עיר הולדתה של האלופה האולימפית היחידה בקוסובו החליטה להקים פסל בדמותה

פסל לכבוד הג’ודאית מאילינדה קלמנדי, זוכת מדלית הזהב באולימפיאדת ריו 2016, נחשף ביום שישי האחרון בעיר הולדתה, פץ’ שבמערב קוסבו, מול קהל גדול ובנוכחות יו"ר איגוד הג’ודו המקומי ונשיא איגוד הג’ודו העולמי.

קלמנדי היא האלופה האולימפית הראשונה והיחידה בקוסובו, שהתקבלה לוועד האולימפי רק ב-2014. מלחמת האזרחים במדינה הסתיימה אמנם ב-2008, אך קוסובו לא היתה מוכרת באופן רשמי כמדינה עצמאית במשך מספר שנים אחר כך. לקראת אולימפיאדת לונדון 2012, ביקשה קלמנדי לייצג את מדינתה במשחקים האולימפיים אך סרביה התנגדה, ובשל העובדה שקוסבו לא הייתה חלק מהוועד האולימפי, בקשתה של קלמנדי נדחתה והיא החליטה לייצג את אלבניה.

????Hero’s statue inauguration: Inspiring future generations
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

Kosovo’s Judo superstar Majlinda Kelmendi unveiled her own statue on Friday, February 28 at General Wesley Clark Park in Peja in front of a passionate crowd.

????https://t.co/rKjrXfoivB pic.twitter.com/gqdoQYgfqp

— AIPS (@AIPSmedia) February 28, 2020

כשקוסובו התקבלה לבסוף לוועד האולימפי, קלמנדי הגיעה למשחקים בריו כאלופת אירופה והפעם ייצגה את מדינתה כשהיא ושמונה ספורטאים נוספים נשאו על כתפיהם ציפיות אדירות למדליה אולימפית ראשונה לזכות המדינה הצעירה.

הג’ודוקא לא אכזבה וזכתה במדליית זהב היסטורית לאחר שניצחה בגמר את אודט ג’ופרידה מאיטליה. לאחר הזכיה פרצה קלמנדי בבכי, ירדה על ברכיה ולאחר מכן רצה במהירות להתחבק עם קהל קטן של תומכים.

בסיום התחרות אמרה לתקשורת העולמית כשדגל קוסובו כרוך סביבה: "תמיד רציתי להראות שקוסבו היא לא רק מדינה שעברה מלחמה. אני מקווה להעניק השראה לדור הצעיר. הוכחתי להם שגם לאחר ששרדנו את המלחמה, אם יש משהו שהם רוצים, הם יכולים להשיג אותו. אם הם רוצים להפוך לאלופים אולימפיים, הם יכולים לעשות זאת למרות שאנחנו מגיעים ממדינה קטנה וענייה." בעקבות זכייתה במדליה, צבר ענף הג’ודו בקוסבו תאוצה, בעיקר בקרב ילדות ונערות צעירות.

הג’ודאית מאילינדה קלמנדי מקוסובו בזכיית מדליית זהב בג’ודו, אולימפיידת ברזיל 2016. (AP Photo/Markus Schreiber)

סגירת מעגל

בעבור פיקרטה, אמה של קלמנדי, ההצלחה של בתה הקטנה, היא סגירת מעגל חשובה גם בעבורה. היא למדה קראטה בנעוריה אך לאחר שהוריה אסרו עליה להמשיך ולהתאמן, שכן לדבריהם זהו לא ספורט שמיועד לנשים, נאלצה לפרוש. בעקבות זאת החליטה שלעולם לא תאסור על בנותיה לעסוק בספורט.

קלמנדי גילתה את הג’ודו בגיל 8 והחלה להתאמן במועדון קטן בפץ’ שבמערב קוסבו. ב-2009 זכתה באליפות העולם לנוער שנערכה בפריז. ארבע שנים מאוחר יותר, בגיל 22, היא זכתה לראשונה בקריירה שלה באליפות העולם לבוגרות, לאחר שניצחה בקטגורית עד 52 ק"ג את אריקה מירנדה מברזיל. שנה מאוחר יותר היא שמרה על התואר עם זכייה נוספת באליפות העולם שנערכה ברוסיה.

טקס חשיפת הפסל של הג’ודאית מאילינדה קלמנדי (משמאל) מקוסובו. פבראור 2020. (AP Photo/Zenel Zhinipotoku)

במהלך טקס חנוכת הפסל בירך נשיא התאחדות הג’ודו העולמית, מריוס ויזר, את קלמנדי: "ההצלחות של מאילינדה הן ההשראה הטובה ביותר לכל ענפי הספורט בקוסובו, ואתם יכולים להיות גאים שאחת מהספורטאיות הטובות בעולם נושאת את דגל המדינה שלכם. אני רוצה לברך את כולכם, כי יש לכם מדינה יפה עם רוח נהדרת ועתיד מזהיר."

קלמנדי גם דיברה במעמד ואמרה: "זה מרגיש נהדר. אני חשבתי שמכינים פסלים של אנשים לאחר שהם מתים. אני שמחה שאני יכולה לראות את הפסל שלי ולראות כמה כולם נרגשים, במיוחד הילדים. אני שמחה מאוד שאוכל להוות השראה לדור הצעיר של ארצי."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website