עובדים ביום הבחירות? כל מה שכדאי שתדעו על הזכויות שלכם

אזרחי ישראל ילכו ביום שני לקלפיות בפעם השלישית בתוך פחות משנה. גם הפעם, חשוב שכל עובד המממש את זכות ההצבעה שלו יכיר וידע גם את זכויותיו ביום הבחירות.

יום שבתון: החוק קובע כי יום הבחירות הוא יום שבתון כללי במשק, ואין לחייב עובדים לעבודה ביום זה אם אינם מעוניינים בכך, למעט עובדים בשירותים ציבוריים שקבעה וועדת הבחירות.

איפה כן עובדים? מקומות העבודה היכולים לחייב עובד להגיע לעבודתו הם בין היתר: שירותי התחבורה, מפעלים שהעבודה בהם נדרשת להמשך ברציפות, שירותי תקשורת, מפעלי מים וחשמל, אספקת דלק, חנויות מזון עד השעה 12, הובלות לחם, פירות, ירקות ומוצרי חלב עד השעה 11, עיתונות, רדיו וטלוויזיה, כוחות ביטחון ושירותי הצלה למיניהם. כמו כן עובדים בענפי הפנאי והבילוי כגון: מסעדות, בתי קפה, קיוסקים, בתי מלון, תיאטראות ובתי קולנוע. חשוב לציין כי גם מעסיקים בענפים אלו מחויבים לאפשר לעובדיהם להגיע ביום הבחירות לקלפי על מנת להצביע.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

נשיא המדינה ריבלין מצביע בבחירות לכנסת ה-21. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

מי זכאי לשכר עבור יום השבתון? עובדים שעבדו 14 יום לפחות במקום העבודה טרם יום השבתון, זכאים ליום שבתון בשכר, כלומר – משכורתם תשולם גם אם לא עבדו. במידה שעובד כזה מועסק בכל זאת ביום הבחירות, הוא זכאי לתשלום שכר בגובה 200%, או לשכר רגיל ולמתן יום חופשה חלופי בשכר ביום אחר. העובד זכאי לתשלום זכויות סוציאליות בגין שכר הבסיס בלבד, ולא בגין הכפלת השכר. עובד המועסק בשעות נוספות ביום הבחירות, יקבל 250% עבור השעה התשיעית והעשירית, -300% עבור כל שעת עבודה נוספת.

אבל יש גם יוצאים מן הכלל: לראשונה, עובדים זרים המועסקים בענף הסיעוד לא יזכו במערכת הבחירות הזאת ליום שבתון או לשכר כפול. זאת בהתאם להחלטת ועדת הכספים, שקבעה את התקנה בנימוק כי היא מקלה על קשישים ונכים המעסיקים את עובדי הסיעוד, וכי בממילא אין הם מצביעים בבחירות.

ואם אני מועסק ביום הבחירות בעבודה הקשורה לבחירות עצמן? משכרם של עובדים או נותני שירותים המועסקים באופן זמני על ידי מפלגה או על ידי ועדת הבחירות המרכזית, בתקופה של 30 יום לפני הבחירות ושלושה ימים אחריהן, מנוכה במקור מס מיוחד בשיעור של 25% ודמי ביטוח לאומי מופחתים, עד לגובה תשלום כולל של 8,800 ש"ח. מס זה מוטל על מלוא התשלום, בלא זכות לניכוי, קיזוז, פטור או הפחתה כלשהם, גם אם מקבל התשלום פטור עקרונית ממס הכנסה, או נמצא בשיעור מס שולי נמוך יותר. מס זה אינו חל על תשלומים שנעשו במסגרת עסקו או משלח ידו הקבוע של העובד או נותן השירות. מתשלומים המשולמים לבני נוער מתחת לגיל 18 – לא ינוכה המס המיוחד, אלא מס הכנסה בלבד לפי מדרגת מס.

לשאלות נוספות על יום השבתון ועל זכויותיכם במקום העבודה, אתם מוזמנים לפנות למוקד המידע והשירות בהסתדרות – 2383* או להכנס לאתר ההסתדרות כאן

Leave a Reply

Name *
Email *
Website