קשיים במערכת

סקר של הסתדרות המורים שפורסם אתמול (שלישי) לקראת יום המורה שיחול ביום חמישי הקרוב חושף תמונת מצב עגומה: רק 40% מכלל עובדי ההוראה החדשים רואים את עתידם במערכת החינוך. את הממצאים הללו פרסמה הסתדרות המורים לאחר עריכת סקר בקרב למעלה מ-1,000 עובדי הוראה חדשים (מורות/ים וגננות/ים) שנמצאים במערכת החינוך עד חמש שנים.

על פי סקר הסתדרות המורים, בתשובה לשאלה ״עוד כמה שנים תהיה עובד הוראה?", 23.1% מהנשאלים ענו שהיו פורשים כבר היום, אם הייתה ניתנת להם האפשרות. 16.8% מהנשאלים ענו כי בכוונתם להישאר במערכת החינוך עוד עשר שנים, 20.6% יישארו במערכת החינוך עוד חמש שנים ו-39.5% מעובדי ההוראה החדשים אמרו כי הם מתכננים להישאר במערכת עד גיל הפנסיה. על השאלה "האם תמליץ לחבר או בן משפחה להיות עובד הוראה?", השיבו 68% מהנשאלים בשלילה לעומת 32% מהנשאלים שענו בחיוב.

גננת ופעוטות – למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

בשנים האחרונות עלו טענות מקרב אנשי החינוך על הקשיים שמציבה מערכת החינוך בישראל, במיוחד עבור מורים חדשים אשר עובדים בשכר נמוך יותר (מצב שהשתנה בשנה וחצי האחרונות), סובלים ממעמד תעסוקתי נמוך ואינם מלווים ומוכשרים מספיק בשנותיהם הראשונות בבית הספר, בין היתר בשל חוסר במערך הכשרה למורים חדשים בתוך בתי הספר. בנוסף לכך, כ-23 אלף מהמורים בישראלים הם מורי קבלן ומעל ל-30 אלף מורים מעידים על מעשי אלימות כלפיהם מדי שנה (על פי בדיקה של ארגון המורים, בשנת 2016 דיווחו כ-32,400 מורים על אלימות מילולית שהופנתה כלפיהם, 4,800 מורים דיווחו על פגיעה ברכושם ו-3,000 מורים נתקלו באלימות פיזית שהופנתה כנגדם.

נתונים אלו משתקפים היטב בשאלות הבאות: "עד כמה את/ה חושב/ת שהסביבה מעריכה את היותך עובד/ת הוראה?". בסקר ענו 47.6% מהנשאלים כי הסביבה מעריכה את פועלם, 10.8% חשים שהסביבה מעריכה אותם מאוד – לעומת 41.6% שחשים חוסר הערכה. לשאלה "האם נתקלת באלימות פיזית או מילולית מצד הורים בשנה האחרונה?" השיבו 38.5% כי נתקלו באלימות, לעומת 61.5% שלא נתקלו בה. כאשר נשאלו האם נתקלו באלימות פיזית כלפיהם מצד ילדים בשנה האחרונה, 65.8% סיפרו כי נתקלו באלימות כזו לעומת 34.2% שלא נתקלו.

יפה בן דוד (צילום באדיבות הסתדרות המורים).

עם זאת, לצד כל הבעיות, 70.8% מהנשאלים בסקר ענו כי הם גאים להיות עובדי הוראה, לעומת 29.2% שאינם חשים גאים על כך.

״תוצאות הסקר משקפות את מה שאני אומרת למקבלי ההחלטות ומעל כל במה אפשרית, עובדות ועובדי הוראה מצוינים בוחרים לעזוב את המערכת וזו תופעה שעלינו לבלום", אמרה מזכ״לית הסתדרות המורים,יפה בן דויד. "עובדות ועובדי ההוראה ציינו בסקר את הקשיים שהם חווים ובהם: אלימות, התערבות הורים, חוסר גיבוי והערכה ועוד. אנו בהסתדרות המורים פועלים מדי יום בשביל ובשם עובדות ועובדי ההוראה בישראל, אולם זה לא מספיק. הדאגה והטיפול בעובדות ועובדי ההוראה היא משימה לאומית שמצריכה שיתוף פעולה של כמה גורמים. אני קוראת לממשלת ישראל ולמשרד החינוך להירתם ולפעול יחד עמנו למען עובדות ועובדי ההוראה. אחרת לא יישאר מי שיחנך ויכשיר את הדורות בעתיד״.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website