עצירת הסיפוח וקידום שתי המדינות: נציגי איחוד האמירויות ובחריין מתייחסים להסכם

מדינת ישראל ציינה אתמול (שלישי) צעד היסטורי נוסף לעבר הכרה והשתלבות בקרב מדינות ועמי המזרח התיכון. על מדשאות הבית הלבן חתמו ישראל, איחוד האמירויות וארה"ב על הסכם שלום ועם בחריין על הצהרת השלום. נוסחי ההסכמים פורסמו רק לאחר החתימה ויובאו לאישור הממשלה. 26 שנים עברו מאז חתמה ישראל בפעם האחרונה על הסכם שלום עם מדינה ערבית, ממלכת ירדן.

חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר: "אנחנו פה היום כדי לשנות את מהלך ההיסטוריה, זה שחר של מזרח תיכון חדש ועתיד חדש לאנשים מכל הדתות, שיחיו ביחד". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בנאום בשפה האנגלית: "הברכות שיביא השלום שאנו עושים היום תהיינה עצומות" והוסיף כי יכלול מדינות ערביות נוספות ועשוי לסיים את הסכסוך הערבי-ישראלי. עוד אמר נתניהו כי היתרונות הכלכליים של השותפות יורגשו ברחבי האזור כולו ועל ידי כל אחד מאזרחי המדינות" והוסיף, "זה אינו שלום רק בין מנהיגים אלא שלום בין עמים".

אנחנו פה היום כדי לשנות את מהלך ההיסטוריה, זה שחר של מזרח תיכון חדש ועתיד חדש לאנשים מכל הדתות, שיחיו ביחד

במסמך "הצהרת הסכמי אברהם" עליו חתמו ראש הממשלה, בנימין נתניהו; נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ; שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זאיד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני נכתב כי המדינות "מכירות בחשיבות שמירת השלום וחיזוקו במזרח התיכון וסביב העולם, תחת הבנה משותפת ודו-קיום, תוך הפגנת כבוד לכבוד האדם, חופש וחופש דת".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות נחתם על-ידי נתניהו, טראמפ ובן-זאיד ומניח תשתית לשיתופי פעולה בנושאים שונים כמו השקעות, תעופה אזרחית, מים, חקלאות ועוד. בהיבט הביטחוני, כשברקע האיום האיראני, המדינות ישתפו פעולה במטרה לקדם יציבות.

היוזמה הזאת שמתחילה כאן אינה סיסמה לשם הישגים מדיניים בלבד, אלא נועדה ליצירת עולם טוב יותר

שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זאיד: "אני עומד היום ומושיט ידי לשלום, ומקבל יד לשלום. מה שאנחנו עושים כאן היום הוא שינוי במזרח התיכון, שינוי שיפיח תקווה בעולם". בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני בן-זאיד הודה לנתניהו על בחירתו בשלום ועל "עצירת הסיפוח של השטחים הפלסטיניים" והוסיף, "היוזמה הזאת שמתחילה כאן אינה סיסמה לשם הישגים מדיניים בלבד, אלא נועדה ליצירת עולם טוב יותר".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני (צילומים: AP Photo-Andrew Harnik / יונתן זינדל-פלאש90 / AP Photo-Richard Drew / Mueller / MSC)

שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני: "במשך זמן רב מדי עוכב המזרח התיכון על-ידי קונפליקט וחוסר אמון, שגרמו הרס ומנעו את הפוטנציאל של הדורות הטובים והמבריקים שלנו. עכשיו, אני משוכנע שיש לנו הזדמנות לשנות זאת". גם אל-זיאני בדבריו הביע מחוייבות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני בדמות פתרון שתי המדינות אותו הגדיר כ"אבן היסוד של שלום כזה".

בהסכם לא מוזכר נושא מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות מאחר ומדובר בעסקה בין ארה"ב לאיחוד האמירויות שדרושה לה הסכמה ישראלית מתוקף מחוייבות של ארה"ב לישראל לשימור היתרון האסטרטגי של צה"ל באזור, אך מדברי הנשיא טראמפ במסיבת העיתונאים שאמר "המכירה תהיה קלה" ודברי איש העסקים חיים סבן לכלי תקשורת ישראלי לפיהם נתניהו הסכים למכירת המטוס המתקדם, אפשר ללמוד כי ככל הנראה הנושא סגור.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website