פועלים ביחד: מה לימדו אותנו תושבי קריית עקרון וראש הרשות שלהם?

"הבנק שלכם אמר צ’או לבנאדם? תגידו לו צ’או", הקמפיין האחרון של בנק מזרחי טפחות, ששם את האדם במרכז, הוא חלק מ"אפקט קריית עקרון", מועצה קטנה, שהובילה בתקופה האחרונה מאבק חברתי גדול נגד בנק הפועלים, לאחר שסניף הבנק היחיד ביישוב עמד להסגר, בטענה כי "עוברים לדיגיטל".

בנק דיגיטלי (צילום: Shutterstock).

תושבי קריית עקרון הוותיקים, העולים, הקשישים, האוכלוסיות החלשות, עמדו חסרי אונים מול ההחלטה של בנק הפועלים, ובצר להם הם פנו לאדם היחיד שיכול לעזור להם, ראש המועצה, חובב צברי. המהלך האנטי חברתי של הבנק, הרגיז את צברי, ובצדק. הבנק לא חשב לרגע על הפגיעה האנושה באותן אוכלוסיות חלשות, אלו שהגעה פיזית לסניף הבנק היא חלק חיוני משגרת חייהם. אלו שצריכות את הפקיד האישי יותר מכל, כדי לנהל את כלכלת ביתם הצנועה. בנק הפועלים הפנה להן עורף, צברי החליט להשמיע את כאבו ומיאוסו של הציבור מהיחס המזלזל, ויצא למאבק תקשורתי.

צעקת הפריפריה לא עצרה בבנק הפועלים

הבנק מצדו, חשב תחילה שזה יעבור בשקט, הרי מי סופר את תושבי הפריפריה חסרי הקול מהמעמד הבינוני ומטה? לצערו, התברר לו עד מהרה שראש מועצה בימינו יכול להחליט שהוא מתגייס למען תושביו, ולהדהד את צעקתם גם בנושאים חברתיים שאינם תחת אחריותו. מאזן הכוחות השתנה באותו רגע, וכתוצאה ממאבק מתוקשר הבנק חזר בו מההחלטה, והודיע כי הסניף לא ייסגר.

חובב צברי ראש מועצת קריית עקרון (צילום: אופיר חדד)

מעבר לכך, "אפקט קריית עקרון" התפשט והחל להדהד ברחבי הארץ. הציבור הצטרף למחאה והבנקים למדו את הלקח ויצאו בקמפיינים חדשים. כך למשל, בנק מזרחי טפחות יצא באותו קמפיין שמעביר את המסר שהוא "בן אדם", ולא רק עוד בנק שמנפנף את לקוחותיו לשבור את הראש מול אפליקציה. אותו בנק אף הגדיל ותקף את המעבר לניהול בנקאי דיגיטלי ללא מענה אנושי.

בנק לאומי נבהל אף הוא והודיע, רגע אחרי שזרק את הלקוחות לדיגיטל, כי בכוונתו להוסיף כמאתיים בנקאים למוקד הטלפוני ולהגדיל את תקציב המוקד ב-30 מיליון שקל.

הדיגיטל ככלי הנשק של ההמונים

באופן אירוני, דווקא הדיגיטל הוא זה שאחראי ללא מעט ממהפכות הצדק החברתי, והוא זה שאפשר ל"המונים" להשמיע את קולם באופן סוחף גם במאבק הזה.

משתמש במחשב, אילוסטרציה (תמונה מתוך pixabay)

קבוצות הפייסבוק היישוביות והשכונתיות, השיתופים, התיוגים וכל מה שיוצר הד ויראלי ברשת- עמדו לרשות הציבור. תתפלאו, אבל דווקא האוכלוסיות החלשות, שהיו אמורות להיות הנפגעות הראשונות מההחלטה החד צדדית לעבור לדיגיטל, הן הראשונות להיות מודעות לכוחה של הרשת ולעשות בה שימוש להגנה על הזכויות האנושיות והבסיסיות שלהן. והן עשו זאת בהצלחה יתרה.

בנקים יקרים,

לדיגיטל שני צדדים, הוא לא רק מאפשר לכם לטרוק את הדלת בפנים של האוכלוסיות החלשות – הוא גם נותן להן ולמנהיגים הציבוריים שלהן את הכוח לחשוף את העוולות וחוסר האנושיות שמאחורי קבלת החלטות יומרניות, שכל מטרתה היא לייצר עוד ועוד רווחים לבנק. פחות עובדים, פחות מענה, פחות בלגן- יותר כסף. אבל על דבר אחד לא חשבתם- הציבור מאס מההתעשרות שלכם על גבו- והוא כבר לא לבד.

ב-2019 לציבור הזה יש ראשי רשויות שמייצגים אותו ולוקחים אחריות לא רק על החינוך, התרבות, התשתיות ופינוי הזבל מהרחובות אלא גם על כבודם וצורכיהם הבסיסיים.

היום זה בנק, מחר זו התחבורה הציבורית ומחרתיים זו פגיעה בעובדים הסוציאליים. בכל צעד כזה, בין אם ממשלתי או מסחרי, צפוי להופיע "אפקט קריית עקרון" שיזכיר לכם שאתם משרתי ציבור- וראש הרשות תחילה.

כרמלה קופר היא מרצה ומומחית לתקשורת שיווקית ואסטרטגיה, דוברת עיריית רחובות לשעבר

Leave a Reply

Name *
Email *
Website