פיילוט חדש: צמידי GPS לאיתור חולי דמינציה שנאבדו

השר לביטחון פנים גלעד ארדן והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל השיקו הבוקר (חמישי) מיזם חדש לאיתור חולי דימנציה על ידי צמיד אלקטרוני. המיזם יצא לפועל כפיילוט לאחר עבודת מטה של המשרד לביטחון הפנים, המשרד לשוויון חברתי ומשטרת ישראל.

בשלב הראשון, תתחיל התכנית כפיילוט שבמסגרתו יחולקו לחולים דימנטיים 100 צמידי איתור בעלי שבב GPS, המיועדים לענידה על היד כצמיד על הצוואר כתליון. ממובילי התכנית נמסר כי הצמיד מיוצר מחומר לחיץ ונוח ללבישה משמש כמשדר מיקום במקרה של דיווח על היעדרות וגם מדווח באופן אוטומטי על יציאה מ"מרחב בטוח" שהוגדר מראש על ידי האפוטרופוס של החולה. החברה שנבחרה להפעיל את הפיילוט היא חברת "עמישב", שעוסקת בפתרונות אבטחה.

השרים גמליאל וארדן יחד עם ראש העיר המארחת כרמל שאמה הכהן, עם הצמיד האלקטרוני לאיתור לחולי דימנציה (ללא קרדיט)

מהמשרדים שיזמו את המיזם נמסר שהצמידים האלו הם פתרון טכנולוגי מהפכני, שיסייע למשטרת ישראל באיתור חולי דימנציה להיעדר. על פי נתוני המרכז הרפואי הישראלי לאלצהיימר, בישראל חיים כיום כ- 50,000 חולים דינמטיים. מידי שנה, כך על פי המשטרה, מוגשות כאלף תלונות על היעדרות של קשישים חולי דימנציה. מעבר למציאות מסכנת החיים של קשיש דמנטיבי המסתובב ללא פיקוח, מאמצי האיתור של אותם קשישים כרוכים בהקצאת משאבי כוח אדם משטרתי גדולים ובעלויות רבות וכך לדוגמה עלות שעת טיסה של מסוק משטרתי מוערכת בכ-3,000 שקלים ומדי שנה נקראת יחידת המסוקים לטפל בכשלושים אירועי חיפוש נעדרים. על פי נתוני המשטרה, מדובר במאות אירועי היעדרות שהמשטרה מטפלת בהם מדינה שנה שעלותם 10 מיליון ש"ח לפחות.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן: "זהו פרויקט מציל חיים שיזמנו, השרה גמליאל ואני, לאחר שנחשפנו לממדי התופעה הכואבת: מאות קשישים בכל שנה שמשטרת ישראל עושה הכל ומשקיעה את משאביה ויכולותיה כדי לאתר במהירות ולהחזיר בשלום למשפחתם. המדיניות שלי היא לפעול קודם כל להגנת האוכלוסיות הנזקקות לסיוע והגנה של המשטרה וכמובן שהקשישים הם בראש סדר העדיפות שלנו".

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, הממונה על אגף אזרחים ותיקים ועל המטה הלאומי ישראל דיגיטלית: "המיזם הוא ביטוי נוסף לחזון המשרד לשוויון חברתי החותר לבסס את ישראל כמעצמה דיגיטלית תוך הבטחת רווחתה של האוכלוסייה הישראלית. הצמיד האלקטרוני הוא פתרון יעיל ומתקדם למצוקה קשה של קשישים רבים ומשפחותיהם, ובטוחני כי יסייע להצלת חיים. לאחר שלב הפיילוט, נרחיב את השימוש בטכנולוגיה לכלל הקשישים הדימנטיים".

ניצב משנה עופר מסינג מפקד היחידה למניעה מצבית: "משטרת ישראל יזמה את  הפרויקט המבורך הזה מתוך הידיעה שבמהלך כל ימות השנה פועלת המשטרה רבות לאיתור נעדרים חולי אלצהיימר שנמצאים במצבים בהם היעדרותם מהווה סכנה ממשית לחייהם. ייעול הליך האיתור ובחלק רב מן המקרים אף מניעתו, יעזרו לנו בצורה הטובה ביותר לדאוג לשלומם וביטחונם של החולים ולחסוך למשפחותיהם סבל וכאב רב."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website