עיניים לשמיים

במהלך השבועות האחרונים קרן אפריקה הופכת עוד יותר מאי-פעם בעבר לזירת מאבק על השפעה ונוכחות בין מעצמות העל. אחת מהמטרות המרכזיות של פעילות המעצמות באזור היא לבלום את הרחבת השפעתה של סין. פעילות זו מתמקדת בעיקר בג’יבוטי אך לא רק בה. כך, למשל, במסגרת קווי המתאר של תכנית ההגנה הלאומית היפנית, יורחב עוד יותר הבסיס הצבאי היפני היחיד מחוץ ליפן הממוקם בג’יבוטי. זאת, כמשקל נגד להתרחבות השפעתה של סין באוקיינוס ההודי ובאגן ים סוף. חשוב לציין כי יפן משתפת פעולה עם הודו בנושא זה.

גם ארה"ב מוטרדת מפני התרחבות השפעתה של סין באזור. מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, רקס טילרסון, עצר לבקר בג’יבוטי במהלך ביקורו היחיד באפריקה בחודש מרץ 2018 במטרה להדגיש מחדש את מחויבות ארה"ב לג’יבוטי ולהפגין את רצונה של ארה"ב להישאר רלוונטית באפריקה. אך הסיבה היותר מוחשית לדאגה האמריקנית נבעה מכך שבפברואר 2018 ג’יבוטי ביטלה במפתיע את החוזה שחתמה עם חברת DP World להפעלת נמל המטענים בדוראלה.

טקס לפני יציאת חיילים סינים לג’יבוטי, שם תקים סין בסיס סיוע (Photo by VCG/VCG via Getty Images IL)

האמריקנים חששו כי ג’יבוטי תעניק את הזיכיון להפעלת הנמל לסין ואולי אף תגרש את האמריקנים משם. כמו כן, הם חששו מפני תקריות בין הכוחות הצבאיים האמריקנים והסינים. חשש זה התממש מבחינתם כשבתחילת מאי השנה התלוננה ארה"ב בפני סין שבמשך מספר שבועות כיוונו כוחותיה עשר פעמים לייזרים לעבר כלי טיס אמריקניים וכתוצאה מאחת התקריות סבלו שני טייסים מפציעות קלות בעיניהם. הסינים, כמובן, הכחישו זאת בתוקף.

בשבוע שעבר חזרה הנוכחות הסינית בג’יבוטי לכותרות בארה"ב כאשר הסנאטור הרפובליקני מארקו רוביו והסנאטור הדמוקרטי כריס קונס שלחו מכתב למזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, ולמזכיר ההגנה האמריקני, ג’יימס מאטיס, במסגרתו הביעו דאגה מפני השתלטות סינית על נמל המטענים בדוראלה ומפני ההשלכות של צעד זה על הרחבת השפעתה של סין בקרן אפריקה.

אוניית משא עמוסות מכולות עוגנת בנמל ג’יבוטי (צילום: Druid007 / Shutterstock.com)

על רקע חשש זה, ארה"ב מרחיבה את האינטרסים שלה באריתריאה, אפשר ובמטרה להעביר בהמשך את בסיסה הצבאי למדינה זו. עוזר מזכיר המדינה האמריקני לענייני אפריקה לשעבר, דונלד יאמאמוטו, ביקר באריתריאה באפריל במסגרת ביקור במדינות קרן אפריקה. היה זה הביקור הראשון של אישיות אמריקנית רמת דרג במדינה זו מזה יותר מעשור.

יתכן והיה זה גם הביקור שסלל את הדרך לתהליכי השלום באזור. כזכור, הסרת הסנקציות מעל אריתריאה התאפשרה רק בשל הסרת ההתנגדות האמריקנית למהלך זה. באשר לדונלד יאמאמוטו, הוא מונה ביולי 2018 לשגריר ארה"ב בסומליה, אליה הגיע בסוף השבוע שעבר כדי להגיש כתב אמנה וכדי לפתוח בשקט מבנה משופץ שככל הנראה ישמש כשגרירות או כקונסוליה אמריקנית בלתי רשמית במוגדישו. מבנה זה יאפשר נוכחות דיפלומטית קבועה במדינה.

אסמרה בירת אריתריאה. ארכיון (צילום: REUTERS/Thomas Mukoya/File Photo)

יצוין, כי עד כה מקום מושבו של שגריר ארה"ב בסומליה היה בקניה. יאמאמוטו כיהן בעבר כשגריר ארה"ב באתיופיה ובג’יבוטי והוא אחד מהשגרירים האמריקנים רמי הדרג המכהנים במדינות אפריקה. זוהי עדות לא רק לחשיבותה של סומליה עבור האמריקנים כזירת לחימה נגד הטרור אלא לחשיבותה הגוברת של קרן אפריקה במדיניות החוץ האמריקנית. ככל הנראה, תפקידו יהיה לפקח מקרוב על יישום המדיניות האמריקנית בקרן אפריקה.

במקביל, רוסיה חודרת גם היא לאזור במישור הכלכלי, הדיפלומטי והצבאי. השבוע, חברת הנפט הרוסית Zarunhezheft חתמה על מזכר הבנות עם ממשלת דרום סודאן בנוגע לחיפוש נפט במדינה. בשבוע שעבר ביקרה משלחת רוסית רמת דרג בסודאן. לרוסיה יש גם מהלכים באריתריאה שעם הנהגתה היא נושאת ונותנת בנוגע להקמת בסיס לוגיסטי.

Russian Oil Firm Signs Deal With Ministry Of Petroleum https://t.co/O8vh5rbut3 pic.twitter.com/sMX3zX3ZCD

— South Sudan News PORTAL (@SudanNewsPortal) November 22, 2018

במישור האזורי, ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, ממשיך לקטוף את פירות תהליכי השלום, הנורמליזציה והפיוס האזוריים והפנימיים והופך את אתיופיה למעצמה אזורית. הוא התחיל בכך כבר בראשית שלטונו כשביקר בג’יבוטי, בסודאן, בקניה ובסומליה והבטיח את הסכמת המדינות הללו לשימוש בנמליהן לשם ייצוא סחורות מאתיופיה וייבוא סחורות אליה.

ראש ממשלת איתיופיה אביי אחמד וראש ממשלת איטליה, ג’וזפה קונטה (צילום: ap photo).

כבר בתחילת יוני השנה, עלה לכותרות באתיופיה נושא בניית הצי. וממש במהלך החודש הנוכחי, במסגרת הערכה ראשונה מחדש של מדיניות החוץ ושל אסטרטגיית הביטחון הלאומי של אתיופיה מאז שנת 2002, אביי אחמד מנהיג רפורמה ביטחונית מקיפה. במסגרת אותה רפורמה, אתיופיה שוקלת להקים כוח חלל וסייבר שיפעל תחת צבא אתיופיה וקוראת להקים בסיס עבור הצי הימי שלה באחת מהמדינות השכנות. בתחילת נובמבר דווח כי אתיופיה מפתחת את הלוויין הראשון שלה בסיוע פיננסי וטכני מסין. הלוויין צפוי להיות מבצעי במהלך השנה הבאה.

#Ethiopia is set to launch its first #satellite in 2019. ????️

It will allow the country to save the money it is currently spending on buying data, such as climate data. 20 Ethiopian engineers are involved in the launching and design of the satellite.https://t.co/15YV5ItUlL pic.twitter.com/yULpxJPvzF

— Ethiopian Mission EU (@EthiopiaEU) November 7, 2018

לסיכום, נראה כי המאבקים בין מעצמות העל והמעצמות האזוריות על נוכחות, הגמוניה והשפעה בקרן אפריקה רק יתעצמו בזמן שאתיופיה תופסת את מקומה במהירות כמעצמה אזורית.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website