פורסמו המלצות הוועדה למאבק בהטרדות המיניות | דגש על מאבק בהטרדות בעבודה

המלצות הוועדה לגיבוש תכנית לאומית למאבק בהטרדות המיניות הוגשו הבוקר (ראשון) לשרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל. ההמלצות הוגשו על-ידי הוועדה לגיבוש תכנית לאומית למאבק בתופעת ההטרדות המיניות בחברה הישראלית, ועדת מדז’יבוז’, שמונתה לפני כשנה לנושא. הוועדה הגישה 38 המלצות, בהן גם המלצות מתוקצבות אשר ייושמו במרוצת שלוש השנים הקרובות, וביססה מהלך דו-שלבי, שבחלקו השני יכלול גם יוזמות חקיקה והרחבת תקצוב.

בשלב זה תתמקד הפעילות המוצעת בחמישה נושאי ליבה. הראשון הינו חיזוק יכולתם של מעסיקים למנוע הטרדות מיניות. זאת, בין היתר באמצעות רגולציה על תפקיד הממונה על הטרדות מיניות במקום העבודה. רגולציה זו תכלול קביעת מנגנוני הגנה על הממונות, חיוב ויישום הדרכה והכשרה לממונות והקמת מאגר גלוי של הממונות בכל מקומות העבודה. מאגר הממונות על הטרדות מיניות במקום העבודה יוקם בשנת 2020 בתקצוב של 100 אלף שקלים. נושא היעדר הרגולציה על ממונות למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה ספג ביקורת נרחבת בשנה האחרונה סביב ההבנה שכיום מצבן של הממונות והממונים פרוץ, ואינו זוכה לרגולציה במקומות העבודה השונים. עוד התבהר כי לא כלל הממונות זוכות להכשרה מתאימה טרם כניסתן לתפקיד, או לליווי וסיוע מספק בביצוע תפקידן.

האחריות חלה על כולנו כחברה וכשכל אחת וכל אחד יידע מה חלקו במניעת ההטרדות המיניות הבאות, נצליח לחולל שינוי ואפילו מהפכה

נושא ליבה שני הינו הגברת הפיקוח והאכיפה של החוק למניעת הטרדה מינית במקום העבודה. זאת בין היתר באמצעות הקמת גוף ממשלתי מפקח ומנגנון בלתי תלוי לטיפול בתלונות וקביעת סנקציות כלפי מעסיקים שיפרו את החוק.

נושא שלישי הינו הסברה והעלאת מודעות למניעת הטרדות מיניות. זאת, באמצעות קמפיין רחב היקף, הקמת זירה דיגיטלית למאבק בהטרדות המיניות, סדנאות בנושא אלימות מינית לצעירים ובני נוער ותמיכות ממשלתיות במוסדות הפועלים למאבק בהטרדות מיניות. קמפיין העלאת מודעות בתקציב של 3 מיליון שקלים ייצא לדרך במהלך 2019, והקמת הזירה הדיגיטלית בתקציב של 4 מיליון שקלים תצא לדרך ב-2019 ותסתיים ב-2020.

אווה מדז’יבוז’, מנכ"ל הרשות לקידום מעמד האישה (קרדיט: הרשות השנייה לטלויזיה ורדיו)

עוד התמקדו ההמלצות במניעה וטיפול בהטרדות מיניות בשירות המדינה. זאת, באמצעות הכפפת הממונות על הטרדה מינית לרשות לקידום מעמד האישה, ופיילוט למינוי ממונה חיצונית במשרדי ממשלה וגופים ציבוריים.

נושא ליבה אחרון הינו פיתוח והעמקת תשתיות הידע והמחקר בנושא. זאת באמצעות הערכה ומדידה של התכנית המוצעת במסגרת המלצות הוועדה וכן קידום סקרים, דו"חות ומחקרים אקדמיים.

שמונה מתוך היוזמות כבר תוקצבו וייצאו לביצוע עם אישור השרה גמליאל את המלצות הוועדה. בין היתר, פיילוט להטמעת כלי דיווח דיגיטלי על הטרדות מיניות בגוף ציבורי ייצא לדרך במהלך 2019 בתקצוב של 300 אלף שקלים, פעילות הסברה הנוגעת לזכויות עובדים וחובות מעסיקים תתבצע ב-2020 בתקצוב של 700 אלף שקלים, הענקת תמיכות ממשלתיות למוסדות הפועלים לקידום המאבק בהטרדות מיניות בהיקף של 1.7 מיליון שקלים תתבצע ב-2021 לצד הערכה ומדידה של הצלחת התכנית והשקת אות המעסיק המצטיין בתחום מניעת הטרדות מיניות.

לוודא שהמסר שאנחנו מעבירות יחלחל היטב. אפס סובלנות כלפי הטרדה מינית. רק ככה עושות ועושים שינוי

הוועדה לגיבוש תכנית לאומית למאבק בהטרדות המיניות הוקמה על ידי השרה גמליאל לפני כשנה, ותוקצבה בעשרה מיליון שקלים במטרה לפעול לצמצום ומניעת הטרדות מיניות, תוך שהיא מבקשת להתמקד בנושא הטרדות מיניות בסביבת העבודה ובסביבה מקצועית אחרת. הוועדה פעלה במסגרת הרשות לקידום מעמד האישה ובראשות מנכ"ל הרשות, אווה מדז’יבוז’.

חברי הוועדה הם מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב; מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד; מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, אבי כהן; יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל שרון ניר; מנכ"ל איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו; מנכ"ל כיאן, רפאה ענבתאוי; מנכ"ל משרד המשפטים, אמי פלמור ותנ"צ יפעת שקלר, יועצת המפכ"ל לענייני נשים. בנוסף השתתפו בישיבותיה עו"ד ליאנה מגד ממשרד המשפטים, יאיר ביטון ממשרד האוצר, אשרת וילנאי ממשרד החינוך ומזכירת הוועדה, ענבר חן מאירי.

השרה גמליאל אמרה היום כי "הוועדה הלאומית לצמצום ומניעת הטרדות מיניות שהוקמה על-ידי מסיימת תהליך עומק שנמשך שנה ואני בראש ובראשונה רוצה להודות לחברות וחברי הוועדה, בראשות אווה מדז’יבוז’, שנענו לפנייתי וקיימו מרתון של דיונים כדי לגבש את מסקנות הוועדה בתוך פרק זמן קצר בשל החשיבות הלאומית והציבורית של הנושא. אני מקבלת את המלצות הוועדה ויותר מכך, את תפיסת העולם שגובשה על ידה, לפיה עלינו לשנות את כללי המשחק ולהגדיר מחדש את גבולות המותר והאסור בכל הנוגע ליחס כלפי נשים וכלפי בני אדם בכלל. הטרדות מיניות הן פשע אלים, אסור להקל בו ראש, אסור לעבור על סדר היום או לקבל אותן בקריצת עין. ראינו את המספרים בסקר שהובלנו והוכיח שכמעט כל אישה בישראל וגם לא מעט גברים חוו הטרדה מינית. הפתרונות הם מגוונים וכוללים החמרה של האכיפה והגברת סמכויות הפיקוח, קמפיין מודעות רחב היקף שפונה לכל הקהלים, לכל המגזרים, לכל הגילאים וגם תהליכי עומק בשירות המדינה, בצה"ל, במשטרה ובכוחות הביטחון וההצלה, כדי לוודא שהמסר שאנחנו מעבירות יחלחל היטב. אפס סובלנות כלפי הטרדה מינית. רק ככה עושות ועושים שינוי".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל. ארכיון (באדיבות דוברות הכנסת, יצחק הררי)

אוה מדז’יבוז’, מנכ"ל הרשות לקידום מעמד האישה, אמרה כי הוועדה בראשותה פעלה במשך שנה, למדה לעומק מהלכים שנעשו ברחבי העולם, התייעצה עם כל הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה, במשטרה, בצבא, בארגוני הנשים, זימנה מומחיות ומומחים, עדות ועדים, יועצות ויועצים כדי לבסס את התכנית הלאומית למניעת הטרדות מיניות. "הגשנו שורה ארוכה של המלצות, חלקן נוגעות להסברה ומניעה, אחרות נוגעות להרחבת סמכויות האכיפה והפיקוח, כולן ביחד הן בסיס לשינוי חברתי משמעותי. כאישה, כאימא, אני גאה בהמלצות הוועדה, כיוון שאני רואה בהן פוטנציאל לשינוי בעתיד הנראה לעין. מה שעבד באוסטרליה ובקנדה יעבוד גם בישראל. באנו לשנות את כללי המשחק, להודיע בקול גדול כי מה שהיה בעבר לא נכון יותר בהווה ובטח לא בעתיד. האחריות חלה על כולנו כחברה וכשכל אחת וכל אחד יידע מה חלקו במניעת ההטרדות המיניות הבאות, נצליח לחולל שינוי ואפילו מהפכה".

הוועדה נעזרה בעבודתה בליווי חברת הייעוץ הבינלאומית דלויט. עידן אורמן, הממונה על ייעוץ אסטרטגי למגזר הציבור בדלויט, אמר כי "המלחמה בהטרדות המיניות הפכה בשנים האחרונות לדגש אסטרטגי של מדינות רבות, כאשר סביבת מקומות העבודה היא ללא ספק מהמרכזיות ביותר, לאור שכיחות התופעה והאפשרות לייצר בה שינוי. מדינות שונות מציגות דגשים שונים, החל מרתימת המגזר העסקי והעברת חלק מהאחריות אליו, דרך עבודת עומק על חינוך ומודעות, ועד העמדת כלים מעשיים לתמיכה במתלוננות ובגורם שלישי אשר נחשף להטרדה. הוועדה העמידה תכנית יסודית ומקיפה בהשוואה לתכניות מהעולם, אשר כללה ניתוח מעמיק של התופעה לצד סט פעולות מעשיות, אשר מייצגות גישה חדשנית ומקיפה מאד למיגור התופעה".

ההבדל הלא דק בין הטרדה מינית ומחווה חברתית (קריקטורה: תום ויזל)

מיכל גרא מרגליות, מנכ״ל שדולת הנשים בישראל, ועו״ד מרים זלקינד, מקדמת המדיניות והחקיקה בשדולה ומחברת הדו״ח על הטרדות מיניות במקום העבודה, מסרו כי הן מברכות על פרסום ההמלצות החשובות של הוועדה שתסייענה לפרוץ מחסום מרכזי שקיים בפני נשים בשוק התעסוקה – הטרדות ופגיעות מיניות. "אנחנו בשדולה פעלנו מול חברות הוועדה והעברנו לידיהן את המלצותינו בנושא שהתגבשו, בין השאר, על סמך הפניות הרבות על הטרדות מיניות שמגיעות לקווים הפתוחים שלנו לזכויות נשים בעבודה והתיקים שאנו מנהלות בבתי המשפט. אנו שמחות על אימוץ חלק ניכר מהמלצותינו, ובראשן חיזוק הסמכות של הממונות וטיוב הליך הבירור במקומות העבודה. אנו מברכות את השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל על אימוץ המלצות הוועדה וקוראות לממשלה לתקצב בהקדם את מלוא ההמלצות כדי להבטיח את יישומן בשטח, ובכך לקדם שוק תעסוקה שוויוני והוגן״.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website