ריקו ריסקי, חלוץ נבחרת פינלנד, סירב להשתתף במחנה אימונים בקטאר

חלוץ נבחרת פינלנד, ריקו ריסקי, הודיע להתאחדות הכדורגל הפינית שהוא מסרב להגיע למחנה האימונים של הנבחרת בקטאר בגלל סיבות אתיות וערכים שעל פיהם הוא בוחר לחיות את חייו. הנבחרת הפינית מקיימת כעת מחנה אימונים בקטאר במהלכו היא פוגשת את נבחרת שבדיה ואסטוניה לשני משחקי אימון. ריסקי החליט לא להגיע למחנה האימונים לאור הפרת הזכויות הקשה במדינת המפרץ בזמן בניית מגרשי הכדורגל לקראת המונדיאל שצפוי להיערך במדינה בשנת 2020.

בשנה האחרונה ממשלת קטאר עובדת על חיזוק שיתוף הפעולה בתחום הכדורגל עם המדינות הסקנדינביות. שבדיה ופינלנד הוזמנו למחנה אימונים לקראת פתיחת מוקדמות יורו 2020 ואילו איסלנד הוזמנה למשחק ידידות מול הנבחרת המקומית. התאחדויות הכדורגל הסקנדינביות מנסות להיראות טוב בשיתוף הפעולה שנרקם וכולל קשרים עמוקים יותר מהמשחקים האחרונים.

Das ist Riku Riski und wir verneigen uns vor ihm. Weil er aus moralischen Gründen nicht ins Trainingslager nach Katar reist. Die erstaunliche Reaktion seines Trainers gibt es hier: https://t.co/KT9wxMBupm pic.twitter.com/sUsQIsEaqf

— 11FREUNDE_de (@11Freunde_de) January 8, 2019

ריסקי בן ה-29, חלוץ קבוצת ה.י.ק. הלסינקי, לקח סיכון בהחלטה שלו לוותר על מחנה האימונים, החלטה שיכולה לגרום באופן ישיר להוצאתו מסגל הנבחרת לקראת תחילת משחקי מוקדמות יורו 2020, שיערכו בחודש מרץ מול איטליה וארמניה. ריסקי הסביר את החלטתו בעיתון המקומי Helsingin Sanomat ואמר שלאחר שקיבל את ההזמנה, דיבר עם המאמן והמנהל המקצועי והם הבינו אותו, אך היו בדעה אחרת ממנו. "אני תקוע עם החלטה שלי ואין לי משהו נוסף להוסיף. הייתי מאוד ברור שאני לא רוצה להגיע לשם" והדגיש כי המניע להחלטה ערכי.

מאמן נבחרת פינלנד, מרקו קנברה, הגיב שהוא מכבד את החלטתו של ריסקי, אך לאור זאת יכול להיות שייבחר לא להזמינו בהמשך לשחק במדי הנבחרת. "ריקו סירב להזמנה והצדיק את ההחלטה שלו. אנחנו לא נגיב על הסיבות שלו, זה משהו שצריך לכבד. [אבל] אני גם צריך להדגיש כי המחנה הזה הוא מאוד חשוב. במשחקים האלה, השחקנים יהיו צריכים לשים את רגליהם בדלת עבור מקום בסגל, לקראת המוקדמות".

Finland’s Riku Riski refuses to play in protest against World Cup hosts Qatar https://t.co/8JjGqzlR11 pic.twitter.com/5NDmgyIsUd

— Football News papers (@PapersFootball) January 8, 2019

ריסקי לוקח סיכון משמעותי שיכול לפגוע בקריירה המקצועית שלו, כאשר הוא בוחר לבקר את מדינת קטאר על המדיניות הכלכלית-פוליטית שלה ועל זכויות העובדים במדינה ולסרב לשתף פעולה איתה, דרך משחקי הכדורגל. קטאר היא מדינה שדורסת זכויות אדם, מנצלת פועלים מרחבי העולם בתנאים של כמעט עבדות וגורמת למוות של מאות עד אלפי פועלים. מדינה שפועלת מתוך מטרות פוליטיות להגדיל את ההשפעה הפוליטית שלה בעולם. למען מטרה זו הם שיחדו את בכירי פיפ"א, זכו בזכויות לאירוח מונדיאל 2020 והחלו לבנות מגרשי כדורגל רק לשימוש במונדיאל. קצת העבודות המואץ באקלים הקשה השורר במדינה הביא למותם של פועלים רבים.

בהתאחדות הפינית החליטו לנסות לתקן את הרושם ולהמעיט בביקורת כנגד הנבחרת. לאחר שבחרה לצאת למחנה אימונים בקטאר. באופן סמנטי בלבד החליט נשיא ההתאחדות הפינית ארי לאהטי להוציא הצהרה רשמית, שבא הוא טוען שהתאחדות הפינית מגיעה למחנה האימונים בקטאר, כדי להעלות את המודעות במדינה לזכויות אדם בעת בניית מגרשי הכדורגל. בממשלת קטאר כמובן לא התרשמו מהביקורת והם ימשיכו לפעול בדרכם הדורסנית להשיג את המטרות שלהן במשחק במגרש הפוליטי העולמי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website