ פנה לישועה ואמר לו "תוריד מייד זה ימנע את אישור יס… אני הורג אותך". הידיעה הוסרה.

הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי

אחת הכתבות אותן דרש נתניהו, על פי כתב החשדות, לפרסם באתר וואלה, הינה זו המציגה את הסרטון הידוע לשמצה, עליו דאג להתנצל לאחר שניצח בבחירות – הסרטון בו הוא טוען לערבים הנוהרים לקלפיות ביום הבחירות בשנת 2015. על פי כתב החשדות, נתניהו הנחה את חפץ להעביר לאלוביץ’ ולישועה את הסרטון, "שבעריכתו השתתפת אישית במהלך יום הבחירות, ובו הזהרת ששלטון הימין נתון בסכנה בשל תנועה המונית של ערביי ישראל לקלפיות וקראת למצביעי הימין לצאת ולהצביע לליכוד, ואף להניע אחרים לעשות כך. בהמשך לכך, אלוביץ’ הנחה את ישועה לפרסם את הסרטון, אשר פורסם בכותרת הראשית של וואלה תחת הכיתוב: "נתניהו בסרטון: הערבים נעים בכמויות אדירות אל הקלפי". הסרטון הושאר בכותרת הראשית במשך שעות ארוכות. בסמוך לאחר מכך כתב חפץ לישועה: "הראיתי לביבי מה יש בראשית – מבסוט"".

הסרטון שהוציא נתניהו ביום הבחירות, בדיעבד התנצל עליו, והודה שלא היו דברים מעולם

בתיק זה, נתניהו יואשם בכפוך לשימוע בעבירות קבלת שוחד, ומרמה והפרת אמונים. שאול אלוביץ’ יואשם בכפוף לשימוע בעבירות מתן שוחד, שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה, הלבנת הון, ועבירת דיווח לפי חוק ניירות ערך. גם העמדתה לדין של איריס אלוביץ’ נשקלת, בגין עבירת מתן שוחד ועבירות שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה.

תיק 2,000 – נתניהו לא נענה להצעת השוחד?

תיק 2,000 מתמקד במערכת היחסים בין נתניהו ובין נוני מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות. בכתב החשדות היא מתוארת כך: "לאורך השנים שררה בינך ובין מוזס יריבות עמוקה. לצד זאת, כל אחד מכם החזיק באינטרס שהיה בכוחו של האחר לקדם: אתה חפצת לשפר את אופן הסיקור שלך ושל משפחתך בקבוצת "ידיעות אחרונות", במיוחד בתקופה של מערכת בחירות, וידעת שלמוזס השפעה מהותית על התכנים בידיעות אחרונות וב-ynet. מוזס רצה להביא להטלת מגבלות על ישראל היום על מנת להיטיב עמו כלכלית".

על פי כתב החשדות, החל משנת 2008 ועד שנת 2014, דנו מוזס ונתניהו על שני הנושאים: פגיעה בישראל היום, והטבת סיקורו של נתניהו ומשפחתו בידיעות אחרונות. באחת הפגישות האלה, שנערכה בשנת 2014, הציע מוזס שוחד לנתניהו – הטבת הסיקור לו הוא זוכה בעיתוניו, בתמורה לקידום חקיקה שתגביל את ישראל היום – זאת, בגרסה מרוככת של הצעת חוק שהובאה לכנסת על ידי איתן כבל.

רה״מ בנימין נתניהו לצד ארנון ׳נוני׳ מוזס (צילום: הדס פרוש | קוקו / פלאש 90).

נתניהו לא מואשם בכתב החשדות בכך שנענה להצעת השוחד, אבל, כתב החשדות מציין כי הוא לא סירב להצעה, אלא "המשכת לנהל עמו שיחה ארוכה ומפורטת על מרכיבי הצעת השוחד שהביא בפניך. דנתם בשיפור הסיקור. כמו כן, קיימם דיון בנוגע לחקיקה האמורה, לרבות רעיונות שהעלית לגבי האופן בו ניתן להביא אותה לידי יישום בתקופת הבחירות, אף שלמעשה לא התכוונת לקדם את החקיקה האמורה".

נתניהו אמנם לא מואשם בשוחד בתיק זה, אך כתב החשדות מציין כי לאחר הפגישה בה מוזס הציע את הצעת השוחד, נתניהו בירר עם ח"כ אלקין וח"כ לוין האם ניתן לקדם את חוק ישראל היום בתקופת הבחירות. לאחר שנענה בשלילה, נפגש עם מוזס בשנית, פגישה אותה יזם נתניהו, על מנת "לעדכנו ולהמשיך מולו את השיח אודות מרכיבי הצעת השוחד שהניח".

לאחר מכן נכתב כי "הגם שלא נענית להצעת השוחד, עשית את הפעולות המפורטות לעיל, על מנת לגרום למוזס להשפיע על אופן סיקורך בכלי התקשורת בקבוצת ידיעות אחרונות, ולהימנע מפרסומים שליליים שיפגעו בך או בבני משפחתך. עשית כאמור תוך ניצול מובהק של תפקידך הציבורי, אשר בגינו פנה אליך מוזס בהצעת השוחד, והצגת בפניו כוונה לבחון את האפשרות שתעשה שימוש בכוחך השלטוני על מנת לקדם את החקיקה המיטיבה עמו, גם אם לא התכוונת לעשות כן".

עוד מצוין כי הפגישות בין נתניהו למוזס, לאורך כל השנים 2008-2014 לא תועדו ביומנו של רוה"מ או ביומנו של מוזס, וכי הן נערכו ביוזמתו של נתניהו.

סיבוב הספינה

נקודת הזמן בה מוזס מציע לכאורה לנתניהו הצעת שוחד, מתרחשת לקראת בחירות 2015, לאחר שפיטר את לבני ולפיד ופיזר את הכנסת. אז התנהלה השיחה המהותית בין השניים, בה נתניהו דן עם מוזס על שינוי הסיקור בעיתון בשני מישורים: שינוי הסיקור אודותיו ואודות משפחתו לסיקור חיובי בקבוצת ידיעות. שינוי שכונה על ידי נתניהו כ"סיבוב הספינה". בנוסף – שינוי לרעה של הסיקור לו זכו יריביו הפוליטים של נתניהו – כחלון ובנט.

לאחר הפגישה בה הציג נתניהו בפני מוזס נכונות לבחון את אפשרות קידום החקיקה אותה ביקש מוזס במסגרת הצעת השוחד, השפיע מוזס על הסיקור בידיעות אחרונות בשני דרכים: הצנעת ידיעה שלילית אודות שרה נתניהו באמצעות מיקומה בעמוד אחורי, וסיקור שלילי של ח"כ נפתלי בנט.

בתיק זה, מואשם מוזס בכפוף לשימוע בעבירת הצעת שוחד. נתניהו מואשם בכפוף לשימוע בעבירת מרמה והפרת אמונים.

תיק 1,000 – תיק טובות ההנאה

תיק 1,000 מתמקד בטובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים אותם קיבל כביכול נתניהו מאנשים העסקים ארנון מילצ’ן וג’יימס פאקר. מערכת היחסים בין נתניהו ובין איש העסקים ארנון מילצ’ן, מתוארת בכתב החשדות כך: "מאז 1999 אתה (נתניהו, ע.י) מקיים עם מילצ’ן קשר בעל זיקות שונות, שהעמיד אותך בניגוד עניינים חריף ומתמשך. מחודש אוקטובר 2011 ועד לחודש דצמבר 2016, לצד מערכת היחסים האישית שהתקיימה ביניכם, קיבלת טובות הנאה שונות, לעתים כמענה לבקשתך, שעיקרן אספקת טובין באופן רציף ובהיקף כספי ניכר. בתקופה הרלוונטית טובות ההנאה ניתנו לך בזיקה לתפקידיך הציבוריים ולמעמדך כראש ממשלת ישראל".

את מערכת יחסיו של נתניהו עם ג’יימס פאקר, מתאר כתב החשדות כך "בשנת 2013 הכיר לך מילצ’ן את פאקר. בשנים 2014-2016 פאקר נתן לך טובות הנאה באופן רציף ובהיקף ניכר. טובות ההנאה ניתנו לך בזיקה לתפקידיך הציבוריים ולמעמדך כראש ממשלת ישראל".

בנימין ושרה נתניהו בארוע בביתו של ארנון מילצ׳ן ב-2014 (צילום: אבי אוחיון / לע״מ).

עוד נכתב כי "במסגרת מילוי תפקידיך הציבוריים פעלת לטובת מילצ’ן, וזאת תוך שאתה מצוי בניגוד עניינים חריף בין מחויבותך האישית למילצ’ן לבין מחויבותך לציבור". כתב החשדות מפרט שלושה מקרים בהם נתניהו לכאורה פעל כך: מול גורמי ממשל בארצות הברית על מנת שיתנו למילצ’ן ויזה; כאשר פנה לשר האוצר באותה העת, יאיר לפיד, על מנת להאריך את משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה ממנו מילצ’ן נהנה; וכאשר פעל בעצמו והנחה את מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, לסייע למילצ’ן בענייני רגולציה הנוגעים לעסקת מיזוג רשת-קשת למען רווחו הכלכלי.

קו האספקה: סיגרים ושמפניות

בהמשך, מציג כתב ההאשמות ערבוב בין התיקים: זאת, כאשר נטען כי מילצ’ן שימש עבור נתניהו כמתווך מול נוני מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות, ומול שלדון אדלסון, בעליו של ישראל היום. לפי החשד, מילצ’ן היה מי שפעל עבור נתניהו לקדם בשנת 2009 הסכמה לפיה אדלסון יגביל את תפוצת ישראל היום בסוף השבוע, בתמורה לכך שמוזס ימנע מפרסומים שליליים אודות נתניהו. גם לאחר 2009, נטען כי מילצ’ן היה מי שפנה למוזס וביקש להימנע מפרסומים בעייתים אודות משפחת נתניהו.

את מענקי הסיגרים והשמפניות מכנה כתב החשדות "קו אספקה" של סיגרים ושמפניות, שניתנו לנתניהו ולשרה נתניהו באופן רציף, לאורך שנים, בשווי שהצטבר לכדי 500,000 שקלים. בנוסף, מפרט כתב החשדות כי "בשנת 2016 קיבלה רעייתך בהזדמנות אחת תכשיטים ממילצ’ן, במענה לדרישתך, ובמעורבותך".

סך טובות ההנאה מפאקר מגיעות לסכום מצטבר של כ-230,000 שקלים.

כתב החשדות מפרט גם את האופן בו נתניהו פעל להסתיר לכאורה את קבלתן של אותן טובות הנאה. וכך נכתב: "פעלת להסתרת טובות ההנאה אותן קיבלת ממילצ’ן ומפאקר, ובכלל זה נמנעת מלהצהיר בפני מבקר המדינה על ניגוד העניינים בו היית מצוי כתוצאה מקבלת טובות ההנאה והקשרים האישיים שלך עם מילצ’ן".

בתיק זה מואשם נתניהו בכפוף לשימוע בעבירת מרמה והפרת אמונים. תיק החקירה נגד ארנון מילצ’ן נסגר.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website