קר, מתקרר: משרד התקשורת מודה שחברת HOT הוליכה אותו שולל, ומוריד מחירים

במשרד התקשורת הודיעו אתמול (שני) על קיום שימוע לגבי המחירים הסיטונאיים על רשת הוט. השימוע נועד להקל את ספקי אינטרנט (ISP) להציע שירות גישה לאינטרנט על גבי תשתית הוט, במחיר תחרותי. לפי נתוני המשרד, הוט מנעה תחרות בכך שהורידה מחירים לכלל הציבור והפחיתה את הכדאיות להשתמש ברשת שלה בשירות המתחרים.

בעקבות מהלכיה פנה משרד התקשורת להוט, תוך חריגה מסמכות, ו"ביקש" ממנה להעלות מחירים, לרעת הציבור ולטובת המתחרות. לאחר מכן הסתבר שהפניה להוט נעשתה ללא ידוע שר התקשורת דאז איוב קרא (הליכוד) ובניגוד לדעתו.

בלאגן בתשתית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

כעת המשרד מציע להפחית 20% ממחירי הוט לציבור, ואלו המחירים שסיטונאיים, בהם ספקים כמו סלקום או פרטנר, יוכלו לשכור את רשת הוט בתשלום בודד. עד כה, הספקים שילמו תשלום אחד על כל לקוח, ותשלום נוסף על גודל התעבורה המצרפית ברשת.

כלומר, לאחר ניכוי המע"מ, לספקים יהיה מרווח הנחה של 13.5, 15.4, ו-19.1 ש"ח (ל100, 200 ו500 מגה בהתאמה), ממנו יוכלו להציע הנחות ללקוחות, תוך שעליהם לממן גם את העלויות הנוספות שלהם בסכום הזה.

מסמך השימוע תיאר כך את הבעיה במחירים הקיימים: "התעריפים האמורים נקבעו לאחר שהתעריפים הוולונטריים שהציעה הוט טלקום עבור חלק מהשירותים הסיטונאיים נמצאו כבלתי סבירים בהיותם גבוהים משמעותית מהתעריפים המקבילים שקבע המשרד ברשת בזק, וספקי שירות נמנעו מלהתקשר עמה בהסכמים ולספק שירותים בתעריפים אלה במשך למעלה משנתיים".

למעשה, המשרד מודה בעקיפין שהוט הצליחה להוליך אותו שולל, כאשר המשרד קבע את המחירים הסיטונאיים על גבי רשת הוט במודל עלויות. כעת, המשרד מציע נקודת ייחוס שונה ופשוטה יותר לחישוב, שהיא המחירים של הוט לציבור. בעצם, בכך מאמץ המשרד את שיטת "המכירה החוזרת", אליה התנגד לגבי רשת בזק בתחום הטלפוניה.

האם להוט יש עוד קלפים בשרוול ?

למרות נימוקי המשרד, מרווחי המכירה למתחרים אינם גבוהים. כל עוד לא נקבעו כללים בנושא, הוט יכולה להמשיך ולתת הנחות עוד יותר גדולות על המחיר בחודשים הראשונים, ובכך לסכל גם את האיום התחרותי הקטן שמשרד התקשורת מנסה לייצר כעת. ככלל, לפי הנתונים על רשת בזק, תחרות של ממש, מתאפשרת בין תשתיות שונות כמו תשתית הוט מול תשתית בזק, ורשתות הסיבים של סלקום ופרטנר, בפריסה מוגבלת, ולא מהסדרי שוק סיטונאי שמחזקים את התלות בחברות הותיקות.

בפריפריה מוצאים פתרונות חלופיים

בינתיים, ביישובים כפריים רבים בארץ, בייחוד במגזר הערבי, ישנם ספקים מקומיים אשר מספקים אינטרנט מהיר ללא רשיון, תוך רכישת קו עסקי מהיר מחברת הוט ופיצולו למשקי הבית ביישוב. שירות דומה וחוקי נעשה גם בקיבוצים, אשר מבחינה רגולטורית נחשבים למשק בית אחד, ולכן יכולים להקים בתוך הקיבוץ רשת תקשורת מתקדמת, ללא כל מגבלה רגולטורית או צורך בהוצאת רשיון. תביעה משפטית כנגד בזק, שניתקה לקוח כזה שסיפק אינטרנט ללא רשיון בעזרת ציוד שרכש מבזק בינלאומי, נמשכה לאחרונה לבקשת התובעים ללא פסק דין. ל"דבר" נמסר, שהשירות ללא רשיון לא נפסק, אלא שהספק חסר הרשיון עבר לרכוש את הקו העסקי המהיר מהוט במקום מבזק. במשרד התקשורת מודעים כבר זמן רב לנושא אספקת שירותי אינטרנט ושידורים ללא רשיון ע"י ספקים קטנים, אך עד כה מעדיפים להעלים עין ולא לקבוע מדיניות רשמית חדשה, או לבצע פעולות אכיפה בנושא.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website