ראש עיריית ראשל”צ לעובדים הסוציאליים: “אנחנו מסכימים לשלם מחיר שתקבלו מה שמגיע לכם”

"לקחנו את חמשת הימים האלה כדי להעביר את המסר שלנו דרך הרגלייים, שאנחנו לא יכולים ויכולות יותר. אנחנו לא יכולים, המטופלים לא יכולים יותר. לא מסוגלות להגיע לכל מי שצריך אותנו", אמרה יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, באירוע סיכום היום הראשון של צעדת המחאה של העובדים הסוציאליים בצומת בית דגן. באירוע השתתפו כמאה עובדים סוציאליים מעיריית ראשון לציון, מהרשות לשיקום האסיר, מהמרכז הרפואי לבריאות הנפש ‘שלוותא’ ועוד. לאחר מספר נאומים, הפגינו העובדים בצומת בית דגן, והניפו שלטים עליהם נכתב "צדק חברתי", "לא נושמות", "מגפה חברתית", ו"נחנקנו".

הצעדה החלה בשעות הבוקר בקריית הממשלה בתל אביב, עברה דרך היישוב אזור והעיר חולון, והסתיימה באוהל שהוקם בצומת בית דגן. "לפני שעה וחצי היה כאן בבית דגן אירוע חמור של תקיפת עובדת סוציאלית", אמרה חרמוני. "כשאין ברירה עושים מעשה, וזה לא יהיה המעשה היחיד. אנחנו נכנסים עכשיו לסדרה של פעולות מחאה."

הדרישות המרכזיות של המחאה הן שיפור תנאי העבודה של העובדים הסוציאליים, תוספת תקנים, וקידום תכנית המוגנות לעובדים בעקבות מקרים רבים של תקיפה על ידי מטופלים. חרמוני הדגישה כי אם דרישותיהם לא ייענו, העובדים הסוציאליים ישביתו את השירותים החברתיים "אני אומרת את זה בכאב לב. כרגע אנחנו צריכים לתעדף כשהשמיכה קצרה מדי".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

אוהל המחאה של העובדות הסוציאליות (צילום: טל כרמון)

צעדת המחאה של העובדות הסוציאליות בבית דגן, 21 ביוני 2020 (צילום: טל כרמון)

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, השתתף באירוע והביע תמיכה במאבק. "אנחנו מסכימים לשלם מחיר על מנת שתקבלו מה שמגיע לכם", אמר. הוא הוסיף כי "אף אחד לא ניגש למשרות כי אף אחד לא רוצה לעבוד בשכר הזה. אני אומר כראש העיר הרביעית בגודלה בישראל, אני לרשותכם, ומה שתרצו אני מאחוריכם. עברנו את הקורונה בזכות העבודה המדהימה שלכן. בזכותכן היה שקט, המנהל לשירות חברתי בראשלצ היה המנהל שיצר לי הכי שקט בזמן הקורונה, וזה בזכות העבודה שלכן".

יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המעו"ף, ירדן מנדלסון, השתתפה באירוע כחלק מתמיכת הפסיכולוגים הציבוריים במחאה. "עד לפני שבועיים עבדתי בשירות הציבורי. עבדתי עם עובדים סוציאליים. קרסנו כולנו ביחד. אנחנו נמצאים במשבר, משבר רפואי, משבר חברתי בפתחו של משבר כלכלי. בעיקר במשבר אמון מול ההנהגה, הממשלה, האנשים שאמורים להוביל אותנו כחברה ומה שקורה זה שאנשים מתמודדים עם המשבר לבד. מה שאנחנו כאנשי טיפול, פסיכולוגים ועובדות סוציאליות באנו זה להגיד שאנחנו לא מוכנים לעבור את המשברים האלה לבד. המערכת קורסת ומי שנפגע זה המטופלים שלנו. חייבים לגרום למי שלמעלה להבין שאי אפשר ככה. אי אפשר לצפות שאנשים שעובדים בשירות הציבורי יעבדו בהשלמת הכנסה".

מנכ"ל רבנים לזכויות אדם, אבי דבוש, אמר: "אין סנטימנטים במאבק. אתם תשמעו המון מילים יפות, אבל אל תסתפקו בזה. זה מאבק על החיים, מאבק על לחם, אל תסתפקו במילים. יש המון מגזרים שצריכים ורוצים. תילחמו עד הסוף. אנחנו כושלים כמדינה במאבק בעוני. מדינת ישראל כבר לא רוצה לבדוק את הבטחון התזונתי. התקוטטנו על 6 מיליון שח בתחילת השנה על המיזם לבטחון תזונתי. אפשר להגיד ‘מה אתם מתבכיינים’, אנחנו עושים את זה כי אם תתייאשו, כל האנשים שחיים בעוני יקרסו, ויש התעלמות מוחלטת מהדבר הזה במדינה. ועל זה צריך לזעוק. אל תוותרו בשביל מי שלא מקבלים צ’אנס"

ח״כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר: ״העובדות הסוציאליות זה אחר המגזרים הכי מנוצלים במדינת ישראל. למה? כי כולם יודעים שאכפת לכן מידיי. אכפת לכן מדי מכדי לשבות, אכפת לכן מדי מכדי לפגוע במשפחה שזקוקה לכן. בגלל זה אתן מרוויחות מעט, מעט, מעט מידי. אי אפשר לתת שירות ל-300 משפחות שזקוקות לכל אחת ואחד מכם. ועכשיו בתקופת הקורונה שכמות המשפחות הנזקקות עלתה – העומס עליכן בלתי נסבל. אני מצפה משר האוצר ושר הרווחה לשחרר את כל התקציבים הנדרשים כדי שתתוגמלו קצת יותר קרוב למה שמגיע לכן ולא בצורה מביישת ומבזה."

במהלך היום נפגשו העובדים הסוציאליים גם עם ראש עיריית חולון מוטי ששון, שתקף את יחס משרד האוצר לעובדים הסוציאליים. ״הבעייה היא פקידי האוצר, הם כל הזמן מתחלפים, ואף אחד לא ירד לשטח לראות את העבודה שלכם. אני הייתי רוצה לראות אחד שקובע את מדיניות השכר שירד עם אותה פקידת סעד לטפל בילדים בסיכון, נראה אתכם יורדים חודש ימים לעבוד בשירותי הרווחה – הם לא יחזיקו מעמד יום, יום אחד לא יחזיקו מעמד".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website